خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با ایلنا:

یک پیشنهاد جدید برای کسب درآمد در روستاهای بی‌آب / تجدیدپذیرها جلوی خروج روستائیان را می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۴۵۸

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی گفت: در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، جنوب فارس و بوشهر که پتانسیل تجدیدپذیر زیاد است مشکل کم آبی دارند و به راحتی می‌توان تجدیدپذیرها را جایگزین کشاورزی کرد.

محمدحسن غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان جایگزینی تجدیدپذیرها برای کسب درآمد روستائیان به جای کشاورزی در مناطق کم آب کشور اظهار داشت: اکثر کشتی که در روستاها انجام می‌شود حتما به این دلیل نیست که محصولشان استراتژیک است و باید در کشور تولید شود بیشتر برای روستائیان جنبه اشتغال دارد و با توجه به وضعیتی که صنایع در روستاها دارند اگر کشاورزی نشود کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند، اما بحث جایگزینی با تجدیدپذیرها متفاوت است زیرا در مناطقی مثل سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، جنوب فارس و بوشهر که پتانسیل تجدیدپذیر زیاد است مشکل کم آبی دارند و به راحتی می‌توان تجدیدپذیرها را جایگزین کشاورزی کرد.

وی افزود: معمولا یک پنل خورشیدی 5 کیلوواتی که روی سقف منازل نصب می‌شود منبع خوبی برای درآمد خانواده روستایی خواهد بود. در این پروژه‌ها سعی می‌شود از پیمانکاران محلی استفاده شود چون کار پیچیده‌ای نیست، بهره برداری و تعمیر را هم خودشان می‌توانند انجام دهند، بنابراین هم در مرحله نصب و احداث و هم بهره برداری و محل فروش برق می‌توانند اشتغال و درآمد مطمئن داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی تصریح کرد: این سیستمها عمر 20 ساله دارند و برای بهره برداری و تولید برق نیازی به آب ندارند و از طرف دیگر برقی که تولید می‌کنند یک محصول استراتژیک برای کشور است و  با توجه به اینکه نزدیک مصرف کننده است اتلاف شبکه را پایین می‌آورد. همچنین مطابق با سیاست‌های کشور از نظر پدافند غیر عامل هستند یعنی در شرایط اضطراری اگر یک نیروگاه بزرگ از دور خارج شود ممکن است نصف یک شهر مثل تهران برق نداشته باشد، این نیروگاه‌ها چون پراکنده هستند برق مطمئنی را تحویل شبکه می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به روند توسعه تجدیدپذیرها در دنیا گفت: معروف‌ترین صنعت  آلمان خودرو است که حدود  730 هزار شاغل در این بخش دارند، اما در حوزه تجدیدپذیر هم برای 350 هزار نفر یعنی نصف صنعت خودرو اشتغالزایی شده است. در برزیل هم در حال حاضر حدود 800 هزار شغل از طریق تجدیدپذیرها در کشور ایجاد کرده بدون اینکه خط تولید راه اندازی شود.

غفوری خاطرنشان کرد: البته ممکن است برای خود روستایی که این پنل‌ها روی سقف منزلش قرار می‌گیرد اشتغال ایجاد نکند ولی برای چند نفر دیگر ایجاد اشتغال کرده و برای روستایی هم درآمدزایی می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز