خبرگزاری کار ایران

استاندار سمنان مطرح کرد:

ضرورت تغییر الگوی کشت در استان سمنان

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۱۳۶

استاندار سمنان گفت: با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب در استان سمنان و بحران کمبود آب و خشکسالی، تغییر الگوی کشت در استان سمنان الزامی است.

به گزارش ایلنا، "محمدرضا خباز" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در استانداری سمنان با بیان این مطلب اظهار کرد: در استان سمنان باید الگوی کشت مورد نیاز بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان برنامه‌ریزی شود و این وظیفه بر عهده سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گذاشته شده است. امروز باید به دو سؤال مهم برای تعیین الگوی کشت در استان پاسخ دهیم، چه بکاریم و چگونه بکاریم.

وی ادامه داد: الگوی کشت یعنی پاسخ به این سؤال که ما در استان سمنان، چه بکاریم و چگونه بکاریم؟ این از جمله سوالاتی است که در برنامه‌ریزی برای تغییر الگوی کشت باید به آن پاسخ بدهیم.

استاندار سمنان اضافه کرد: همچنین باید در برنامه‌ریزی بلندمدت این را هم مد نظر داشته باشیم که با این تغییر الگوی کشت، چه میزان محصول را کشت و آن را در کجا بکاریم؟

خباز با بیان اینکه منافع ملی کشور بر منافع شخصی و منطقه ای ارجحیت دارد، خاطرنشان کرد: امروز منافع ملی در این است که الگوی کشت با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی استان‌ها تعریف شود، ضمن اینکه همه ما نیز در استان سمنان باید به دنبال این باشیم که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان نیز در این جلسه گفت: پایداری منابع آب استان سمنان تنها با تغییر الگوی کشت ممکن است.

ایرج حیدریان افزود: تغییر الگوی کشت و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع آب در بخش کشاورزی در پایداری منابع آب استان و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی بسیار مؤثر و تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: روش‌های نوین آبیاری، تغذیه مصنوعی و فعالیت‌های مهم آبخیزداری نیز در کنار این موارد برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و پایداری منابع آب در استان سمنان که با مشکل جدی کمبود آب و خشکسالی مواجه هست، بسیار تأثیرگذار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز