خبرگزاری کار ایران

بیژن زنگنه در نشست‌خبری:

بابک زنجانی نباید فراموش شود/ آمریکا زیاد حرف می زند/ عسلویه را عشق جوانان ایرانی ساخته است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۰۳۹

وزیر نفت تاکید کرد که آمریکا هر روز یک حرف می‌زند و بازار را متشنج می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن زنگنه در نشست‌خبری که به مناسبت افتتاح فازهای 13،  22،  23 و 24 پارس‌جنوبی در جمع خبرنگار برگزار شد، اظهار داشت: در آستانه رویداد مبارک برای ملت ایران در آستانه نوروز و همچنین 17 رجب ولادت امام‌علی(ع) هستیم و بنده خوشحالم یک‌بار دیگر باز هم شاهد به بهره‌برداری رسیدن بخشی از تلاش جوانان هستیم که در شرایط سخت توانستند به خواست مردم برای توسعه پاسخ دهند. 

عسلویه را عشق جوانان ساخته است

وی افزود: من هر وقت به عسلویه می‌آیم حال عجیبی دارم. ایرانی که می‌خواهیم همین است. ایران آباد و ثروتمند. عسلویه نشان داد ما می‌توانیم ما تمام ایران را این‌گونه می‌خواهیم از ساحل خلیج فارس تا عمان باید همین باشد. عسلویه و پارس‌جنوبی را پول و دلار نساخته عشق به اعتلای جمهوری توسط جوانان بوده است عسلویه در شهریور 76 یک زمین بکر و موات بود تا سال 84 پنج فاز به بهره‌برداری رسید تا سال 92 پنج فاز دیگر وارد مدار شد و از دولت یازدهم تاکنون 10 فاز به بهره برداری رسیده است و به طور کلی اکنون 25 فاز به بهره برداری رسیده و تا پیش از پایان 98  27فاز دریایی را وارد مدار تولید خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما از 25 فاز 750 میلیون متر مکعب گاز ترش فرداشت خواهیم کرد، گفت: برداشت ایران اکنون از میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی از قطر پیشی گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه در سال 99 دو فاز دیگر وارد مدار تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: بخشی از کار در شرایط تحریم انجام شد و این درحالی است که قرارگاه توانست 4 فاز را به نتیجه برساند.

وزیر نفت همچنین گفت: امسال کمتر کسی متوجه شد که زمستان رسیده اما از طرف دیگر میزان مصرف بسیار بالا بود و مردم با تمام توان مصرف کردند. طوری‌که بالاترین مصرف تاریخ در امسال بوده است .

وی یادآور شد: علاوه بر تامین مصرف خانگی هیچ صنعتی نیز سال‌جاری به لحاظ تامین گاز با محدودیت مواجه نشده طوری‌که سهم سوخت نیروگاه‌ها 90 درصد گاز طبیعی و فقط 10 گاز مایع بوده است.

وزیر نفت همچنین گفت: پوشش گازرسانی روستایی از 54 درصد به 80 درصد رسیده تا پایان سال به نقطه می‌رسیم که گازرسانی تمام می‌شود 95 درصد جمعیت تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: برای نخستین بار امسال تراز تولید اتان مثبت شده و این رویه برای چند سال ادامه خواهد داشت.

زنگنه درباره توان صادرات بنزین بیان کرد در زمینه تولید بنزین در شرایط تحریم توانستیم به خودکفایی برسیم و اکنون نیز توان صادرات این فرآورده را داریم اما فعلا بنا داریم وذخایر اسراتژیک مان را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه کل سرمایه گذاری انجام شده در 4 فاز(13، 22، 23، 24) یازده میلیارد دلار بوده درباره میزان درآمد حاصل از توسعه این فازها گفت: بنده درباره میزان درآمد چیزی نمی‌گویم چون بلافاصله آقای رییس‌جمهور می‌گوید پول بده مردم منطقه هم می‌گویند سهم ما چه شد.

وزیر نفت درباره صادرات گاز به عمان اظهار داشت: اسناد مناقصه صادرات گاز ایران از کوه مبارک به بندر صحار آماده اما به دلیل تحریم شرکت‌های بین‌المللی در مناقصات شرکت نکرده‌اند. البته موضوع تامین مالی نبوده است.

وی درباره صادرات ال پی جی نیز گفت: در این زمینه ما مشکلی نداریم اما درباره جزییات صادرات نمی‌توانم حرفی بزنم. 

فاز ۱۱ و مذاکره با چینی ها

زنگنه درباره توسعه فاز یازده و مذاکره با چینی‌ها نیز گفت: قرار است هیات عالی‌رتبه از چین برای نحوه توسعه فاز یازده به ایران بیایند. مدیرعامل شرکت نفت ایران در سفر به چین این موضوع را مطرح کرده و ما منتظریم هیاتی که به ایران بایند.

وی همچنین درباره صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: در این‌خصوص ما از نظر حقوقی مدعی هستیم. از طرف ما کارها انجام شده اما طرف پاکستانی ادعای سیاسی دارد و تحت فشار عربستان و امارات است اما در هر حال ما قرارداد معتبری داریم که باید به آن عمل شود. ما از مسیر دیپلماتیک پیگیر هستیم ضمن اینکه باید گفت پاکستان نمی‌تواند گازی ارزان‌تر از ایران پیدا کند.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین پیشنهاد داشتیم گاز از عراق به سوریه و لبنان برود و همچنین در مسیر نیاز عراقی‌ها را تامین کند اما عراقی‌ها تنها در حرف با ما هستند.

وی درباره تاثیر تحریم در صادرات گاز اظهار داشت: تحریم تاثیری بر صادرات گاز نداشته اما در زمینه دریافت پول گاز از عراق با مشکلاتی مواجه بودیم که حل می شود.

زنگنه درباره تامین تجهیزات 4 فاز 13، 22، 23، 24 توضیح داد: تمام تجهیزات این فازها قبل از نوامبر (تحریم ترامپ علیه نفت ایران) وارد ایران شده بود و مشکلی در این خصوص نداشته ایم. با کمی پول بالا و پایین تمام تجهیزات مورد نیاز تامین کرده بودیم.

وی درباره کم شدن صادرات میعانات گازی اظهار داشت: به‌دلیل وارد مدار شدن ستاره خلیج فارس میعانات در این پالایشگاه مصرف می‌شود. در حال حاضر 350 هزار بشکه میعانات در این پالایشگاه مصرف می‌شود و به همان میزان نیز صادرات کم می‌شود و به جای آن کالای با ارزش افزوده بیشتر تولید می‌شود. البته تحریم نیز تاثیر داشته ولی تولید میعانات گازی کم نشده است .

وزیر نفت همچنین درباره اظهارات مقامات آمریکایی و تاثیر آن در بازار نفت گفت: آمریکایی ها زیاد حرف می‌زنند. توصیه می‌کنم کمتر حرف بزنند چون بازار را به هم می‌ریزند. امسال چندین بار بازار دچار تنش شد. هر روز یک حرف می زنند که ضد و نقیض است. مسئول تنش در بازار آمریکا است. فشار مردم در آنها زیاد است. ما نشان دادیم صلح جو هستیم .

وی درباره احتمال تمدید معافیت‌های فروش نفت ایران گفت: بنده نمی‌دانم معافیت‌ها تمدید می‌شود یا خیر ما کار خود را می کنیم اما هر روز یک حرف می زند . 

با قرارگاه مشکلی ندارم

زنگنه درباره اختلاف با قرارگاه خاتم اظهارداشت: بنده هیچ‌گاه به صورت علنی از قرارگاه انتقاد نکردم. برخی می‌خواستند بین ما و قرارگاه و سپاه اختلاف بیاندازند اما ما نگذاشتیم .

وی درباره عرضه نفت در بورس گفت: قانون حکم کرده هر ماه عرضه داشته باشیم و ما هم اجرا می‌کنیم. اگر فروش برود خوشحال می‌شویم و کار عرضه نفت خام و میعانات به‌طور مرتب ادامه دارد اما واقعیت این است که بورس شفاف‌ترین روش برای معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم غیر شفاف‌ترین کار یعنی همان دور زدن تحریم را از طریق بورس انجام دهیم که جور نمی‌شود.

 زنگنه درباره جمع آوری گازهای همراه نفت گفت: بیشترین مشکل ما در این زمینه در خوزستان و خارک است. برای حل این موضوع 4 ان جی ال باید راه‌اندازی شود که از جمله آنها پالایشگاه بید بلند، ان جی ال  3200 در غرب کارون، ان جی ال 3100 در ایلام  و یک ان جی ال در خاک است. دو کار دیگر با حضور رییس‌جمهور امضا شد که قرارداد جمع‌آوری گاز در شرق کارون بوده است. اگر این طرح‌ها اجرایی شود 95 درصد گازهای همراه جمع‌آوری خواهد شد و امیدوارم قبل از پایان دولت سوزندان گاز همراه تمام شود. 

از بازجویی خبر ندارم

وی در واکنش به بازجویی از یکی از همکاران نزدیکش گفت: در این‌باره اطلاعی ندارم. البته بازجویی دائم اتفاق می‌افتد اما بازجویی ویژه را خبر ندارم.

زنگنه درباره حل مشکل بیکاری گفت: مشکل بیکاری با استخدام در وزارت نفت حل نمی‌شود. بنده از وقتی آمده‌ام تلاش کردم وضع حقوقی کارکنان صنعت نفت را بهبود ببخشم. سال‌جاری حقوق کارکنان قراردادی مدت موقت ترمیم شده و تلاش می‌کنیم حقوق ارکان ثالث را هم برای سال آینده بهبود ببخشیم. 

واکنش زنگنه به صحبت های احمدی نژاد

زنگنه درباره سخنان رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم درباره فروش نفت در زمان تحریم گفت: برخی موارد را به دستگاه‌های دولتی سپرده بودند که غیرقانونی بود. پول ما را خوردند و ما بعداً متوجه شدیم.برخی شرکت ها هم خارجی بودند.

وی افزود: این عددها قابل قیاس با بابک زنجانی نبود. بیش از دو میلیارد دلار به صورت نقد به بابک زنجانی داده بودند که به پیمانکار پرداخت کند اما این کار را نکرد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه صحبت‌های احمدی نژاد دروغ است، گفت: احمدی نژاد گفت قیمت نفت را صد دلار می‌کند اما میزان صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند. شش هولوکاست درست می‌کند. پارس جنوبی را تعطیل می‌کند تا قیمت نفت را به صد دلار می‌رساند که به نفع بقیه است. 

آیا انتقال آب خزر برای نفت است؟

زنگنه در ‌پاسخ به ایلنا درباره اینکه گفته می شود انتقال آب خزر به فلات مرکزی در واقع هدف اصلی آن کاهش میزان آب به دلیل عمیق بودن برای برداشت نفت بوده استٰ گفت: میزان آبی که برداشت می شود بسیار ناچیز است و در حدی نیست که آب خزر آنقد پایین بیاید که نفت آبهای عمیق برحاتی قابل برداشت باشد.  

وضعیت لایه نفتی

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره لایه نفتی پارس جنوبی نیز گفت: در لایه نفتی کار ما برای قرارداد تمام شده بود اما شرکت طرف قرارداد به دلیل تحریم کنار کشید در هر حال کار لایه نفتی تکنولوژی بالایی می خواهد که خودمان نمی توانیم و باید از کسی که تجربه دارد کمک بگیریم. 

زنگنه درباره پالایشگاه سیراف گفت: تعدادی سرمایه‌گذار مایل به ادامه همکاری هستند اما تعدادی نیستند. راه‌اندازی فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس تصویب شده است در این راستا فروردین جلسه‌ای با سرمایه‌گذارانسیراف برگزار می‌کنیم و پرونده آنهایی که آمادگی ندارند بسته خواهد شد. 

وی در ادامه در مورد پرونده اختلاس پتروشیمی گفت: در طول پنج و نیم سال گذشته فشار زیادی را از جانب شرکت بازرگانی پتروشیمی تحمل کردم. عده‌ای ما را بیچاره کردند و می‌گفتند چرا از این شرکت استفاده نمی‌کنید. 

توضیحات زنگنه درباره پرونده پتروشیمی

وزیر نفت ادامه داد: شرکتی بود به نام شرکت بازرگانی پتروشیمی که صددرصد دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی کالاهای تولیدی خود را به این شرکت می‌داد و به دلیل گردش مالی بزرگ اعتباری برای این شرکت ایجاد شد. این شرکت در اقدامی عجیب در سال ١٣٨٨ خصوصی شد اما روال گذشته ادامه پیدا کرد. نزدیک به چهار میلیارد یورو در سال‌های ٩١ و ٩٢ بازنگشته است. ارزی هم که بازگشته طبق ارز رسمی بوده در حالی که در آن سال‌ها ارز رسمی، مرجع و آزاد وجود داشته است.

وی افزود: من گفتم مال بی‌زبان را دست آدم زبان‌دار نمی‌دهم. نمی‌دانید چه بلایی سر من آوردند و گفتند می‌خواهید این شرکت را تضعیف کنید.

بابک زنجانی نباید فراموش شود

زنگنه ادامه داد: باید از قوه قضائیه برای مطرح کردن این پرونده تشکر کرد اما بعضی از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند این پرونده را آنقدر بزرگ کنند که بابک زنجانی فراموش شود. بابک زنجانی تحت هیچ شرایطی نباید فراموش شود. قدرت پول بابک زنجانی بیرون از زندان را هم اداره می‌کند. بسیاری از کسانی که به من تهمت می‌زنند و من را تحت فشار می‌گذارند پشتشان بابک زنجانی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز