خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

گوشت منجمد برزیلی بین گروه‌های هدف توزیع می‌شود/ مشکلی بابت تامین خوراک دام و طیور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۱۲۰

مدیرعامل شرکت پشتیانی امور دام در پاسخ به ایلنا با تکذیب توقف واردات گوشت برزیلی گفت: مقرر شده این گوشت بین گروه‌های هدف توزیع شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید ورناصری مدیر عامل پشتیبانی امور دام امروز سه شنبه 30 بهمن در حاشیه بازدید از تخلیه بار کشتی‌های واردات نهاده‌های دامی در بندر امام خمینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان واردات نهاده‌های دامی در سال 97 ، 20 درصد افزایش یافته که این حجم از افزایش واردات به دلیل پیش بینی‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است.

ورناصری افزود: در ماه‌های ابتدایی سال 97 به دلیل مشکلاتی که در حمل و نقل وجود داشت مجبور بودیم نیاز استان‌ها را از ذخایر شرکت‌های پشتیبانی هر استان تامین کنیم اما در حال حاضر مشکلی وجود ندارد بر اساس ذخائر انجام شده تا ماه‌های آینده از شرایط خوبی برای تامین خوراک دام برخورداریم و نیاز کشور در انبارها و بنادر ذخیره شده است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به دلایل گرانی خوراک دام در سال 97 خاطرنشان کرد: نرخ ارز اختصاص یافته به واردات خوراک دام در فروردین 96 ، 3200 تومان و در اسفند 96 ، 3700 تومان بود اما در فروردین سال جاری نرخ ارز به 4200 تومان رسید که تا امروز ثابت مانده است اما یکی از دلایل افزایش قیمت خوراک دام همین تغییرات نرخ ارز رسمی کشور است.

وی با اشاره به افزایش قیمت ذرت تصریح کرد: قیمت هر کیلو ذرت در اردیبهشت سال 97 ، 1350 تومان بود و هنوز هم این نرخ در بندر امام خمینی همان 1350 تومان است. نرخ کنجاله سویا در اردیبهشت امسال 2800 تومان بود که این نرخ امروز در بندر امام خمینی 2450 تومان است.

ورناصری افزود: این در حالی است که  این کالاها تا به دست مرغداران برسد با کرایه حمل بار افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و همین امر باعث شده این محصول تا به تهران یا مشهد برسد قیمت بالاتری پیدا کند. متوسط کرایه حمل در کشور در سال 97 اگر 100 تومان بود به حدود 250 تومان برای هر کیلو رسیده است که این افزایش قیمت بر قیمت نهایی خوراک دام هم تاثیر گذاشته است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاکید کرد: تولیدکنندگان خیالشان راحت باشد که مشکلی بابت تامین خوراک دام و طیور آنها وجود ندارد و به اندازه کافی واردات انجام شده است البته این اطمینان در میان تولیدکنندگان ایجاد شده و در این زمینه می‌توان افزایش میزان جوجه‌ریزی در سال جاری را مشاهده کرد.

وی در رابطه با تحریم‌ها و شرایط واردات عنوان کرد: با وجود اینکه تحریم‌ها شرایط ما را برای واردات در ماه‌های گذشته سخت کرده بود اما با راهکارهای مناسبی این مشکل حل و فصل شد و دولت و بخش خصوصی اقدامات موثری برای به حداقل رساندن اثر تحریم‌ها انجام دادند.

وی افزود: ما در سال 97 ، هشت میلیون تن ذرت وارد کردیم در حالی که سال گذشته شش میلیون و 400 هزار تن واردات این محصول را داشتیم که این رقم افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

ورناصری با اشاره به اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آنها به هم ربطی ندارد، اذعان داشت: نهاده‌های دامی به اندازه نیاز به کشور وارد شده اما جو روانی ایجاد شده در کشور بازار را ملتهب کرده است از طرفی هم تولیدکنندگان با مشکل تامین نقدینگی برای خوراک دام و طیور مواجه هستند و از آنجایی که نتوانستند این محصول را به صورت غیرنقدی تهیه کنند مجبور به استفاده از واسطه‌ها شده‌اند و این محصول به صورت غیرنقدی گرانتر به آنها فروخته شد.

ورناصری در پاسخ به سوال خبرنگرا ایلنا در رابطه با توقف واردات گوشت منجمد برزیلی به کشور و عدم توزیع آن در بازار خاطرنشان کرد: بر اساس آنکه شبکه‌های توزیع گوشت تنظیم بازاری منجمد وارداتی در اختیار وزارت صمت قرار گرتفه است این وزارتخانه به دنبال تعیین گروه‌های هدف جدیدی برای توزیع این محصول است. بر اساس تصمیم این وزارتخانه این محصول در میان کارکنان دولت، کارگران، فرهنگیان و گروه‌های هدف دیگر قرار خواهد گرفت.

ورناصری تاکید کرد: گوشت تازه گوسنفد وارداتی به قیمت تنظیم بازاری عرضه می‌شود اما همچنان در شبکه‌های توزیع در نظر گرفته شده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این نکته که مرغ گرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام عرضه خواهد شد تصریح کرد: این مرغ با قیمت 11 هزار و 100 تومان در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود. توزیع مرغ گرم تنظیم بازاری تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت و قیمت آن هم از 11 هزار و 500 تومان بیشتر نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز