خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

نرخ تعیین شده‌ی نفت، در بودجه 98 معقول است/ همداستانی برخی داخلی‌ها با آمریکا مانع اجرایی شدن اهداف صنعت نفت شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۳۷۶

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه وزارت نفت در شرایط کنونی نمی‌تواند برنامه چندانی برای توسعه صنعت نفت داشته باشد، قیمت نفت 54 دلاری در لایحه بودجه 98، را نرخ معقولی دانست.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تحقق اهداف صنعت نفت در لایحه بودجه 98 اظهار داشت: زمانی که بودجه سال جاری را می‌بستیم قیمت‌ها پایین بود و یا زمان بودجه‌بندی در سال 95 برای سال 96 نیز قیمت نفت روی 47 دلار بود اما آن زمان با توافق اوپک و غیر اوپک برای کاهش سقف تولید، قیمت‌ها به رقم مطلوب‌تری رسید اکنون هم قیمت نفت 54 دلاری، نرخ معقولی است. ضمن اینکه رقم یک میلیون و 400 هزار بشکه‌ای که برای صادرات در نظر گرفته شده نیز مناسب است.

وی افزود: در حال حاضر تلاش وزارت نفت برای حفظ تولید موجود، است و نگرانی‌ها بابت تولید و صادرات میعانات گازی نیز با افتتاح فاز 2 و 3 ستاره خلیج فارس حل می‌شود و به این ترتیب بخش عمده میعانات صرف پالایش می‌شود و مابقی را باید ببینیم که وزارت نفت چگونه خود را با تحولات جدید وفق می‌دهد.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه وزارت نفت در شرایط کنونی نمی‌تواند برنامه چندانی برای توسعه صنعت نفت داشته باشد، تصریح کرد: طی چند سال اخیر این وزارتخانه سعی کرد الگوی قراردادها را که بیع متقابل و پیمانکاری بوده با توجه به تغییراتی که در نوع قراردادهای کشورهای همسایه مثل آذربایجان، ترکنمستان، عراق و کویت انجام  شده بود برای مجاب کردن شرکت‌های خارجی و ایجاد انگیزه در آنها برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران تغییر دهد، بنابراین تجدید نظرهایی در الگوهای قدیمی قراردادها انجام شد ولی در عمل به دلیل فضای بین المللی، تهدیدهای گاه و بیگاه آمریکا و همچنین مخالفت‌های برخی داخلی‌ها به جایی نرسید و شرکت‌های بزرگ نیامدند و یا اگر آمدند خیلی زود پروژه را ترک کردند.

وی گفت: البته مذاکرات برجام طول کشید و وقتی هم که شرایط برای امضای قرارداد با شرکت های بزرگ مهیا شد، آرام کردن فضا برای اجرایی شدن قرارداد بسیار زمان برد، در نهایت هم که ترامپ روی کار آمد و عملا فرصت ها از دست رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز