خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو در پاسخ به ایلنا:

مسئول تخلفات منطقه آزاد ماکو در گذشته نیستم/ ترکیه اجازه واردات دام زنده از اروپا را نمی‌داد/ واردات 50 هزار راس دام زنده با مذاکره با ترک‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۹۹۰

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گفت: پیش از این ترکیه اجازه واردات دام زنده از اروپا به ایران را نمی‌داد اما با مذاکراتی که انجام دادیم توانستیم مجوز واردات 50 هزار راس دام زنده را از اروپا از مسیر ترکیه بگیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: منطقه آزاد ماکود جوانترین منطقه آزاد در کشور است که پنج سال است روی برنامه توسعه آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید در منطقه آزاد ماکو که بین بند 11 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است گفت: تمام تلاش ما در یک سال گذشته این بوده که در توسعه این منطقه نوآوری داشته باشیم و از بوروکراسی‌های اداری برای جذب سرمایه‌گذاری بکاهیم.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه دارای سه شهرستان و سه فرماندار با وسعت 500 هزار هکتار است که بزرگترین منطقه آزاد دنیا محسوب می‌شود. در این منطقه در فاز اول بر اساس طرح جامع 36 هزار هکتار لایه‌بندی شده و قرار بر این است که با انعقاد قرارداد طرح جامع تمام وسعت منطقه لایه‌بندی شود.

سلیمانی با اشاره به قرارگیری منطقه آزاد ماکو در مجاورت چهار کشور اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو با چهار کشور جمهوری خودمختار نخجوان، ترکیه، ارمسنتان و آذربایجان در همسایگی قرار دارد و بیشترین مرز زمینی را با کشور نخجوان و تنها گمرک زمینی را با کشور ترکیه در مرز بازرگان دارا است.

وی با بیان اینکه حدود 18 میلیارد دلار از مرز بازرگان ترانزیت می‌شود گفت: بازرگان اولین استعداد در ایجاد منطقه لجستیکی در کشور است که توانستیم مصوبه ایجاد مرکز لجستیک در بازرگان را از دولت و زورات راه و شهرسازی اخذ کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از ایجاد دهکده لجستیکی بین ماکو و بازرگان خبر داد و گفت: سیاست ما این است که با سرمایه‌گذاری در حوزه انبارداری، پردازش و ... حجم بار را در این منطقه به 10 میلیون تن تا سال 1404 برسانیم.

سلیمانی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه آزاد  ماکو در حوزه گردشگری اظهار داشت: پتانسیل‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری وجود دارد به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله احداث بزرگراه، فرودگاه و راه‌آهن در این منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از استعدادهای منطقه آزاد ماکو توسعه کشاورزی و دامپروری است گفت: امروز که کشور با معضل تامین گوشت قرمز مواجه است منطقه آزاد ماکو این استعداد را دارد که در صنعت کشاورزی و دامپروری سرمایه‌گذرای و نیاز دخل را تامین کند. 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارد که می‌توانند نیاز داخل را برآورده سازند و حتی به صادرات هم برسند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه تولید مشترک محصولات کشاورزی بین دستگاه‌های مختلف یکی از سیاست‌ها و اهداف ما است گفت:‌ از این رو با هلدینگ شستا وارد مذاکره شده‌ایم تا در این صنعت سرمایه‌گذای‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی به ویژه معادن سنگ ساختمانی در این منطقه اظهار داشت: به زودی پایانه صادراتی سنگ‌های ساختمانی در منطقه آزاد  ماکو ایجاد می‌شود. پیش از این سنگ‌های ساختمانی به اصفهان منتقل و بعد از فرآوری دنباره به ماکو انتقال می‌یافت و از آنجا به کشورهای اروپایی صادر می‌شود اما سیاست ما این است که فراوری در همین منطقه انجام شود.

سلیمانی گفت: یکی از سیاست‌های ما ایجاد بانکداری دیجیتالی در منطقه است و با بانک مرکزی هم برای ایجاد بانک مشترک و بانک دیجیتالی وارد مذاکره شده‌ایم.

وی با ا شاره به احداث آزادراه تبریز – بازرگان ادامه داد: قطعه یک این آزادراه ساخته شده است برای سایر قطعات با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد مذاکره شده‌ایم و پس از عید تکمیل سایر قطعات عملیاتی می‌شود.

وی افزود: همچنین برای راه‌اندازی قطار ایران به سمت ترکیه از نقطه چشم ثریا مذاکراتی را انجام داده‌‌ایم و سال آینده ساخت این راه‌آهن را آغاز می‌کنیم همچنین از سال آینده اولین پرواز بین‌آلمللی فرودگاه ماکو به بندر ترابوزان آغاز خواهیم کرد در این مطنقه سه میلیون گردشگر مسلمان وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت برای رونق گردشگری منطقه استفاده کنیم.

سلیمانی همچنین با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری در منطقفه آزاد ماکو اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در 11 ماه گذشته نسبت به سال 96 ، 267 درصد رشد داشته است قرار بود 22 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کنیم اما این رقم را به 34 میلیون دلار رساندیم.

وی درباره صادرات گفت:‌ طبق برنامه قرار بر این بود که 9 میلون دلار صادرات از تولیدات منطقه آزاد ماکو داشته باشیم اما تاکنون این رقم به 13 میلیون دلار رسیده است و 28 میلیون دلار هم صادرات خام داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق برنامه باید برای دو هزار نفر شغل در این منطقه ایجاد می‌کردیم که توانستیم 2350 فرصت شغلی ایجاد کنیم گفت:‌در حال حاضر نرخ بیکاری در ماکو کمتر از متوسط نرخ استان و نرخ بیکاری چیزی حدود 8.6 درصد است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان واردات دام زنده برای تامین گوشت قرمز بازار داخلی اظهار داشت: ترکیه اجازه تردد دام زنده از اروپا به ایران را نمی‌داد اما با مذاکراتی که کردیم توانستیم مجوز وارتدات 50 هزار راس دام زنده را بگیریم و قرار است اولین محموله به زودی از مرز ترکیه وارد ایران شود البته تمام این محموله‌ها باهم وارد نخواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ می‌خواهیم خودمان تامین کننده دام کشور باشیم و از این رو اصلاح نژادی دام را آغاز کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین وضعیت پرونده تخلفات منطقه آزاد ماکو که چندی پیش به قوه قضائیه ارجاع داده شد گفت: مسئول تخلفات انجام شده در گذشته در منطقه آزاد ماکو نیستم و مدیران آن دوره باید پاسخگو باشند اما ما قدردان زحمات همه مدیران در آن دوره هستیم بنده به گذشته ورود نخواهم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز