خبرگزاری کار ایران

وزیر بازرگانی میرحسین موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

زمان استفاده از سیستم کوپنی فرا رسیده است/ از افراد کاربلد برای چگونگی توزیع استفاده کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۷۳۱

وزیر بازرگانی میرحسین موسوی گفت: سیستم کوپنی نه شرقی است نه غربی، بلکه کاملاً عقلی است. عقل حکم می‌کند که توزیع را طوری انجام دهیم که به هر کسی سهم برسد حالا برای این توزیع از کوپن استفاده کنیم یا کارت یا سیستم توزیع را بازنگری کنیم.

حسن عابدی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص استفاده مجدد از کوپن در شرایط فعلی گفت: متاسفانه ما بعضی از مفاهیم را مستعمل می‌کنیم که بعد‌ها استفاده از آن برای ما غیرمعقول می‌شود، در بحث کوپن نیز همین مسئله رخ داده است.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: منطق قضیه این است که اگر درآمد با هزینه‌ها همخوانی ندارد و اگر می‌خواهیم این درآمد کم را به صورت عادلانه تقسیم کنیم باید از یک سیستم کنترل شده توزیع استفاده کنیم در غیر این صورت قادر نیستیم پاسخگوی سوال عدالت در جامعه باشیم حالا ما هر عنوانی که می‌خواهیم برای این بحث بگذاریم مثل کوپنی کردن یا تنظیم مجدد سیستم توزیع.

وی تاکید کرد: شما اگر یوسف پیامبر هم باشید وقتی مشکل درآمد و توزیع پیش می‌آید باید از این منطق استفاده کرد.

عابد جعفری اظهار داشت: با مرحوم امانی در این مورد بحث می کردیم ایشان می‌گفتند سیستم کوپنی نه شرقی است نه غربی، بلکه کاملاً عقلی است. عقل حکم می‌کند که توزیع را طوری انجام دهیم که به هر کسی سهم برسد حالا برای این توزیع از کوپن استفاده کنیم یا کارت یا سیستم توزیع را بازنگری کنیم.

وی در خصوص داشتن ظرفیت مدیریتی و سیستمی در حال حاضر گفت: در کشور قحط رجال که نداریم تجربه آن را نیز داریم و هنوز برخی از افراد آن دوران زنده هستند اگر کشور تصمیم جدی دارد که عدالت را رعایت کند از آن افراد برای خدمت دعوت کند. نمی‌شود کار را دست کسی بدهند که نه بلد است و نه انگیزه آن را دارد.

عابدی جعفری گفت: عنوان چپ و راست برچسبی است که ما به آن می‌زنیم درحالی اینکه یک کار عقلی است و هر کسی که دغدغه توزیع عادلانه داشته باشد از این سیستم استفاده می‌کند. در جنگ جهانی دوم در انگلستان که مهد آزادی اقتصاد و بازار آزاد است سه وزارتخانه برای توزیع سیستم کوپنی ایجاد شد بنابراین این مسئله ربطی به چپ لیبرالیسم و دینداری ندارد.

وی ادامه داد: در خانواده وقتی یک نان وجود داشته باشد آن را به قسمت مساوی بین اعضا تقسیم می‌کنیم بنابراین در سطح جامعه هم در این شرایط باید اینگونه عمل کنیم.

وی در خصوص اینکه الان وقت این نوع توزیع است یا خیر؟ گفت: شرایط امروز کاملاً فضاسازی است ما باید با خودمان رو راست باشیم و تصمیم درست را بگیریم. باید بدانیم اتخاذ هر تصمیمی بازتاب‌های منفی خواهد داشت هیچ تصمیمی نیست که صد در صد درست و بدون عواقب باشد. فضاسازی نباید تاثیر بگذارد باید مردم را توجیه کنیم و از افرادی استفاده کنیم که این کار را باور دارند و توانایی انجام آن را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز