خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول مطرح کرد:

واردات بیش از شش میلیارد دلاری ایران از اروپا/ ۸۰۱ میلیون دلار، جمع صادرات ایران به اتحادیه اروپا

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۶۲۶

نشست مشترک کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با مدیر بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا بعد از ظهر امروز یکشنبه در اتاق تعاون ایران برگزار شد که میهمان ایتالیایی این مراسم غایب بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید قربانی‌‌فراز، مسئول امور تجاری اتحادیه اروپا در سازمان توسعه و تعاون در این نشست گفت: در حال حاضر سازوکاری توسط اتحادیه اروپا با نام اینستکس معرفی شده که تبادلات مالی بین اتحادیه اروپا و ایران را تسهیل کند. این شرکت در فرانسه تشکیل شده که مدیر آن آلمانی و ناظرش انگلیسی است و با طرف ایرانی تعامل خواهد کرد.

وی افزود: سازمان‌‌‌هایی که باید در این تبادل دخالت داشته باشند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، معاونت وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون ایران هستند. انجام این تبادلات مالی به شرط آن است که ما موافقتنامه پالرمو و FATF را بپذیریم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر بنگاه‌ها و شرکت‌‌‌های بزرگ اقتصادی صادرات مختلفی را به اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر داشته‌‌‌‌اند اما برخی کشورها در ماجرای صادراتی ما حکم ایستگاه را اجرا می‌‌کنند که عمان، ترکیه و هند جزو این کشورها هستند.

قربانی‌فراز اضافه کرد: در منطقه مدیترانه و شمال آفریقا هم صادرات ما از طریق کشور ثالث انجام می‌‌‌شود و کشتیرانی آن از طریق بندرعباس و چابهار و توسط طرف هندی صورت می‌‌گیرد.

وی با اشاره به صادرات ایران در سال جاری به اتحادیه اروپا اظهار داشت: در بین کشورهای اتحادیه اروپا، به ایتالیا با ۲۱۵ میلیون دلار بیشترین صادرات را داشته و رومانی با ۳۳ میلیون دلار، فرانسه با ۲۲ میلیون دلار، بلغارستان با ۳۳ میلیون دلار و انگلیس ۲۳ میلیون دلار را داشته‌‌اند که جمع صادرات ما به اتحادیه اروپا ۸۰۱ میلیون دلار بوده است.

مسئول امور تجاری اتحادیه اروپا در سازمان توسعه و تعاون با بیان اینکه در مقابل واردات ما از اتحادیه اروپا شش میلیارد و ۶۷ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: همین امر نشان می‌‌‌دهد تراز تجاری ما منفی است. البته ما بیشتر کالاهای واسطه‌‌‌ای و مواد اولیه دارویی را وارد کردیم و این واردات و صادرات با وجود تحریم‌‌ها انجام شده است.

قربانی‌فراز با بیان اینکه اگر اروپایی‌‌‌ها بخواهند شفاف معامله کند، باید یک سازوکار معامله‌‌‌ای تعبیه شود، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت صادرات و واردات باز هم از طریق کشور ثالث انجام خواهد شد. اروپایی‌‌‌ها به همکاری و تجارت با ما نیاز دارند/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز