خبرگزاری کار ایران

اختصاص ۳۷ میلیارد تومان به پروژه‌های بیابانزدایی در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۸۹۳

امسال ۳۷ میلیارد تومان به پروژه های بیابانزدایی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: با توجه به اقلیم هر منطقه در این استان، فعالیت های بیابانزدایی همچون مالچ پاشی، نهال کاری، بخش آب و سیلاب با احداث کانال در داخل شنزارها و ایجاد بادشکن در اطراف مزارع از طریق کاشت نهال انجام می گیرد.

عبدالباسط پاکزاد افزود: از هفته آینده مالچ پاشی و نهالکاری در ۳ هزار هکتار از کانون های بحرانی این استان آغاز می شود.

وی اظهار داشت: هر هکتار مالچ پاشی به ۱۰ تا ۱۲ تن مالچ نیاز دارد.

پاکزاد هدف از مالچ پاشی بر شن های روان را جلوگیری از گرد و غبار، حرکت شن های روان و تبخیر آب از خاک عنوان کرد.

به گفته وی از دهه ۴۰ تا کنون در کل استان سیستان و بلوچستان ۳۳ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.

پاکزاد کل مساحت این استان را ۱۸.۷ میلیون هکتار عنوان و تصریح کرد: ۵ میلیون هکتار از این سطح را بیابان، ۱۰.۵ میلیون هکتار مراتع و ۱.۴ میلیون اراضی جنگلی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از ۵ میلیون هکتار اراضی بیابانی استان سیستان و بلوچستان ۱.۲ میلیون هکتار آن کانون های بحرانی ریزگردها و شن های روان در ۲۷ منطقه این استان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان، سرانه بیابان در جهان را ۳ دهم به ازای هر نفر عنوان کرد و گفت: سرانه بیابان برای هر نفر در این استان ۲.۳ هکتار است که نشان دهنده ضرورت انجام فعالیت های بیابانزدایی است.

وی اذعان داشت: استان سیستان و بلوچستان در بخش خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد و میانگین بارندگی در آن به ۱۱۰ میلی متر در سال می رسد.

پاکزاد بهترین درمان کاهش ریزگردها در این استان را توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از تخریب جنگل و مرتع و مسدود کردن جاده های غیر مجاز دانست و گفت: احیای پوشش گیاهی در این استان به مشارکت ملی نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز