خبرگزاری کار ایران

وجود ٢میلیون و ١٠٠هزار هکتار زیرشبکه مدرن آبیاری در کشور/ اختصاص یک میلیارد و ٥٠میلیون دلار اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۹۴۲

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: نظر مقام معظم رهبری در خصوص تخصیص اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری مساعد بوده و یک میلیارد و ٥٠میلیون دلار از سال ٩٥برای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس زارع مشاور وزیر و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری در نشست تخصصی مدیران آب و خاک، فنی، مهندسی و مسولین سامانه های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: امید می رود امسال نیز برای این منظور بودجه خوبی اختصاص داده شود.

وی افزود: نظر مقام معظم رهبری در خصوص تخصیص اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری مساعد بوده و یک میلیارد و ٥٠میلیون دلار از سال ٩٥برای سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داده شد. از آنجایی که ٢میلیون و ١٠٠هزار هکتار منابع آبی کوچک و زیر شبکه‌های مدرن وجود دارد، باید این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

زارع در ادامه تصریح کرد: سامانه‌های اجرائی نیاز به خدمات پشتیبانی دارند که این سازمان، شرکت‌های خدمات آبیاری را برای کشاورزان در نظر گرفته است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با تاکید بر هدف اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری عنوان کرد: حفاظت کلی از آب و خاک هدف اصلی ما در این پروژه است و نگرش کشاورزان نیز در این بخش باید تغییر کند.

در ادامه این نشست مسعود علایی مشاور معاون وزیر در خصوص تدوین شرح خدمات توسط مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری خاطرنشان کرد: تدوین این شرح خدمات به دلیل اثرات قابل توجه سامانه‌های نوین آبیاری در ارتقا بهره‌وری با توجه به مشکلات کم آبی کشور مورد تاکید است.

وی افزود: به‌روزرسانی مطالعات امکانات سنجی سامانه‌های نوین آبیاری و انتخاب سامانه‌های نوین آبیاری متناسب با شرایط نیز باید صورت گیرد لذا در اراضی تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری مقدار آب مصرفی، تولید محصول و بهره‌وری قبل و بعد از اجرا باید مشخص شود.

علایی در ادامه تصریح کرد: تعیین حدود مجاز آب و برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی از طریق بیلان آب در مناطق مختلف کشور دقیق رعایت شود.

مشاور معاون وزیر گفت: تعیین سهم آب و همچنین سهم سایر عوامل مانند عملیات به زراعی، به‌نژادی و خاک‌ورزی بسیار در روند کار موثر است به همین دلیل یکی دیگر از عوامل مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی آب‌ مجازی است.

وی افزود: با توجه  به مسائل استراتژیک باید محصولات پرآب‌بر از سایر کشورها وارد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز