خبرگزاری کار ایران

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی:

قاچاق میوه و محصولات کشاورزی از قاچاق مواد مخدر خطرناک‌تر است/ تولید 230 هزار تن گیاهان دارویی در سال 97

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۶۷۸

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه قاچاق میوه باعث ورود آفات مختلف به کشور شده ،‌گفت: بخش‌های نظارتی نباید به قاچاقچیان میوه هم رحم کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سی و نهمین سمینار حفظ نباتات که امروز سه شنبه (2 بهمن ماه) برگزار شدT اظهار داشت: به دلیل گرمای زمین، اقلیم و طول و عرض جغرافیایی تفاوت کرده است و تنش گرمایی شرایط کشور را تغییر داده تا آنجا که برگ مرکبات در جیرفت سوخته است.

وی افزود: نوع بارش‌ها در کشور تغییر کرده است. در دورانی 42 کیلومتر از خاک کشور پوشیده از برف بود اما در حال حاضر کمتر از 50 درصد است و بارندگی هم از 240 میلیمتر به 164 میلیمتر رسیده است. همچنین سرماهای ناگهانی هم در سال‌های مختلف باعث خسارت شده است، مانند آذرماه سال 95 که سرمای منفی 14 درجه باعث خشک شدن درختان زیتون در طارم شد در حالی که زیتون میوه بومی این منطقه است. از همه مهمتر خشکسالی‌ها است که بر روی شیوع آفات و بیماری‌ها موثر است.

طهماسبی در رابطه با تغییر الگوی کشت گفت: آنچه با دست ما اتفاق می‌افتد تغییر الگوی کشت در مناطق است. زمانی زعفران تنهادر خراسان جنوبی و شمالی بود اما در حال حاضر قابلیت کاشت آن در اکثر استان‌ها وجود دارد و کاشت پسته هم تا غرب و شمال غرب ایران راه یافته است لذا الگوی کشت بر روی تمام این مسائل تاثیر می‌گذارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بااشاره به سطح زیر کشت باغات کشور در مقایسه با سال 57 تصریح کرد: در سال 57 سطح زیر کشت 715 هزار هکتار بود و میزان تولید 4 میلیون و 800 هزار تن بود اما در حال حاضر دو میلیون و 900 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات کشور است و 22 میلیون تن تا پایان سال 97 تولید خواهیم داشت. البته این افزایش تولید باعث افزایش و گسترش علف های هرز و شیوع آفات هم می‌شود. در حال حاضر در غرب، جنوب و شرق کشور بیش از 130 رقم گل محمدی تولید می‌شود.

طهماسبی با اشاره به این نکته که نگرش مصرف کننده‌ها در این سالیان تغییر کرده است عنوان کرد: ما در این سال‌ها تغییر نگرش مصرف کننده‌ها را داشته‌ایم و سیستم‌ها از فله‌ای به بسته‌بندی تبدیل شده که همین امر باعث شیوع آفات انباری هم شده است.

وی افزود: برای خرمای صادراتی استرالیا از ما زمان سمپاشی و نوع سم را خواسته بنابراین ما باید طبق استانداردهای بین المللی پیش برویم همان طور که آفات اکسین، بر روی پسته صادراتی باعث برگشت محصول به کشور شد. دنیا هم بر روی این مسائل حساس است و ماموریت سازمان حفظ نباتات رسیدگی به این موضوعات و حل این معضلات است. مهمترین رکن ما سلامت بهداشت و امنیت غذایی است.

وی با اشاره به این نکته که آفات به مرور زمان با شرایط وفق پیدا می‌کنند، گفت: با تغییرات گیاه پزشکی آفات هم تغییر کرده است. به عنوان مثال پسیل پسته در حال حاضر با نمونه سال‌های قبل متفاوت است ما زمانی در کشور این میزان بیماری و آفات را نداشتیم و بیماری‌های ناشناخته مانند جاروئک جادوگر در این 20 سال وارد کشور شده است اما ما نمی‌توانیم جلوی ورود آفات را که بیشترشان با گردش هوا منتقل می‌شوند بگیریم.

طهماسبی افزود: ماموریت و وظیفه حفظ آفات در همین زمینه است که وظیفه سنگین و بسیار مهمی است چرا که دارایی کشاورزان در دست این بخش است و شما حافظ منافع مردم و افزایش ثروت آ‌نها هستید.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با کشت‌های گلخانه‌ای تصریح کرد: زمانی در کشور کشت‌های گلخانه‌ای بسیار کم بود اما در حال حاضر به 15 هزار هکتار رسیده و طبق برنامه ششم این میزان باید به 48 هزار هکتار برسد بنابراین گلخانه‌ها برای وزارت جهاد کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند هر هکتار گلخانه معادل 10 تا 15 هکتار فضای باز است و ما تقاضا داریم بر روی این مساله کار شود.

وی در خصوص کشت گیاهان دارویی تشریح کرد: بر روی گیاهان دارویی تاکنون کار نشده و نیاز به توجه دارد چند بخشی که به گیاهان دارویی توجه کرده و بر روی آن کار کره است بخش خصوصی است 203 هزار هکتار سطح زیر کشت و 230 هزار تن میزان تولید گیاهان دارویی است 110 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران د اریم که از این میزان 400 تن زعفران برداشت می‌شود.

طهماسبی در ادامه تصریح کرد: گیاهان دارویی با چند سال قبل از عرصه‌های طبیعی برداشت می‌شد اما در حال حاضر به صورت انبوه تولید می‌شود در ایران 400 اقلیم متنوع وجود دارد که سرمایه جاودانه کشور هستند کسب و کارهای خوبی در این زمینه راه افتاده و بازار خوبی دارد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه جایگزینی باغات قدیمی اذعان داشت: برای جایگزینی باغات قدیمی 600 هزار هکتار را پیش بینی کردیم از اراضی شیب‌دار هم نباید غافل شویم در برخی مناطق ما بیش از 100 گونه گیاهی داریم که باعث می‌شود آفات میزبان‌های متفاوتی داشته باشند اما در مناطقی مانند دامغان که تنها پسته کشت می‌شود میزبان تک محصولی است.

طهماسبی افزود: بر روی مواد بیولوژیک هم باید بیشتر کار شود اگر به عرصه‌ها رسیدگی نشود محیط زیست خسته‌ می‌شود ما باید از منابع پایه آب، خاک و گیاه حفاظت کنیم و مانع ورود آلاینده‌های شیمیایی به محیط زیست و منابع آبی زیرزمینی شویم.

طهماسبی با اشاره به اهمیت موضوع قرنطینه در مبدا تشریح کرد: قرنطینه در مبدا از وظایف حفظ نباتات بود که در حال انجام است گلخانه‌های قرنطینه‌ای را در استان‌های مرزی و استان‌های واقع در راه‌های ترانزیت مستقر کرده‌ایم و در صدد تامین تسهیلات برای آنها هستیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر خطرناک بودن قاچاق میوه و محصولات کشاورزی به کشور خاطرنشان کرد: قاچاق میوه باعث ورود آفات مختلف به کشور شده و بخش‌های نظارتی نباید به قاچاقچیان میوه هم رحم کنند که این بخش از قاچاق مواد مخدر هم خطرناک‌تر است و باید با جدیت به آن پرداخت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز