خبرگزاری کار ایران

مهرفرد خبر داد:

واردات ۵۵۰۰ تن گوشت به کشور/ گوشت ۴۰ هزار تومانی وارداتی است

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۸۶۵

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۲۶۷ شرکت مجوز واردات گوشت قرمز به کشور را دریافت کرده‌اند و در صورت اهلیت داشتن متقاضیان و رعایت مقررات بهداشتی در زمینه صدور مجوز واردات گوشت محدودیتی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر مهرفرد با ابراز تاسف از پخش اظهارات خلاف واقع درباره واردات گوشت قرمز در برنامه زنده تلویزیونی گفت: متاسفانه در این برنامه فردی مطلع از صنعت و واردات گوشت قرمز چه از بخش دولتی یا بخش‌خصوصی در این برنامه حضور نداشت و کسانی که در این برنامه زنده تلویزیونی درباره آمار و شرایط واردات گوشت اظهارنظر کردند. هیچ‌کدام حتی یک کیلوگرم تا به حال گوشت به کشور وارد نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در این برنامه حاضر بودند، در زمینه‌های صنعت روغن زیتون، صنایع بهداشتی و صنعت ساختمان فعالیت دارند، اظهار داشت: معلوم نیست صداوسیما با چه شاخصی این افراد را برای اظهارنظر درباره گوشت قرمز انتخاب کرده و چرا رسانه ملی از کسانی که درباره صنعت گوشت مطلع بوده‌اند، به این برنامه دعوت نکرده است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای طرح شده در این برنامه مبنی بر اینکه دولت گوشت را به صورت تضمینی خریداری می‌کند، تصریح کرد: گوشت از اقلام خرید تضمینی دولت نیست بلکه وارد کننده گوشت را با قیمت مصوب به مباشر توزیع تحویل و مباشر نیز این کالا را در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار قرار می‌دهد.

مهرفرد درباره مسائل مطرح شده درباره واردات گوشت از گرجستان و همچنین وجود یک کشتارگاه رجیستر شده توسط سازمان دامپزشکی در این کشور خاطرنشان کرد: تاکنون مجوز واردات حدود ۱۵ هزار تن گوشت از گرجستان برای ۷۹ شرکت صادر و از این میزان حدود پنج‌هزار و ۵۰۰ تن گوشت وارد کشور شده و در کشور گرجستان، شش کشتارگاه مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار دارد و اطلاعات طرح شده غلط است.

وی با طرح این سوال که آیا ۷۹ شرکت واردکننده گوشت از گرجستان آن‌طور که در برنامه پایش مطرح شد، «خاص» هستند؟ ابراز داشت: صدور مجوز واردات گوشت قرمز هیچ‌گونه محدودیتی ندارد اما ضابطه دارد زیرا کسی که می‌خواهد گوشت وارد کند باید اهلیت داشته باشد و براساس مصوبه دولت، وزارت جهاد کشاورزی موظف است اهلیت شرکت‌‌های متقاضی را مشخص کند تا ارز کشور به هدر نرود. همچنین شرکت متقاضی باید تعهدات قبلی خود را نیز انجام داده باشد و مسائل بهداشتی را نیز رعایت کند.

این مقام مسئول با کذب خواندن میزان ۲۶۱ هزار تن واردات گوشت و همچنین انحصاری بودن مجوزها بیان کرد: اگر منظور از عدد ۲۶۱ هزار تن واردات گوشت قرمز از گرجستان باشد که این کشور چنین ظرفیتی برای واردات ندارد و اگر منظور کل واردات گوشت قرمز باشد، هم باز عدد گفته شده غلط است چراکه از ابتدای امسال تاکنون برای واردات ۳۱۳ هزار تن گوشت قرمز مجوز صادر شده و ۹۷ شرکت برای واردات گوشت گوساله و ۱۷۰ شرکت برای گوشت گوسفندی مجوز دریافت کرده‌اند.

مهرفرد با اشاره به اینکه واردات گوشت کاری تخصصی است و هر کسی صرف داشتن کارت بازرگانی نمی‌تواند در این زمینه واردات انجام دهد، درباره ادعای طرح شده مبنی بر انحصار مجوز واردات در دست انجمن واردکنندگان گوشت یادآور شد: در صداوسیما بارها مطرح می‌شود که چرا دولت در انجام امور با بخش‌خصوصی مشورت نمی‌کند یا تشکل‌ها مشارکت در تصمیم‌گیری داشته باشند و دولت پشت درهای بسته تصمیم نگیرد.

وی ادامه داد: انجمن واردکنندگان گوشت یک انجمن قانونی است که توسط پارلمان بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی تاسیس شده و این انجمن کنار سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام از جمله مراجعی است که در صورت وجود ابهام، درباره اهلیت شرکت‌های متقاضی از آنها استعلام می‌شود و اختیاری برای صدور مجوز ندارد. اتفاقا به خاطر مشورت وزارت جهاد کشاورزی با تشکل‌های مرتبط در انجام امور لازم است، تشکر شود.

معاون وزارت جهاد کشاورزی با طرح این پرسش که آیا اقدام صداوسیما در دعوت و پخش زنده اظهارات افراد غیرمتخصص که هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه واردات گوشت نداشته‌‌اند، حرفه‌ای بوده؟ در مورد ادعای مطرح شده در زمینه مجوزفروشی عنوان کرد: فروش مجوز از نظر فنی امکانپذیر نیست زیرا به شرکتی که مجوز داده می‌شود، به همان شرکت ارز اختصاص می‌یابد و تمام اسناد اعم از سند تولید، نظارت دامپزشک و ناظر شرعی، گواهی‌های بهداشتی خارج از کشور و بارنامه حمل باید به نام همان شرکت صادر می‌شود و همچنین اسناد گمرکی به نام شرکتی است که مجوز صادر شده و شرکت دیگر نمی‌تواند محموله آن را ترخیص کند.

مهرفرد از فردی که ادعای فروش مجوز را طرح کرده خواست که در صورت وجود چنین موردی، مدارک را به مراجع ذی‌صلاح ارائه کند تا برخورد قانونی صورت گیرد.

وی درباره ادعای طرح شده درباره اینکه قیمت تمام شده گوشت ۲۸ هزار تومان است و واردکننده آن را به قیمت ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان به پشتیبانی امور دام می‌‌‌فروشد و این شرکت گوشت را به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌‌کند، گفت: این اعداد هم اشکال دارد زیرا هزینه ارز گوشت گوسفندی که به کشور وارد می‌شود، ۲۸ هزار تومان است و این گوشت، هزینه‌‌های دیگری مانند هزینه حمل، هزینه بارگیری، حمل داخلی و همچنین مقداری سود واردکننده هم دارد و همه اینها را سازمان حمایت محاسبه کرده و واردکننده با قیمتی که سازمان حمایت مشخص کرده گوشت را به مباشر توزیع و مباشر به میادین میوه و تره‌‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای عرضه می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه گوشت ۴۰ هزار تومانی به قیمت ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود نیز کذب محض است، اظهار  داشت: گوشت ۴۰ هزار تومانی گوشت وارداتی است و گوشت داخلی نیست و در فروشگاه‌های مشخص عرضه می‌شود و با توجه به مشکلاتی که در توزیع به وجود آمد، مقرر شد به صورت هدفمند بین گروه‌های مورد نظر توزیع شود.

مهرفرد افزود: البته قیمت ۱۲۰ هزار تومان برای گوشت داخلی نیز غلط است برای اینکه طبق سامانه حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و بانک مرکزی، قیمت گوشت گوسفندی حدود ۸۲ تا ۹۰ هزار تومان متغیر بوده و این افزایش اخیر نیز در پی مسائلی از جمله تغییرات نرخ ارز و قاچاق دام به وجود آمده و در کل، شبکه‌های توزیع گوشت‌های وارداتی و داخلی متفاوت است.

وی درباره اینکه گفته شده، گوشت هست ولی مجوز نمی‌دهند، تصریح کرد: اشکالاتی در توزیع گوشت وارداتی به وجود آمد که سیستم توزیع در حال اصلاح است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی  با تامید بر اینکه مجوز فروشی نیست و به همه کسانی که اهلیت داشته باشند، داده می‌شود،  خاطرنشان کرد: البته به امثال این فرد که تا به حال گوشت به کشور وارد نکرده، مجوز نمی‌دهند اگر هم مجوز بدهند در تناژ پایین خواهد بود تا ثابت شود توانایی واردات گوشت و انجام تعهدات را دارد؛ ما قطعا ارز را به کسانی که کار را بلد نیستند آن را تلف می‌کنند، نخواهیم داد.

مهرفرد اضافه کرد: امثال این فرد انتظار دارند مثل شرکتی که توانایی واردات دو تا سه هزار تن گوشت به کشور را دارد و از سابقه ۵۰ ساله در واردات برخوردار است، مجوز یکسان بدهند که امکان‌پذیر نیست. گفتن این عبارات که «مردم! شب عید گوشت کم می‌شود، مردم! صف می‌خورید و...» در برنامه زنده تلویزیونی پایش مورخ ۲۸ بهمن ماه سال‌جاری از نظر من باید در مراجع صالحه بررسی و اثبات شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز