خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون عمران در گفت وگو با ایلنا:

کلید روحانی قفل مدیران دولتی بر پروژه های عمرانی را باز کند/ پیشنهاد بهره‌مندی پروژه‌های ریلی از صندوق توسعه ملی/ نوبخت دستور تامین نقدینگی رجا را صادر کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۳۱۹

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید کلید آقای روحانی قفلی را که مدیران دولتی به پروژه‌های عمرانی زده‌اند را باز کند، گفت: پیشنهاد داده‌ایم که دولت از صندوق توسعه ملی تا سقف 15 درصد برای پروژه‌های توسعه شبکه ریلی استفاده کند.

محمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به توقف قطارهای پرسرعت شرکت رجا اظهار داشت: در کمیسیون عمران جلسه‌ای با حضور مدیرعامل رجا و رییس سازمان برنامه و بودجه درباره مشکلات این شرکت برگزار و طی مذاکرات با آقای نوبخت قرار بر این شد مشکل نقدینگی شرکت رجا با تزریق اعتبارات برطرف شود.

وی افزود: وقتی این شرکت نقدینگی در اختیار نداشته باشد طبیعی است که در این شرایط اقتصادی خدمات آن کاهش پیدا کند  و قطارهای پرسرعت که هزینه نگهداری از آنها به صورت چشم گیری افزایش یافته،  متوقف شود. در حال حاضر مشکل شرکت‌های قطارهای مسافری نداشتن نقدینگی است، باید بدهی رجا بابت انجام جابه جایی‌های تکلیفی و قطارهای حومه‌ای هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شرکت‌های ریلی به دلیل مابه‌التفاوت نرخ ارز و افزایش هزینه‌ها نیاز به نقدینگی دارند، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه با ارائه نقدینگی به این شرکت موافقت کرده است. البته پیش از این هم سازمان برنامه وبودجه با این درخواست موافقت کرده بود اما در پروسه اداری به اجرا نرسید.

وی همچنین درباره کاهش سهم راه‌آهن از بودجه سال آینده اظهار داشت: در بودجه فرصت‌های خوبی برای ورود سرمایه گذاران خصوصی ایجاد شده است چراکه به طور قطع نمی‌توان با این میزان بودجه عمرانی 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام را به اجرا رساند و باید بخشی از این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

رضایی با تاکید بر ظرفیت‌های تبصره 19 برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی گفت: برای تدوین تبصره 19 لایحه بودجه جلسات متعددی برگزار کردیم و تمام موانع قانونی ورود بخش خصوصی به پروژه‌های نیمه تمام عمرانی را رفع کردیم.

 وی افزود: سامانه‌ای طراحی شده است که تمام اطلاعات پروژه‌های نیمه تمام در آن طبقه بندی شده است و دولت را مکلف کرده‌ایم که نه در قالب کارفرما و پیمانکار بلکه در قالب سرمایه پذیر و سرمایه‌گذار با بخش خصوصی وارد مذاکره شود.   

رییس کمیسیون عمران درباره تبصره 19 لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت را مکلف کرده‌ایم که 10 درصد از منابع را از هر سر فصلی در یک حساب پس انداز کند برای حمایت از بخش خصوصی در پروژه‌های نیمه تمام. این تبصره می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش تمایل ورود بخش خصوصی به پروژه‌های عمرانی باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید بخش خصوصی را رقیب خود بداند، ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم که دولت از صندوق توسعه ملی تا سقف 15 درصد برای پروژه‌های توسعه شبکه ریلی استفاده کند.

رضایی درباره میزان فاینانس در بودجه سال آینده برای پروژه‌های عمرانی گفت: سقف فاینانس در بودجه سال آینده 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مشکلی برای تعیین سقف فاینانس نداریم، مشکل اصلی در بخش جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

وی با تاکید بر اینکه یک اراده قوی در دولت برای واگذاری پروژه‌ها باید ایجاد شود، اظهار داشت: چسبندگی بسیار زیادی بین مدیران دولتی و پروژه‌های عمرانی وجود دارد و مدیران گمان می‌کنند با واگذاری این پروژه‌ها مدیریت آن‌ها تضعیف می‌شود. باید کلید آقای روحانی، قفلی را که مدیران دولتی به پروژه‌های عمرانی زده‌اند را باز کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز