خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان فضایی ایران تشریح کرد؛

امکان احصای آب‌های زیرزمینی با ماهواره

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۵۷۳

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران کاربردهای داده‌های ماهواره در صنعت آب و انرژی را تشریح کرد.

به‌گزارش ایلنا از وزارت نیرو ، "مرتضی براری" امروز در پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه پایش مدیریت منابع آب، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماهواره و مباحثی است که از داده‌های ماهواره‌ای احصا می‌شود، افزود: هم‌اکنون منابع آبی کشور به طور مستمر در حال رصد است و اطلاعات آخرین وضعیت به صورت روزانه در دسترس است؛ به‌تازگی نیز ماهواره‌هایی در مدار قرار گرفته که توانایی احصای آب‌های زیرزمینی را نیز دارد.

وی ادامه داد: امکان استخراج میزان تشعشعات خورشید در پهنه کشور از طریق ماهواره‌ها به‌وجود آمده و این مقوله برای آمایش انرژی‌های تجدید‌پذیر بسیار کاربرد دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: از طریق ماهواره می‌توان به این نتیجه رسید که سلول‌های خورشیدی در چه مکانی قرار داده شوند تا متناسب با میزان تشعشعات، تولید را ارتقا دهیم.

براری با اشاره به بخشنامه دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج بجز در استان‌های شمال کشور عنوان کرد: طبق گزارش‌های ماهواره‌ای که اخیراً به وزارت جهاد کشاورزی نیز ارسال شده، میزان سطح زیر کشت محصول برنج در استان فارس بیش از 25 هزار هکتار بوده است و 580 میلیون متر مکعب آب مصرف شده که معادل سه برابر ظرفیت سد کرج است.

وی با بیان اینکه امروزه منظومه ماهواره‌های کوچک که موسوم به انقلاب فضایی است، برای پایش شبکه‌های برق مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: پایش کنتورهای برق از طریق منظومه‌های ماهواره‌ای آغاز شده و تمامی شبکه هوشمند انرژی کشور را شامل می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: امروزه برخی از صنایع بخش الکترونیک به شدت در حال توسعه است، به‌گونه‌ای که در سال 2018 میلادی تعداد نودهای متصل 8.5 میلیارد شده و تا سال 2020 به 50 میلیارد نود خواهد رسید.

براری خاطرنشان کرد: 70 درصد از اقتصاد این صنعت که تا سال 2025 به 6.5 تا 11 تریلیون دلار می‌رسد، شامل انرژی، حمل و نقل و سلامت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز