خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست کوپنی برای دوران جنگ تجویز می‌شود/ برای حمایت بیشتر از دهک‌های فرودست، یارانه پنج دهک بالا حذف شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۶۰۰

رحمانی اظهار داشت:طبیعی است در شرایطی که اقتصاد و بودجه کشور تحت فشار است باید دهک‌های بالای جامعه که به نظر من پنج دهک بالایی است از دریافت یارانه حذف شوند تا حمایت بهتری از دهک‌های فرودست صورت بگیرد.

به گزارش ایلنا یکی از  ابزارهای اقتصادی که معمولا در شرایط کمبود کالا و محدود بودن عرضه استفاده می‌شود کوپن است که البته این ابزار بیشتر در ایران یادآور دوران جنگ است. در این شرایط دولت سعی می‌کند با استفاده از کوپن توزیع کالاهای اساسی را میان مردم سامان دهد تا زیرساخت‌های لازم برای گذار از دوران سخت فراهم شود.

شرایط اقتصادی کشور بگونه‌ای است که تحت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و البته سوءمدیریت داخلی در تهیه برخی کالاهای اساسی با دشواری روبه‌رو است. از همین روی به نظر می‌رسید که کاربست کوپن به شکل و شمایل امروزی و الکترونیکی از سر گرفته شود. در همین راستا روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس در مصوبه‌ای به دولت این اجازه را داد تا در تامین کالاهای اساسی مردم با نرخ ارز ترجیحی و پرداخت نقدی از کالابرگ الکترونیکی استفاده کند.

اما این سیاست منتقدانی نیز دارد، تیمور رحمانی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد پیشنهاد استفاده از سیاست کوپنی گفت: ما زحمات زیادی کشیده‌ایم تا از سیستم کوپنی خارج شویم بنابراین بازگشت به این سیستم برای کشور توصیه نمی‌شود چون این سیاست برای دوران جنگ و کمبود شدید کالا تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش قیمت کالاهای اساسی مربوط به کمبود عرضه نیست که از سیاست کوپنی استفاده شود. در این شرایط بهتر است که بجای این سیاست مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را در قالب یارانه نقدی به دهک‌های فرودست جامعه و تهی‌دستان اضافه کنیم تا فشار روی این دهک‌ها کاهش یابد.

رحمانی گفت: سیاست کوپنی هزینه‌های جانبی را افزایش  می‌دهد در حالی‌که در روش اضافه کردن به یارانه‌ها این هزینه‌ها کمتر است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: روش حمایت از اقشار فرودست باید قاعده‌مند و متمرکز روی یارانه‌ها باشد تا از پراکندگی موردی هم جلوگیری شود.

وی با اشاره به ضرورت حذف دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه گفت: طبیعی است در شرایطی که اقتصاد و بودجه کشور تحت فشار است باید دهک‌های بالای جامعه که به نظر من پنج دهک بالایی است از دریافت یارانه حذف شوند تا حمایت بهتری از دهک‌های فرودست صورت بگیرد. در این راستا نظام اطلاعاتی کشور می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و به نظر می‌رسد در شناسایی این اقشار توانمند باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز