خبرگزاری کار ایران

۲۹ طرح دامپزشکی در دهه فجر امسال بهره برداری می شود/ثبت سفارش واردات ۲۴۰ هزار تن گوشت قرمز برای تامین نیاز بازار

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۰۳۶

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: در حال حاضر با پشتیبانی و خدمات دامپزشکی ۱۵ میلیون تن فرآورده خام دامی تولید می شود که همه این محصولات به جز گوشت قرمز قابلیت صادرات دارند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر علیرضا رفیعی پور در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی طی گزارشی از دستاوردهای حوزه دامپزشکی در چهار دهه اخیر گفت: ارزش تولیدات دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل کشور نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار و نشان دهنده وضعیت مطلوب امنیت غذایی با حمایت ها و موفقیت های سازمان دامپزشکی است.

وی با بیان این که ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده تخم مرغ و دارای رتبه نخست تولید ماهی قرل آلا در جهان است، اظهار داشت: ایران در حوزه تولید میگو نیز در جایگاه مناسبی در میان کشورهای منطقه قرار دارد.

رفیعی پور افزود: در حوزه های دام، طیور و آبزیان با تلاش تولید کنندگان و محققان و دست اندرکاران حوزه دامپزشکی و نظارت های بهداشتی، بیش از ۱۰ برابر رشد تولید داشته ایم.

وی تصریح کرد: اکنون در کشور با جمعیت ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار راس گاو، ۶۵ میلیون راس گوسفند و بز، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه، دو میلیون تن گوشت مرغ،۹۰۰ هزار تن تخم مرغ و ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود.

رفیعی پور در زمینه کشتار دام نیز اعلام کرد: میزان کشتار دام در سال ۵۷ حدود ۹۸۰ هزار راس بوده و اکنون این عدد به ۱۲ میلیون راس رسیده است.

وی مهار بیماری های نو پدید مانند لمپ اسکین را از موفقیت های حوزه دامپزشکی دانست و اذعان داشت: سازمان دامپزشکی با تشخیص سریع از طریق علم و دانش توانسته است با بیماری های نو پدید مقابله کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که طاعون گاوی با اقدامات این سازمان در کشور ریشه کن شده است، گفت: ما برنامه داریم طاعون نشخوار کنندگان کوچک را تا سال ۲۰۳۰ در کشور ریشه کن کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تلفات ناشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز تصریح کرد: امسال با مجموع اقدامات و رصد و پایش توسط حوزه دامپزشکی بیش از ۹۷.۵ درصد کاهش تلفات ناشی از این بیماری داشته ایم.

رفیعی پور خاطر نشان کرد که سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار بر اثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بین رفت و با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید تخم مرغ حدود ۱۴ هزار تن از این محصول وارد کشور شد.

وی درباره واردات گوشت قرمز و دام زنده اظهار داشت: امسال دو برابر سال گذشته به میزان ۲۴۰ هزار تن گوشت گرم گوسفندی و منجمد گوسفندی و گوساله ثبت سفارش شده و مردم نگرانی در تامین گوشت نداشته باشند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور از امضای توافقنامه با برزیل و ترکیه برای ایجاد تسهیلات در زمینه واردات دام زنده خبر داد و گفت: امضای این موفقتنامه ها تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت و واردات دام زنده از برزیل و اتحادیه اروپا برای کشتار انجام می شود.

وی افزود: تحریم ها تاثیر خود را در مسیرهای واردات گذاشته به طوری که در گذشته مسیر واردات گوشت قرمز از برزیل بود اما اکنون از اتحادیه اروپا، آفریقا و سایر کشورها، تامین گوشت مورد نیاز صورت خواهد گرفت.

رفیعی پور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره طرح های دهه فجر امسال گفت: امسال ۲۹ طرح در حوزه های دامپزشکی به ارزش ۹۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

وی اذعان داشت: این طرح ها در هفت استان کشور و در حوزه های مختلف همچون تولید، عرضه، بسته بندی، کشتارگاه دام، داروخانه های دامپزشکی و کارخانه های خوراک دام افتتاح خواهند شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز