خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه کارگر:

مشکلات اقتصادی کشور از تورمی است که بانک‌ها ایجاد کرده‌اند/ سود تولید در واحدها هیچ سنخیتی با بهره رسمی و غیر رسمی ندارد/ تولیدکنندگان خودرو قطعات مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کنند

کد خبر : ۷۱۳۳۸۰

محجوب اظهار داشت: تولیدکنندگان خودرو که به نام خودروی ملی ثبت شده‌اند قطعات مورد نیاز خود را که مشابه آن در کشور وجود دارد از چین وارد می‌کنند فقط به این دلیل که قیمت آن یک‌سوم بازارهای داخلی است اما کسی جلوی اینها را نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی در جشنواره حاتم ضمن خیر مقدم به مدعوین اظهار کرد: باید قدردان کارگران و زحمتکشان باشیم که اگر چرخی می‌چرخد به بازو و توان این افراد است و ما غیاباً قدردان آنها هستیم. از میهمانان برای پذیرفتن دعوت تشکرمی‌کنم.

وی افزود: امروز در زمینه تولید و صنعت ملی صحبت می‌کنیم که در چمبره مصائب، مشکلات و دشواری‌ها واقع شده است. بسیاری از واحدهای ما انواع مشکلات و ناهمواری‌ها را در مقابل خود دارند و کارهای آسان دشوار شده است در حالی که برای برخی کارهای دشوار آسان شده است.

محجوب در رابطه با ثروت‌اندوزی برخی افراد خاطرنشان کرد: در برخی بخش‌ها ثروت اندوختن باید موانع و مشکلاتی داشته باشد اما به آسانی صورت می‌گیرد اما در مقابل در برخی بخش‌ها که ثروت اندوخته نمی‌شود تا چرخ اقتصاد بچرخد امور دشوار شده است. برای آسان‌سازی این بخش‌ها زمان بسیار طولانی خواهد بود تا دستگاه‌ها به تدریج این مسیر را آسان کنند.

وی افزود: شما شاهد بودید و هستید که تا ما علل تحول‌های بازار ارز را شناسایی کردیم و بر آن غلبه کردیم ثروت زیادی جابجا شد، آن هم به نفع کسانی ک زحمتی برای آن نکشیدند. در ازای آن تورم و فشار بالایی به فقرا تحمیل شد و بسیاری از صنایع، معادن و حتی بخش‌هایی از کشاورزی دچار رکود آنی مشکلات بلندمدتی شد که برخی از آنها ممکن است هرگز حل نشود.

وی افزود: در قانون هدفمندی حمایتی را پیش‌بینی کردیم که هرگز از ابتدای این قانون تاکنون به اجرا در نیامده است. هر زمان ما گفتیم برای اشتغال و بیکاری باید قانون بیمه بیکاری به همه تعمیم داده شود دولت به ما پاسخ داد اشتغال مهم‌ترین کار است و این باعث جلوگیری از اشتغال‌زایی می‌شود اما بر اثر هدفمندی یارانه‌ها تورمی به وجود آمد که واحدهای بسیاری آسیب دیدند و صندوق‌های بازنشستگی خسارت دید اما نه تنها جبران خسارت نشد بلکه هیچ رسیدگی‌ای در این زمینه انجام نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمی‌شود بر روی موج خیال حرکت کرد و خیال‌بافی کرد. من نمی‌گویم تلاش و کوششی نمی‌شود اما حاصل آن را هم نمی‌بینیم. اقتصاددانان در باب تحول ارزی گفته‌اند دو عامل اساسی وجود دارد که یکی سرکوب تورم به جای مهار و کنترل و دوم که برای صنعت اساسی و مهم است و پاشنه آشیل مشکلات آن محسوب می‌شود سود بانکی است.

محجوب با اشاره به این نکته که سودهای گرفته شده توسط بانک‌ها باعث اختلال در شبکه اقتصادی می‌شود اذعان داشت: مشکلات اقتصادی کشور از تورمی است که توسط بانک‌ها به وجود آمده است و آن از طریق پول پر قدرت و خلق پول انجام شده است. مثال واضح آن کارت‌های بانکی‌ای است که دو کار همزمان انجام می‌دهد و در زمان استفاده هم کار صاحب کارت را راه می‌اندازد و هم بانک با آن خلق پول می‌کند.

وی افزود: بانک‌ها با پول‌های در حساب‌ها تجارت می‌کنند و با آن خلق پول انجام می‌دهند. 1650 هزار میلیارد ریال حجم نقدینگی در بازار است که به آن خلق پول می‌گویند که ما در سال گذشته درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را دادیم اما هنوز به آن اهتمام نکرده‌اند.

دبیر کل خانه کارگر عنوان کرد: این خلق پول در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و امر طبیعی است اما زمانی که از حدود تجاوز کرد باید مازاد پول باید توسط بانک مرکزی ضبط شود و در اختیار بانک‌های توسعه‌ای قرار بگیرد تا این بلایی که بر سر اقتصاد، صنعتگران، تولیدکنندگان و فقرا آمده است نیاید. حساب‌های بانکی نشان می‌دهد 83 درصد سپرده‌ها برای 3.5 درصد از سپرده‌گذاران است و این سپرده‌ها سودشان هم از مالیات معاف است و باعث شد این بلا بر سراقتصاد کشور بیاید و باز هم به کار خود مثل قبل ادامه می دهند.

وی افزود: این امر باعث معیوب شدن چرخه اقتصاد می‌شود و باعث شده با وجود عطش تقاضا راکد شود که نتیجه یک امر است. نهاد تولید ملی و داخلی کارخانجات، مزارع و مراکز مورد توجه کافی در عمل نیستند. ما بسیار تمجید می‌کنیم اما با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود. سود در تولید در واحدها مشخص است اما هیچ سنخیتی با بهره رسمی و غیر رسمی ندارد.

محجوب گفت: انتظار ما این است بانک‌هایی که این کار را می‌کنند همانطور که واحدی را به بهانه ضعف در ایمنی و بهداشت تعطیل می‌کنند چند شعبه از این بانک‌ها را هم تعطیل کنند. خوب است که دستگاه قضایی با سیاه‌کاران اقتصادی برخورد می‌کند اما متاسفانه کانون این تحرک‌ها در بخش هایی بوده که مورد توجه قرار نگرفته است. ما همه ادعا می‌کنیم که حامی هستیم اما هیچ تحرک جدی‌ای که متضمن باشد انجام نشده است.

وی با اشاره به این نکته که مشابه قطعات ساخته شده تولید کننده داخل از چین وارد می‌شود تصریح کرد: تولیدکنندگان خودرو که به نام خودروی ملی ثبت شده‌اند قطعات مورد نیاز خود را که مشابه آن در کشور وجود دارد از چین وارد می‌کنند فقط به این دلیل که قیمت آن یک‌سوم بازارهای داخلی است اما کسی جلوی اینها را نمی‌گیرد. پایش و عدم پایش تولید ملی باعث این مشکلات شده است. صندوق‌های بین‌المللی و بانک جهانی شرط لازم برای خصوصی‌سازی را منظم سازی مالی دانستند در حالی که در کشور ما وجود ندارد و هزینه فساد بخش‌ها از هزینه تولید آنهابیشتر است.

وی افزود: واردات باعث شد قطعه‌ای که در آن خودکفا شدیم از تولید کننده داخلی نخریم و پول تولیدکنندگان را ندهند که این امر ورشکستگی به بار آورد. آنچه که خلع موجود است اراده ملی برای تحرک و سوق در تولید ملی است که باید تقویت شود.

وی افزود: من انتظار دارم مدعیون امروز این مراسم بر روی این موضوع حساس باشند و بدانندراه خروج ما از بن بست فعلی حل، تسریع و تسهیل مشکلا ت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاهش سود بانکی با دستور حل نمی‌شود خاطرنشان کرد: تنها راه کاهش سود بانکی عدم استقراض از بانک‌ها است. ما کار خارق‌العاده‌ای نمی‌خواهیم فقط می‌گوییم اوضاع را کنترل کنید. هرچه که از بازار کم می‌شود قیمت آن بالا می‌رود. پول هم بازار حساس و تاثیرگذاری رد. با دستور دولت و مجلس سود کاهش نمی‌یابد مگر اینکه افرادی که پول‌های درشت می‌گیرند  از چرخه خارج شوند تا کارمند بانک التماس تولیدکننده را کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز