خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در پاسخ به ایلنا:

جزو 10 کشور نخست مصرف‌کننده طلا هستیم/ با پاسپورت ایرانی نمی‌توان طلا خریداری کرد/ صادرات به حداقل میزان خود رسیده است/ در 21 استان، طلا کشف شده است

asdasd
کد خبر : ۷۳۱۱۷۲

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: سهم ما از تجارت طلا در دنیا دو هزارم درصد است در حالی که می‌توان 450 میلیون دلار بازار منطقه‌ای را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید حجت شفائی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه طلا، نقره و جواهر گفت: ایران جزو هفت کشور صنعتی طلا و جواهر در دنیا است و جزو 10 کشور نخست مصرف‌کننده طلا قرار دارد. از 31 استان کشور 30 استان، معادن سنگ‌های قیمتی دارند و در 21 استان طلا کشف شده که فقط سه معدن فعال است.

وی در خصوص دریافت مالیات ارزش افزوده از اعضای این اتحادیه گفت: ارزش افزوده به جای آنکه از اصل طلا گرفته شود باید از اجرت گرفته شود و از ساخت و ارزش شمش باید این مالیات اخذ شود. ضمن آنکه با سازمان‌های گمرک و بانک مرکزی مشکلاتی داریم. باید صندوقی در گمرک وجود داشته باشند تا مردم طلا و اماناتی که وارد و صادر می‌کنند در این صندوق قرار دهند اما در حال حاضر شمش یا طلا در امانتداری گمرک باقی می‌ماند تا استاندارد آن تایید شود و این وضع هزینه بالایی برای ما دارد.

شفائی تصریح کرد: آنچه صادرات ما را با اخلال مواجه کرده این است که ما از بانک مرکزی مجوزهای لازم را اخذ می‌کنیم اما گمرک فک پلمپ را انجام می‌دهد و کار را ناقص می‌کند در حالی که کشورهای سفارش دهنده به تعداد سفارش می‌دهند و انتظار دارند محموله پلمپ باشد اما با این وضعیت کار ما ناقص می‌شود.

وی ادامه داد: درخواست ما این است که نمونه‌برداری در محل تولید انجام شود و پس از بسته‌بندی و پلمپ مستقیم صادر شود. از سوی دیگر 4 درصد مالیات بر عملکرد که به صادرات تعلق می‌گیرد قدرت رقابت‌پذیری ما را در بازارهای صادراتی کاهش داده است.

شفائی گفت: بیشتر تجهیزات ما وارداتی است و نمی‌توانیم با کشورهایی مانند هند و ترکیه رقابت کنیم بنابراین باید در برخی امور صادرات تسهیل شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان جواهر در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص میزان صادرات طلا و جواهر گفت: سهم ما از تجارت طلا در دنیا دو هزارم درصد است در حالی که می‌توان 450 میلیون دلار بازار منطقه‌ای را به دست آورد.

وی گفت: بحران و نوسان‌های نرخ ارز قیمت تمام شده تولید را در این بخش افزایش داده است. ضمن آنکه صدور بخشنامه‌های متعدد و اخذ مالیات‌های گوناگون حاشیه سود را به شدت کاهش داده است. ایران تحت تحریم طلا است و با پاسپورت ایرانی نمی‌توان طلا خریداری کرد.

وی افزود: حدود 15 هزار واحد طلاسازی در کشور وجود دارد که 10 هزار واحد آن کد شناسایی دارند اما به دلیل تحریم‌های خارجی و داخلی مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آمده است. ضمن آنکه در ابتدای سال بانک مرکزی به بهانه تحریم، سکه را پیش‌فروش کرد و این موضوع موجب شد تا نقدینگی از دست مردم خارج شود و ذائقه مردم تغییر کند. اقدام‌های بانک مرکزی موجب شد تا صنعت طلا و جواهر به کما برود  و 90 درصد اجناسی که امروز در طلافروشی‌ها وجود دارد تولید سال 95 و 96 است.

وی در خصوص ورود ماشین‌آلات تولیدی این صنعت گفت: متاسفانه هیچ تسهیلاتی در این بخش وجود ندارد. به طور مثال دستگاهی که قیمت آن در ایتالیا 20 هزار دلار است 60 هزار دلار به دست ما می‌رسد. این در حالی است که ساخت یک کیلو طلا می‌تواند برای دو نفر شغل ایجاد کند. کشوری مانند هند در سال 500 تن طلا تولید می‌کند و کشوری مانند عربستان ماهانه 500 تن طلا مصرف می‌کند. این ظرفیتی است که کشور ما می‌تواند از آن استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یازدهمین نمایشگاه طلا و جواهر از امروز تا 5 اسفند در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و 120 غرفه از تولیدکنندگان طلا و جواهر در این نمایشگاه حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز