خبرگزاری کار ایران

اجرای طرح‌های تأمین آب به حجم 41 میلیون متر مکعب در استان سمنان

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۵۷۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از اجرای طرح‌های تأمین آب به حجم 40.97 میلیون متر مکعب و 53 میلیون متر مکعب در حوزه انتقال پس از انقلاب اسلامی ایران در استان سمنان خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "ایرج حیدریان" افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در چهل سال گذشته، طرح‌های تامین و انتقال آب با هدف ذخیره و انتقال بیش از 96.97 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز در نقاط مختلف استان سمنان اجرا و به‌بهره‌برداری رسیده، که از این مقدار 40.97 میلیون متر مکعب در حوزه تامین آب و 53 میلیون متر مکعب در حوزه انتقال اجرا شده است.

وی اظهار کرد: اولین پروژه انتقال آب در استان سمنان پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال 1369 با اجرای طرح کانال انتقال آب سیمین دشت به گرمسار با ظرفیت 15 متر مکعب بر ثانیه و با هدف انتقال آب کشاورزی اراضی دشت گرمسار و تأمین آب شرب شهر گرمسار کلید خورد، مطالعات طرح طی چهار سال از سال 69 تا سال 73 انجام و عملیات اجرایی آن نیز در سال 1383 پایان یافت.

حیدریان اضافه کرد: طرح انتقال آب از چشمه روزیه به شهر سمنان با هدف انتقال آب شرب به حجم 12 میلیون متر مکعب در سال اجرا شده و در سال 1385 به بهره‌برداری رسید، همچنین مطالعات طرح آبرسانی به شهر دامغان با هدف انتقال آب شرب شهر دامغان با ظرفیت انتقال 5 میلیون متر مکعب نیز در سال 1387 انجام و عملیات اجرایی آن در سال 1393 خاتمه و بهره‌برداری از آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خط انتقال آب از بند سیمین‌دشت به گرمسار و خط انتقال آب از تصفیه‌خانه گرمسار تا ایوانکی را دو پروژه اجرا شده در سال‌های اخیر عنوان کرد و با اشاره به اینکه این طرح در دولت تدبیر و امید به‌طور ویژه پیگیری شده و بخشی از آن در سال 96 به بهره‌برداری رسیده است، طرح را شامل دو بخش عنوان کرد.

وی ادامه داد: بخش اول خط انتقال آب از بند سیمین‌دشت به گرمسار به‌طول 42 کیلومتر با هدف انتقال آب به میزان 21.06 میلیون متر مکعب در سال جهت مصارف شرب شهرستان‌های گرمسار، آرادان، شهر ایوانکی و صنعت منطقه اجرا می‌شود. مطالعات این طرح از سال 1389 آغاز و در سال 1393 خاتمه یافت و عملیات اجرایی طرح توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی از سال 1394 آغاز و در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حیدریان ادامه داد: بخش دوم خط انتقال آب از تصفیه‌خانه گرمسار تا ایوانکی به‌طول 32 کیلومتر نیز با هدف انتقال آب جهت مصارف شرب شهر ایوانکی از سال 1393 آغاز و در سال 1396 خاتمه یافته است و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی همچنین از اجرای طرح‌های تأمین آب به حجم 40.97 میلیون متر مکعب در استان سمنان بعد از انقلاب اسلامی ایران خبر داد و گفت: سد مخزنی دامغان با حجم مخزن 21 میلیون متر مکعب در سال و با هدف تأمین آب کشاورزی اراضی دشت دامغان به میزان 11 میلیون متر مکعب در سال و شرب شهر دامغان به میزان 4 میلیون متر مکعب احداث شد که از سال 1384 تاکنون در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: سد مخزنی کالپوش در شهرستان میامی نیز با حجم مخزن 16.5 میلیون متر مکعب در سال و با هدف تأمین آب شرب شهر شاهرود به میزان 5 میلیون متر مکعب و صنعت منطقه به میزان یک‌میلیون متر مکعب آب در سال از دیگر پروژه‌های تأمین آب پس از انقلاب است که عملیات اجرایی طرح در سال 1396 خاتمه یافته و از آن زمان در حال بهره‌برداری است.

حیدریان از سد تنظیمی- مخزنی تازه افتتاح شده مجن شاهرود نیز به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های تأمین آب در استان سمنان اشاره کرد و اذعان داشت: این سد با حجم مخزن 3.47 میلیون متر مکعب در سال به‌منظور تأمین آب اراضی کشاورزی دشت مجن احداث شد، مطالعات این طرح در سال 1388 خاتمه یافته و سد در سال 1397 افتتاح و به‌بهره‌برداری رسید.

وی همچنین از اجرای بالغ بر 32 هزار و 968 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: مطالعات شبکه آبیاری دشت گرمسار با هدف آبیاری اراضی کشاورزی در مساحتی بالغ بر 32 هزار هکتار، در سال 1337 انجام و اجرای آن نیز در سال 1354 آغاز شد، عملیات اجرایی این طرح پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1365 تکمیل و بهره‌برداری از آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: شبکه آبیاری و زهکشی دشت دامغان نیز با هدف آبیاری اراضی کشاورزی در مساحتی بالغ بر 968 هکتار است، که با خاتمه مطالعات طرح در سال 1388 عملیات اجرایی آن آغاز و در سال 1393 طرح تکمیل و هم اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی، استان سمنان فاقد شبکه آبیاری مکانیزه در دست بهره‌برداری بوده است و کلیه اقدامات انجام شده در خصوص مکانیزه کردن شبکه‌های آبیاری پس از انقلاب اسلامی انجام پذیرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز