خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا:

هدایت نقدینگی سرگردان به تولید؛ با توسعه صندوق‌های کالایی

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۴۰۸

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که توسعه صندوق‌های کالایی در بورس کالای ایران می‌تواند منابع سرگردانی را که به دنبال حوزه‌های سرمایه‌گذاری هستند را در خدمت تولید و صنعت درآورد و از تخریب نقدینگی که در بخش‌های مختلف تولید در گردش است، جلوگیری کند.

علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، عنوان کرد: بورس کالا یکی از ارکان شفافیت و توسعه اقتصادی در کشور قلمداد می‌شود و طی 11 سالی که از تاسیس این بورس گذشته روند رو به رشد و پرسرعتی را در اقتصاد ایران طی کرده است.

به اعتقاد تیموری بورس کالای ایران با ابزارسازی‌های مختلف توانسته پیشرو باشد. در همه جای دنیا بورس‌های کالایی همین نقش را ایفا می‌کنند و بورس کالای ایران از جمله بورس‌هایی است که ارتباط تنگاتنگی با بخش واقعی اقتصاد کشور دارد و هرچقدر که این بورس توسعه یافته‌تر باشد و تعمیم بیشتری پیدا کند، بخش واقعی اقتصاد ما نیز بیشتر از آن منتفع می‌شود.

به گفته وی، در کشور ما که ساختار اقتصادی بیشتر مبتنی بر تولید کالاها است، صنایع مختلف و کالاها نقش محوری را در رشد اقتصادی ایفا میکنند که در همین حوزه ابزارسازی از سوی بورس کالا و ارائه خدمات متنوع به فعالان صنعت کمک ویژهای به اقتصاد کشور میکند.

ابزارهایی در خدمت تولید

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به نقش محوری شرکتهای تامین سرمایه در ابزارسازیهای مالی اشاره کرد و گفت: تامین سرمایه‌ها می‌توانند با مالی‌سازی کردن ابزارهای کالایی در بورس کالا نقش آفرینی کنند. از جمله فعالیت‌هایی که تاکنون در زمینه تامین مالی از سوی شرکتهای تامین سرمایه صورت گرفته است، می‌توان به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق‌های کالایی و ابزارهایی از این دست اشاره کرد. این ابزارها به طور مستقیم در خدمت تامین مالی تولیدکنندگان و کمک به تولید و اقتصاد واقعی است.

وی در خصوص توسعه ابزارهای مالی عنوان کرد که با ارتباط تنگاتنگ بین بورس کالا، تامین سرمایه‌ها و مساعدت سازمان بورس و اوراق بهادار جای کار قابل توجهی در حوزه ابزارسازی و به ویژه ابزارهای کالایی وجود دارد.

تیموری شندی در خصوص راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در بورس کالای ایران گفت: در حوزه صندوق‌های کالایی، صندوق طلا راه‌اندازی شد که هدف از راه‌اندازی صندوق طلا این است که در فضای ملتهب و پرنوسان بازار طلا، فشار نقدینگی بازار سکه و طلا تا حدی مدیریت شود. در این بین عملکرد صندوق‌های کالایی طلا نشان داد که اگر ما بتوانیم ابزارهای مالی مناسبی را روی انواع کالا طراحی کنیم از ابعاد مختلفی به اقتصاد کشور خصوصا در دوران کنونی تحریم‌ها کمک کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: توسعه صندوق‌های کالایی علاوه بر اینکه می‌تواند به صنعت و تولید کمک کند، می‌تواند منابع سرگردانی را که به دنبال حوزه‌های سرمایه‌گذاری هستند را در خدمت تولید درآورد و از تخریب منابع نقدینگی که در بخشهای مختلف تولید در گردش است، جلوگیری کند.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، اگر بتوانیم ابزارهایی از این دست را توسعه دهیم می‌توانیم در زمان التهابات بازار، فضاها را به نحو مناسب‌تری مدیریت کنیم و منابع کمتری را در کشور صرف این موضوع کنیم.  

وی در انتها ماهیت ابزارهای مالی را اینگونه بر شمرد و گفت: ماهیت ابزارهای مالی این است که به عنوان ضربه‌گیر برای تقاضاهای سفته بازانه عمل می‌کنند؛ هر چقدر که ابزارهای مالی بتوانند توسعه پیدا کنند قطعا بخش عمده‌ای از این تقاضا را جذب می‌کنند و این به معنای حذف تقاضا نیست بلکه به معنی مدیریت و هدایت این منابع در جهت تولید و در خدمت اقتصاد واقعی کشور است و در همه جای دنیا طراحی ابزارهای مالی در همین راستاست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز