خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم جهرم در مجلس:

آستان قدس رضوی و بنیادها برای احیای بافت‌های فرسوده به دولت کمک کنند/ چهار میلیون واحد مسکونی جدید باید ساخته شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۵۸۶

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: برخی تصور می‌کنند چون دو میلیون واحد مسکونی خالی داریم پس نیازی به ساخت و ساز نیست، ما اکنون چهار میلیون واحد مسکونی کسری داریم که باید تولید کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در اجلاس سراسری انبوه‌سازان کشور، رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی مجلس برای حمایت از انبوه‌سازان و احیای بافت‌های فرسوده گفت: دولت توان زیادی ندارد که بخواهد به تنهایی بافت‌های فرسوده را احیا کند بنابراین انبوه سازان باید تلاش کنند تا ضمن جلب اعتماد مردم موانع را از پیش روی خود بردارند.

وی گفت: نهادهای بزرگی مانند آستان قدس رضوی و بنیادها می‌توانند در این زمینه کمک کنند ما در حال حاضر سالانه نیازمند یک میلیون واحد مسکونی در کشور هستیم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضا باشیم این در حالی است که اکنون 300 تا 370 هزار واحد مسکونی احداث می‌شود.

رضایی کوچی افزود: اگر دولت سیاست‌ گذاری‌های لازم را انجام ندهد ما سال آینده با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود این در حالی است که برخی تصور می‌کنند چون دو میلیون واحد مسکونی خالی داریم پس نیازی به ساخت و ساز نیست، ما اکنون چهار میلیون واحد مسکونی کسری داریم که باید تولید کنیم.

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی در این حوزه گفت: ‌متاسفانه در همین خصوص تعلل کردیم و نتوانستیم آ‌ن طور که باید از این ظرفیت استفاده کنیم به طوری که تنها دو میلیارد دلار در این حزوه صادرات داشتیم که این رقم بسیار پایینی است. ما اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کنیم و خودمان نیز در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم این وابستگی و همبستگی به ما کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون عمران افزود: ما در کمیسیون تلاش خواهیم کرد که در مورد وضعیت صنایع مرتبط با خدمات فنی و مهندسی تحقیق و تفحص انجام دهیم و به همین منظور از وزارت خارجه خواسته‌ایم که در کمیسیون عمران کارگروهی با حضور وزیر خارجه، نیرو، اقتصاد و راه و شهرسازی تشکیل شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: از سال 73 تا سال 95 نزدیک به 35 میلیارد دلار صادرات داشتیم اما تحریم‌ها و محدود شدن صادرات خدمات فنی و مهندسی به دو کشور سوریه و عراق دلیلی بر همین کاهش صادرات است.

وی تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 فرصت داریم تا صادرات خود را در این حوزه افزایش دهیم در حالی که از هدفگذاری دور شده‌ایم کشورهای منطقه و خاورمیانه هدف خوبی برای شرکت‌های ایرانی هستند و ایران می‌تواند در حوزه راه و ترابری، آب و تاسیسات و نفت و گاز، صادرات فنی و مهندسی را انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم در سه سال آینده 102 میلیارد دلار در این حوزه ارزآوری داشته باشیم و امیدواریم عدم ثبات در نرخ ارز که در حال حاضر مهمترین مشکل این شرکت‌ها است حل شود.

وی در خصوص واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی گفت: متاسفانه برخی از مشکلات در اجرای اصل 44 باعث شد تا این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار نشود و باید یک مسئول مستقیم و قدرتمند زیر نظر معاول اول رئیس جمهور این موضوع را پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز