خبرگزاری کار ایران

محرمانه‌ها در هیچ جنگی فاش نمی‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۹۴۳

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی مذاکره شد که روسیه 100 هزار بشکه نفت از ما بخرد شرکت‌های روسی آمدند در حالی که ما نفت سبک را مثبت در بازار آسیا می‌فروختیم، می‌گفتند 10 دلار تخفیف بدهید زنگنه اعلام کرد وقتی نفت‌مان را با قیمت بین‌المللی و پلاس می‌فروشیم چرا باید تخفیف بدهیم؟ آنها می‌خواستند همین نفت را به پالایشگاه مشتری خود ما در هند بفروشند، قصدشان بردن نفت به روسیه نبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پی خروج یک طرفه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران، دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران وضع خواهد کرد. تحریم خرید نفت نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها از ماه نوامبر سال گذشته میلادی مطرح شد.

در طول این مدت این کشور تلاش کرده است تا سایر کشورهای جهان را به توقف خرید نفت ایران و پایان دادن به مبادلات اقتصادی ترغیب یا با تهدید به اعمال جریمه‌های مالی متقاعد کند. هر چند به دلایلی از جمله مهلت به خریداران برای تغییر فنی در پالایشگاه‌ها برای استفاده از نفت جایگزین، یا حفظ تعادل در قیمت و بازار و یا فشاری که برخی مصرف کنندگان وارد کردند، موضع اولیه خود را در خصوص به صفر رساندن فروش نفت ایران تعدیل کرده و اعلام کرد که برخی درخواست‌های معافیت از این تصمیم را بررسی خواهد کرد. اما در هر حال صادرات نفت و میعانات گازی ایران که پس از برجام  از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ، به سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یافته بود دیگر بار روند نزولی گرفت و اوضاع نفت متفاوت شد، می‌بایست برای این شرایط جدید تصمیمات جدید گرفت، مسیرهای قبلی دور زدن تحریم هم پاسخ نمی‌دهد، باید راه‌های نرفته‌ای طی شود که قطعا صعب‌العبورتر و گردنه‌ها سخت‌تر است، اما نقشه‌ی راه باید محرمانه بماند چرا که هر کوره راهی رصد می‌شود و اگر مراقب نباشیم خطر سد شدن راه، محبوس شدن و یا سقوط وجود دارد، ناگفته پیداست همان قدر که شرایط جنگی اقتضا می‌کند، تحریم اقتصادی نیز می‌طلبد محتاط باشیم و نقشه عملیات پدافند را در معرض دید عمومی نگذاریم اما اینکه برخی خواستار شرح هر آنچه را که برای خنثی سازی اقدامات آفندی دشمن بکار می‌رود، هستند، جای بسی شگفتی است.  

وزیر نفت گفته نوک اصلی جنگی که آمریکا علیه ملت ایران به‌طور غیرقانونی و یک‌جانبه و به تحریک کوردلانی مثل منافقین و با حمایت اسرائیل و اشرار منطقه آغاز کرده، صنعت نفت ایران است. مشکلی که در یک جنگ وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم همه چیز را به مردم بگوییم. مردم غریبه نیستند، اما آنچه منتشر می‌شود تنها به گوش مردم نمی‌رسد، بلکه اسرائیل و اشرار منطقه و آمریکا نیز می‌شنوند، بنابراین من نباید اطلاعات خودم را به آنها بدهم و بگویم که چگونه تحریم را دور می‌زنم. من نباید در این باره زیاد صحبت کنم و پیش از این نیز گفته‌ام که حتی یک کلمه حرف نمی‌زنم که مورد استفاده آمریکا قرار گیرد. نمی‌توانیم راجع به کارهایمان حرفی بزنیم، زیرا به ضرر مردم است. یک فرمانده عملیات هرگز نمی‌تواند نقشه‌های عملیاتی خود را توضیح دهد، زیرا عملیات لو می‌رود و به کشتار سربازان و مجاهدان خودی منجر می‌شود. در صنعت نفت هم هر اطلاعاتی که من بدهم دشمن از آن اطلاعات استفاده می‌کند و مردم هم سرانجام راضی نیستند که من اطلاعات ملت را بگویم.اینکه برخی می‌گویند شما اتاق تاریک دارید‌. باید بگویم بله؛ ما برای دشمنان ایران اتاق تاریک داریم و بسیاری از این موضوع ناراحت هستند که من تلاش می‌کنم سطح حفاظت اطلاعات بالا باشد، اما همه موارد برای نظام، شفاف و روشن است و ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که سرانجام شفافیت و روشنی برای نظام باشد و روزی که سختی‌ها برطرف شود به مردم نیز خواهیم گفت که چه کارهایی انجام داده‌ایم، اما اکنون مانند همان سربازان گمنامی هستیم که کسی نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهیم. خیلی‌ها به ما حرف‌هایی می‌زنند و کاری می‌کنند تا ما را تحریک کنند حرف بزنیم، اما هیچ حرفی نمی‌زنیم.

در همین ارتباط نیز حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: واضح است که هر کارشناسی می‌تواند نقد کند و در مورد عملکرد وزارت نفت اظهار نظر داشته باشد ولی آنچه باعث تاسف است اینکه در شرایطی که وضعیت وزارت نفت ویژه است و برای فروش، حمل و نقل و دریافت پول مشکل داریم یک اتاق فکر بصورت هدایت شده هجوم می‌آورد، برخی از مجلس نامه می‌زنند و برخی در بیرون فضاسازی می‌کنند تا امتیاز بگیرند. 

وی افزود: این افراد در برهه‌ای اعتقاد داشتند وزارت نفت همکاری نمی‌کند مصوبه‌ای را از سران قوا گذراندند تا نفت در بورس عرضه شود، یکی از منتقدین وزارت نفت هم نماینده این وزارتخانه برای عرضه نفت در بورس شد، قطعا مشخص بود که در چند ماه اول خیلی نمی‌تواند موفق باشد اما وزارت نفت موافقت کرد، قیمت‌ها شفاف و معیارها مشخص بود و انگیزه کافی هم وجود داشت، بازاریابی و قانع کردن مشتری هم پروسه‌ای دارد که خریدار باید آن را طی کند. در هر حال وزارت نفت حسن نیت خود را نشان داده است. ولی اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که سازمان‌های دولت را به بهانه اینکه ما خبر نداریم  مورد هجمه قرار دهیم،  آقای زنگنه چندین بار اعلام کرده بنده نمی‌توانم به صراحت بیان کنم چه کاری انجام می‌دهم.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این عده به بهانه‌های مختلف، مسائلی را مطرح و شبهه اندازی می‌کنند قطعا اینان دنبال اهداف خاص خود هستند. مدعی هستند همه چیز باید در اختیار آنان قرار گیرد در حالی که وزارت نفت یکی از مراکز شفاف است، سازمان‌های نظارتی، دیوان محاسبات، بانک مرکزی بر هر معامله و هر سند فروش نفت نظارت می‌کند، پای هر برگ معامله فروش نفت حدود 15 امضا از کارشناس، مدیر بین الملل، مدیر عامل شرکت نفت، اعضای هیات مدیره و وزیر نفت وجود دارد. به نظر می‌رسد این اقدامات عدم اطلاع است یا این عده اهداف دیگری در پس پرده قرار دارند چرا که وزارت نفت از بیشتر سازمان‌های دولتی سالم‌تر و شفاف‌تر است.

وی یادآور شد: این افراد حوزه سیاست و اقتصاد را نمی‌توانند تفکیک کنند چون شناختی بر بازار جهانی نفت و رقبا ندارند، فکر می‌کنند می‌توانیم با روسیه در بازار جهانی نفت همکاری کنیم، اما اگر با الفبای نفت و گاز آشنا باشند باید بدانند ما حتی با عراق هم در اوپک رقیب هستیم ممکن است در زمینه سیاسی رفیق باشیم اما در اوپک رقیب هستیم، بارها تلاش کرده‌ایم همکاری کنیم اما به جایی نرسیدیم چون رقیب هستیم.

حسینی گفت: حتی اگر خوشبین هم باشیم باید معادلات اقتصادی را بشناسیم این عده تصورشان این است که بر مبنای بلوک بندی سیاسی کار اقتصادی هم می‌توان انجام داد، اما همواره دیده‌ایم که عملیاتی نیست، ساده انگاری است که بگوییم زنگنه اراده‌ی کار با روس یا چینی را نداشته و فقط نگاه به غرب دارد. زمانی مذاکره شد که روسیه 100 هزار بشکه نفت از ما بخرد شرکت‌های روسی آمدند در حالی که ما نفت سبک را مثبت در بازار آسیا می‌فروختیم، می‌گفتند 10 دلار تخفیف بدهید زنگنه اعلام کرد وقتی نفت‌مان را با قیمت بین‌المللی و پلاس می‌فروشیم چرا باید تخفیف بدهیم؟ آنها می‌خواستند همین نفت را به پالایشگاه مشتری خود ما در هند بفروشند، قصدشان بردن نفت به روسیه نبود، قطعا وقتی روس‌ها در حوزه نفت و گاز یا فروش تجهیزات با ما طرف می‌شوند حرف‌هایشان بین المللی، استاندارد و حرفه‌ای نیست و معمولا خارج از عرف و استاندارد است، توقع بالایی دارند و فکر می‌کنند ما منتظریم با ثمن بخس نفت ما را بخرند و در بازار خودِ ما  بفروشند.

وی تاکید کرد: در هر حال همان‌ها که خواستار شفافیت معاملات محرمانه هستند دفاع از منافع ملی را ایراد و ارزان فروشی به روس و چین و هند را اقتصاد مقاومتی و مبارزه با استکبار جهانی تلقی می‌کنند، باید گفت قطعا با این معیارها نمی‌توانند عملکرد وزارت نفت را زیر سوال ببرند.

قدر مسلم آنکه وزارت نفت به عنوان خط حمله جنگ اقتصادی در جایگاهی است که از سوی دولت و سازمان‌های نظارتی رصد می‌شود و اینگونه نیست که معاملات در اتاق تاریک و سربسته انجام شود و کسی جز نفتی‌ها از آن باخبر نباشد. قطعا تولید نفت، میزان آن، نحوه فروش آن محرمانه است اما فقط برای دشمن.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز