خبرگزاری کار ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین:

تحریم‌های آمریکا، خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است/ آینده اقتصاد ایران بسیار روشن است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۹۲۹

نشست «فرصت های سرمایه گذاری و تجاری» ایران و چین دوشنبه شب با حضور 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و «چیان که مینگ» معاون وزیر بازرگانی چین در پکن برگزار شد.

 این نشست با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و شورای توسعه تجارت بین الملل چین و با حضور بیش از صد تن از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و چین در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین هدف از این نشست را بررسی فرصت های اقتصادی در روابط دوجانبه ایران و چین عنوان کرد و افزود: دوستی میان ایران و چین ریشه در پیشینه ای تاریخی از روابط اقتصادی و فرهنگی دارد که این دو تمدن کهن از دیرباز از آن بهره مند بوده اند روابطی که جاده ابریشم باستانی نماد و نشانه آن است و امروز این روابط ابعاد جدیدی به خود گرفته که بر اهمیت آن برای هر دو طرف افزوده است.

محمد کشاورز زاده افزود: بستر این شرایط، تغییرات ماهوی است که نظم بین المللی در حال تجربه کردن آن است تغییراتی که برآمده از فرهنگ شرقی و آسیایی است و موجب ایجاد نوعی جدید از تعاملات میان بازیگران کلیدی در جهان گشته است.

وی تصریح کرد: ابتکار کمربند - راه که رییس جمهور شی آن را طرح نموده و دولت چین آن را پیگیری می کند، بروز و ظهور بیرونی این تعاملات اس. ابتکاری که برخلاف اقدامات برخی بازیگران، در ذات خود پیوند دادن میان ملت ها را دنبال کرده و چندجانبه گرایی و بازی برد - برد را دنبال می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: این شرایط جدید بین‌المللی می طلبد تا با افزایش تعاملات، دو کشور برنامه ریزی دقیق و متناسبی برای آینده روابط خود داشته باشند.

وی افزود: همکاری‌های همه جانبه ایران و چین در تمامی زمینه ها با روندی قابل قبول ادامه دارد و تحریم های غیرقانونی که نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه 2231 است نمی تواند تاثیر منفی در این روند داشته باشد.

کشاورز زاده تاکید کرد: ایران تحت هیچ گونه تحریم قانونی سازمان ملل متحد نیست و تمامی تحریم های اعلام شده علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده، غیرقانونی و خلاف قطعنامه های سازمان ملل به ویژه قطعنامه 2231 است.

او از روابط فعلی ایران و چین به عنوان برآیندی از تلاش دو طرف برای حفظ دستاوردهایی یاد کرد که طی دهه ها به دست آمده است و باید کوشید تا این میراث از روابط را حفظ کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: در جریان ملاقات مقامات عالیرتبه ایران با مقامات عالی رتبه چین، چه در سفری که رییس جمهوری ایران در سال 2018 به چین داشت و چه در سفر اخیر رییس مجلس شورای اسلامی، 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین همواره بر استمرار دوستی و تقویت روابط میان دو کشور تاکید داشت.

او گفت: اراده سیاسی رهبران ایران نیز آشکار است نگاه به شرق اکنون راهبردی کلان برای تعیین نوع رابطه ما با جمهوری خلق چین است این نگاه حاصل برآوردی راهبردی است که آینده جهان را متعلق به آسیا می داند.

او تاکید کرد: ملت های آسیایی به ویژه چین، در دهه ها کار و تلاش و با اتکا به داشته های خود و نه استعمار و دستبرد به داشته های سایر ملل، به چنان سطحی از قدرت اقتصادی دست یافته اند که قرن حاضر را بدل به قرن آسیا خواهند کرد.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان بخشی از آسیا افتخار می کند که شریکی قدرتمند در تحقق قرن آسیایی باشد.

وی افزود: این نگاه راهبردی جمهوری اسلامی به چین موجب شده تا راه برای توسعه و تعمیق همکاری ها با جمهوری خلق چین در تمامی زمینه ها باز و هموار باشد و در این چهارچوب است که ایران در بالاترین سطوح، آمادگی خود را برای ارتقا روابط با چین اعلام نموده است.

کشاورز زاده گفت: ایران به عنوان یکی از نقاط کانونی ابتکار کمربند-راه، ظرفیت های عظیمی را در خود نهفته دارد که می تواند آن را بدل به موتور محرکه ای قوی برای پیشبرد این ابتکار گرداند.

وی با بیان اینکه ایران عوامل تولید فراوان، نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده، زیرساخت های توسعه‌یافته و منابع طبیعی وسیعی در اختیار دارد گفت: ایران دارای بزرگ ترین ذخایر گاز طبیعی و رتبه چهارم ذخایر بزرگ نفتی جهان است.

وی ادامه داد: ایران دارای نیروی کار مولد و انرژی ارزان قیمت است که تمامی این عوامل، مزیتی رقابتی برای همکاری میان شرکت های چینی با طرف های ایرانی به شمار می روند.

کشاورز زاده از ایران به عنوان یکی از باثبات ترین کشورها در غرب آسیا و وزنه تعادل منطقه یاد کرد و افزود: کشور ما رابطه ای متوازن و مبتنی بر اصل احترام به حاکمیت ملی با همسایگان خود داشته و این موجب شده تا دوستی پایدار و گستره وسیعی از روابط سیاسی و اقتصادی را با همسایگان خود داشته باشد.

به گفته وی ایران در منطقه غرب آسیا دارای جایگاه مستحکم و با ثباتی است و از مزیت نزدیکی جغرافیایی با سه پهنه جغرافیایی اروپا، آسیای مرکزی و افریقا برخوردار است مجموعه هایی که بازارهای بالقوه بزرگی به شمار می آیند.

وی با اشاره به اینکه آینده اقتصاد ایران بسیار روشن است، تاکید کرد: ایران در چهار دهه گذشته به اثبات رسانده که نه تنها توانایی عبور از بحران ها را داشته بلکه توانسته از درون بحران ها، فرصت های تاریخی بسیاری را برای خود پدید آورد. امروز نیز در ادامه این روند می کوشیم شرایط کنونی را بدل به فرصتی برای توسعه توان ملی و روابط بین المللی خود کنیم.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران به گواه نهادهای بین المللی به تمامی تعهدات خود در چارچوب قطعنامه 2231 و برجام عمل کرده است. این بدین معنا است که هرگونه تبعیت از تحریم های آمریکا، به رسمیت شناختن یکجانبه گرایی و نقض حقوق و تعهدات بین المللی است و انتظار داریم فعالان اقتصادی چین نیز در تداوم همسویی سیاسی میان دو کشور، برای تقویت روابط اقتصادی نیز بکوشند.

به گزارش خبرگزاری دولت، سفیر ایران در چین افزود: فعالان اقتصادی در ایران نیز تمایل زیادی به همکاری با شرکت های چینی دارند که با توجه به گستره وسیع موضوعاتی که می تواند زمینه کار و همکاری میان بخش های مختلف اقتصادی دوکشور باشد، ضروری است برای آینده روابط، برنامه ریزی دقیقی به عمل آید تا بتوان با استفاده بهینه از فرصت های پیش رو، نقشه راه مناسبی را برای روابط و همکاری ها که در بردارنده منافع مشترک باشد تعریف و ترسیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز