خبرگزاری کار ایران

صدقیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پیام‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سفر عادل عبدالمهدی به ایران/ بغداد نمی‌خواهد به مرغ عروسی و عزای دیگران تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۷۳۴

رئیس مرکز مطالعات عربی تاکید کرد: سفر عادل عبدالمهدی به تهران نشان می‌دهد عراق همانطور که پیمان همکاری‌های امنیتی با واشنگتن دارد و همانگونه که مناسباتش را با ریاض افزایش می‌دهد، درصدد حفظ روابط راهبردی خود با تهران و ارتقای همکاری‌هایش با ایران است.

محمد صالح صدقیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: سفر عادل عبدالمهدی به تهران کمتر از سفر یک ماه پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به بغداد انجام شده است که نشان از ورق خوردن فصل جدیدی از مناسبات جدید میان ایران و عراق و عزم مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور برای گسترش مناسبات با یکدیگر است. 

قدم‌های مهمی در توسعه مناسبات ایران و عراق در سفر روحانی به بغداد برداشته شد 

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته هیات‌های متعدد سیاسی، اقتصادی، و پارلمانی و... از سوی دو کشور دیدار کردند و این هیات‌ها درخصوص آینده همکاری‌های ایران و عراق در حوزه‌های متعدد به ویژه در دوران بازسازی عراق با یکدیگر رایزنی کرده و به توافقاتی دست یافته‌اند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته میان تهران و بغداد در سفر روحانی به عراق اظهار داشت: در سفر رئیس‌جمهور ایران به بغداد، قدم‌های مهمی در توسعه مناسبات میان دو کشور برداشته شد که از جمله آنها می‌توان به رایگان شدن هزینه صدور ویزا و اجرایی شدن برخی از مواد معاهده ۱۹۷۵ الجزایر درخصوص اروندرود و لایروبی آن اشاره کرد. 

عراق برای توسعه مناسبات با ایران در عرصه‌های اقتصادی و تجاری برنامه دارد 

صدقیان با تاکید بر اینکه رویکرد عراق توسعه تبادلات تجاری و افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران است، تصریح کرد: در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، مقامات مهم اقتصادی عراق از جمله وزرای امور اقتصادی، نفت و برق و همچنین تعدادی از مقامات سیاسی و امنیتی عراق مانند وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی حضور دارند. 

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که عراق برای توسعه مناسبات با ایران در عرصه‌های اقتصادی و تجاری برنامه دارد و طرفین عزم دارند در فصل جدید مناسبات، همکاری‌های اقتصادی برجسته‌تر از قبل شود به ویژه اینکه عراق دوران بازسازی است و دوست دارد ایران در این دوران مشارکت جدی داشته باشد. 

تلاش برهم صالح برای مصون نگه داشتن مناسبات تهران و بغداد از دیگر تنش‌ها

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه عراق در دوره پساداعش، مسئله بازسازی بسیار برایش اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: البته در کنار مسئله بازسازی، مسائل امنیتی و نظامی برای عراق اهمیتش را از دست نداده است و دو کشور همچنان می‌خواهند به همکاری‌هایشان در مبارزه با تروریسم ادامه دهند. 

صدقیان درخصوص تاثیر افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا بر عراق هم ابراز داشت: در دوره جدید عراق یعنی در دوران شکل‌گیری دولت جدید، مقام‌های عالی این کشور از جمله برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق تلاش‌های بسیاری را برای توسعه مناسبات بغداد با سایر کشورها و مصون نگه داشتن روابط این کشور با دیگران از سایر تنش‌ها انجام داده است که از جمله این تلاش‌ها حفظ مناسبات با تهران فارغ از تنش‌های امریکا و عربستان با ایران است. 

بغداد توانسته از افزایش‌های ایران و امریکا در عراق جلوگیری کند

وی با بیان اینکه تلاش‌های برهم صالح و سایر مقام‌های عراقی توانسته از افزایش تنش‌ها در عراق به خاطر مسائل خارجی جلوگیری کند، عنوان کرد: عراقی‌ها نمی‌خواهند تنش‌های دیگران بر عراق اثرگذار باشد و عراق به مرغ عروسی و عزای دیگران تبدیل شود. از نظر این کشور، ایران یک کشور دوست برای عراق بوده کماآنکه در زمان حمله داعش، ایران اولین و مهمترین کشوری بود که به عراق برای مبارزه با تروریسم کمک کرد. 

رئیس مرکز مطالعات عربی اضافه کرد: عراق در ماه‌های اخیر در رایزنی‌های که با دیگر کشورها از جمله ایالات متحده داشته است، این نظر خود را به مقامات امریکایی ابلاغ کرده و توانسته تا حدودی از تاثیرگذاری تنش‌های میان ایران و امریکا در عراق جلوگیری کند. 

صدقیان سفر عبدالمهدی به تهران پس از یک ماه از سفر روحانی به بغداد را حاوی پیام‌های مهمی منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله به عربستان و ایالات متحده ارزیابی کرد و یادآور شد: این سفر نشان می‌دهد عراق همانطور که پیمان همکاری‌های امنیتی با واشنگتن دارد و همانگونه که مناسباتش را با ریاض افزایش می‌دهد، درصدد حفظ روابط راهبردی خود با تهران و ارتقای همکاری‌هایش با ایران است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز