خبرگزاری کار ایران

محمدعلی زم در گفت‌وگو با ایلنا:

استقلال سیاسی منوط به استقلال اقتصادی است/ باید کاستی‌های موجود را برطرف کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۵۳۴

حجت‌الاسلام زم تاکید کرد: استقلال اقتصادی می‌تواند در استقلال سیاسی کشورمان موثر باشد.

محمدعلی زم معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رمز ماندگاری انقلاب در چهار دهه گذشته تحقق شعارهای رهبر انقلاب بوده است، گفت: از مهم‌ترین دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی مردم دوستی رهبری و مردم‌گرایی رهبر انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف و مشارکت آنها در رویدادهایی که در این چهار دهه برای کشور رخ داده مهم‌ترین اصل ماندگاری انقلاب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه استقلال اقتصادی کشور به طور مستقیم با استقلال سیاسی آن درمنطقه و جهان ارتباط دارد، گفت: صددرصد استقلال اقتصادی می‌تواند در استقلال سیاسی کشورمان موثر باشد.

آیت‌الله زم تاکید کرد: معتقدم یکی از غفلت‌های ما این است که در دهه اول، دوم و سوم انقلاب توجهی به اقتصاد نداشتیم و همین غفلت در کنار نبود زیرساخت‌ها باعث عقب‌ماندگی‌های ما در برخی از حوزه‌ها شد.

وی ادامه داد: اگر بجنبیم و بتوانیم عقب‌ماندگی‌های اقتصادی را جبران کنیم به طور قطع می‌توانیم بسیاری از مشکلات امروز و  این کاستی‌ها موجود را برطرف سازیم.

زم ادامه داد: البته برخی از مشکلات امروز به دلیل نبود زیرساخت‌هایی است که این موضوع به غفلت‌هایی که قبل از انقلاب در کشور وجود داشت برمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که موضوع فرهنگ همواره یکی از عمده‌ترین مباحث انقلاب ایران طی این چهاردهه بوده است. طی دو سال اخیر هم دولت به تفکیک اعتبارات و ردیف‌های بودجه‌ای نهادهای مختلف را انتشار داده که بررسی آنها حاکی از دریافت‌های بالای برخی موسسات فرهنگی است. با توجه به این نکته و  دیگر هزینه‌هایی که در این عرصه صورت گرفته، ارزیابی‌تان از دستاوردهای فرهنگی نظام چیست؟ آیا آنها را مثبت ارزیابی می‌کنید؟ گفت: متاسفانه باید بگویم آنطور که سزاوار و مورد انتظار انقلاب بوده، خیر. در نگاه و تفکر فرهنگی، پول در فرهنگ نقشی نهایتا در حد ده درصد دارد. ما آنقدر بی‌توجه به ریشه‌ها و اصالت‌های فرهنگی شدیم که اکنون پول ۹۰ درصد نقش را در این حوزه ایفا می‌کند اما بقیه چیزها ۱۰ درصد. نکته مهم این است که از آنجا که این قسمت ۹۰ درصدی کم هست و روز به روز هم در حال کاهش، اقدامات فرهنگی مرتبا در حال کاهش هستند. به باور من ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و بعضا اختلافات سیاسی به همین ضعف و اقتدار فرهنگی باز می‌گردد.

آیت‌الله زم در پاسخ به این سوال که آیا نگاه امنیتی را نیز دخیل در این مشکل می‌دانید، گفت» وقتی نگاه ریشه‌ای وجود نداشته باشد، هر نوع رویکردی می‌تواند در هر زمانی حاکم شود. ممکن است نگاه‌های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی، امنیتی و یا حزبی حاکم شوند. وقتی شما به فرهنگ نگاه ریشه‌ای نداشته باشید، هر شاخ و برگ دیگری می‌تواند مزاحم آن شود.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از برخوردهایی که با دو گروه بزرگ نواندیشان دینی و روشنفکران عرفی طی این چهار دهه صورت گرفته، چیست؟ گفت: به نظر من هیچ‌کدام از این جریانات به شکل فرهنگی و تفکربرانگیز شکل نگرفته‌ و کار نکرده‌اند. اینها آفتشان در درون خودشان است. بدین معنا که وقتی می‌خواهند با یک نگاه سیاسی به نواندیشی دینی بپردازند، فی‌الواقع به دنبال برجسته‌سازی وجه سیاسی دین هستند.

زم افزود: دین فرای سیاست، اقتصاد و فرهنگ است. دین یک کلیت است و آن کلیت را باید در حوزه نواندیشی برد نه یک جز و یا بخشی از آن را. لذا اینها دچار یک آفت‌هایی در درون خودشان می‌شوند و این مساله منجر به یک‌سری برخوردها و تقابل‌هایی می‌شود و بعد از این برخورد باید تلقی سیاسی و امنیتی بودن بشود چراکه آنهایی که باهاشان برخورد می‌کنند از این موضع برخورد می‌کنند.

این روحانی کارشناس در حوزه فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به این سوال که حال با توجه به اینکه شما مشکل را درون خود این نواندیشان دینی می‌بینید، ارزیابی‌تان از برخوردی که از بیرون با آنها از سوی نهاد حاکمیتی می‌شود، چیست؟ گفت: وقتی من غلط حرکت می‌کنم با من نیز برخوردی به غلط صورت می‌گیرد. آن وقت هر دو غلط می‌شود. اگر من مبدع و مخترع این حرکت هستم، باید به گونه‌ای حرکت کنم که برای دیگران شائبه پیش نیاید و الا ما ضعف و مشکل فراوان در نگاه به مسائل دینی داریم. نواندیشی دینی باید به این مسائل بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز