خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

لهستان گوش به فرمان آمریکاست/ سیاست‌های ترامپ رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار داده است/ کنفرانس لهستان نتیجه عملی نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۱۹۵

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل اظهار داشت: لهستان نتوانسته در خارج از اتحادیه اروپا موفق باشد و جای پایی برای خود درست کند، به شدت تحت تأثیر آمریکا و اتحادیه اروپا است و در برابر آمریکا اعتماد به نفس کافی ندارد و به نوعی گوش به فرمان این کشور است.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اقتصاد لهستان گفت: لهستان مستعدترین و مهم‌ترین کشوری است که پس از فروپاشی بلوک شرق و شوروی به غرب و اتحادیه اروپا پیوسته است، این کشور از لحاظ جمعیت قابل مقایسه با کشورهایی مانند چک و اسلواکی نیست. همچنین این کشور بطور سنتی تحت نفوذ آلمان بود و حتی زمانی که لهستان جزو بلوک شرق محسوب می‌شد بسیاری از لهستانی‌ها در تابستان برای جمع آوری محصول به آلمان می‌رفتند و در حال حاضر هم برخی از مناطق شمالی لهستان آلمانی‌زبان است.

وی ادامه داد: نباید از موقعیت سوق‌الجیشی لهستان غافل بود چون این کشور دسترسی آسان به روسیه را فراهم می‌کند و به کشتی‌های روسی دسترسی دارد، بنابراین لهستان این استعداد را داشت تا سریعا جذب غرب و ناتو شود. البته لهستان هم برخلاف میل روسیه توانست از آمریکا و آلمان امتیازات اقتصادی بگیرد، نباید فراموش کرد که لهستان اولین کشوری بود که اعتراضات ضدکمونیستی در آن برگزار شد.

وی اقتصاد لهستان را تحت نفوذ غرب دانست و افزود: از نظر اقتصادی لهستان به کمک کشورهای غربی بویژه آلمان خصوصی‌سازی و نوسازی صنایع را سریع‌تر از سایر کشورها شروع کرد، با این وجود نتوانست در زمینه اشتغال زیاد موفق باشد و در حال حاضر نزدیک به شش میلیون لهستانی در کشورهای اروپایی بویژه انگلستان مشغول کار هستند و حتی یکی از دلایل برگزیت ترس مردم انگلیس برای تصاحب مشاغل توسط لهستانی‌ها عنوان شده است.

این استاد دانشگاه گفت: لهستان هرچند در زمینه تولید و جذب سرمایه‌گذاران به سطح بایسته نرسیده است اما نسبت به سایر کشورهای بلوک شرق شرایط بهتری دارد و توانسته در بخش‌های مانند خودرو و محصولات غذایی فعال‌تر باشد. اصولاً این کشور نتوانسته در خارج از اتحادیه موفق باشد و جای پایی برای خود درست کند، به شدت تحت تأثیر آمریکا و اتحادیه اروپا است و در برابر آمریکا اعتماد به نفس کافی ندارد و به نوعی گوش به فرمان این کشور است.

وی در مورد تاثیر این کنفرانس بر رابطه ایران و اتحادیه اروپا گفت: درست است که هر کشوری در اتحادیه اروپا حق اظهارنظر و اعلام موضع دارد اما کشوری مانند لهستان نمی‌تواند سیاست‌های کلی اتحادیه را تحت تاثیر قرار دهد و کشورهایی مانند فرانسه و آلمان که نفوذ بالایی دارند هم از برجام حمایت کرده و همانطور که خانم موگرینی اعلام کرده به دنبال یافتن کانال مالی هستند.

عدالتیان در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌های خود مبنی بر راه‌اندازی این کانال مالی تاخیر داشته‌اند، گفت: به باور بنده کار کمی پیچیده شده است، در حال حاضر اتحادیه اروپا سیاست صبر و تحمل را پیشه کرده است تا این موج زودگذر افراط گرایی دست‌راستی مانند ترامپ و جریانات مشابه در اروپا عبور کنند. این جریانات افراطی مانند آنچه در آمریکا، آلمان، اتریش و برزیل..  به دلیل ترس از تاثیرات جهانی شدن و مهاجرت‌ها بوجود آمده، دارای عمق کافی نبوده بنابراین نمی‌توانند پایدار بمانند. مثلا هر چه قدر جلوتر می‌رویم، بیشتر متوجه می‌شویم که آقای ترامپ پروژه خاصی ندارد، به نوعی حرف‌هایش توخالی است و با اقدامات خود باعث شده تا رشد اقتصادی جهانی نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی ادامه‌ داد: این سیاست‌ها مورد حمایت اقشار روشنفکر جوامع غربی نیست و بیشتر توسط طبقات پایین جامعه پشتیبانی می‌شود. مثلا در آلمان طبقات کارگری به دلیل تصاحب شغل‌شان توسط مهاجران روی به این جریانات می‌آورد وگرنه برای یک سرمایه‌دار این سیاست‌ها اصلا مهم نیست، نباید فراموش کرد در دنیای امروز سیاست دیوارکشی  یک واکنش کوتاه‌مدت است.

این کارشناس اقتصادسیاسی کنفرانس لهستان را ناموفق پیش‌بینی کرد و افزود:  باید توجه داشت که خاورمیانه سیاست همگن ندارد که آمریکا تمام کشورها را برای تخریب ایران متحد کند، به نظر من این یک آدرس اشتباه است تا دشمن اول کشورهای منطقه، از اسراییل به سمت ایران تغییر کند. به عنوان شهروند ایرانی باور دارم که ایران عامل ثبات در منطقه است نه بی‌ثباتی و همانطور که شاهد بودیم در مبارزه با داعش پیشرو بود.

وی ادامه داد: سیاست‌های آمریکا و اسرائیل بسیار مخرب‌تر است و کشورهایی مانند ترکیه متوجه این موضوع شده‌اند، همانطور که شاهد هستیم همانند گذشته سیاست همسو با این کشورها را اتخاذ نمی‌کنند. همین که این کنفرانس دور از خاورمیانه و در کشوری مانند لهستان برگزار می‌شود خود گویای این موضوع است و  به نظرم این کنفرانس جنبه نمادین دارد تا اینکه بخواهد تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز