خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس به ایلنا اعلام کرد:

۴ مخزن ذخیره‌سازی میعانات وارد مدار شد / از توتال شکایت نمی‌کنیم / ماجرای رشوه به مقام ایرانی

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۹۱۵

مدیر عامل نفت و گاز پارس در پاسخ به ایلنا درباره شکایت و یا جریمه توتال بیان کرد: آنچه با توتال پیش رفتیم مطابق ماده ۴۶ قرارداد است و شرایط برگشت تحریم شفاف توافق شده و تاکنون مرّ قرارداد دنبال شده و خلاف آن انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مشکین‌فام در نشستی خبری به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت از وارد مدار شدن ۴ مخزن انبار میعانات گازی خبر داد و گفت: طی ۳ ماه، ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای انبار ۲ میلیون بشکه میعانات به ظرفیت اضافه کردیم.

وی افزود: در مجموع ۶ میدان پارس جنوبی، پارس شمالی، فروزان الف و ب، گلشن و‌فردوسی را برای توسعه در اختیار داریم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس میزان گاز درجای این میادین را در مجموع ۶۷۳ تریلیون فوت مکعب عنوان کرد.

وی افزود: ۱۴ تریلیون متر مکعب از گاز میدان مشترک پارس جنوبی و شمالی در اختیار  ما و ۲۵ تریلیون متر مکعب متعلق به قطر است. ۱۸ میلیارد متر مکعب میعانات در اختیار ایران و ۳۸ میلیارد متر مکعب در اختیار قطر است.

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید طی ۵ سال گذشته، تصریح کرد: در سال ۹۲ ظرفیت تولید ۲۸۵ میلیون متر مکعب بود که اکنون به ۵۸۳ میلیون متر مکعب رسیده‌ایم.

مشکین‌فام رقم تولید تجمعی را ۱۳۴۸ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و درباره میزان تولید از لایه نفتی گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار بشکه از این منطقه تولید می‌شود.

تولید 600 هزار بشکه میعانات در روز

وی رقم تولید میعانات را نیز ۶۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و در پاسخ به ایلنا درباره ذخیره‌سازی میعانات اظهار داشت: تا کنون مشکلی بابت تولید میعانات نداشتیم اگر مشکلی بود باید از ۵۸۳ میلیون متر مکعب کاهش تکلیفی داشتیم اما گاز با فول ظرفیت تولید می‌شود.

وی یادآور شد: از سال ۸۶ ساخت ۸ مخزن برای ذخیره سازی ۴ میلیون متر مکعب در دستور کار بود اما به دلیل مسائل مالی پیمانکار با تاخیر اجرا شد.

مدیر عامل نفت و گاز پارس ادامه داد: این مخازن برای این است که اگر شناوری برای بارگیری نیاید می‌توانیم از این فضا برای ذخیره‌سازی و تداوم تولید استفاده کنیم.

از توتال شکایت نمی‌کنیم

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره شکایت و یا جریمه توتال بیان کرد: آنچه با توتال پیش رفتیم مطابق ماده ۴۶ قرارداد است و شرایط برگشت تحریم شفاف توافق شده و تاکنون مرّ قرارداد دنبال شده و خلاف آن انجام نشده است.

وی درباره جریمه نیز اظهار داشت: جریمه از محل تاخیر در اجرای پروژه است یعنی هر چه پیمانکار دیرتر به تولید برسد به ضررش است و این رویه در آی پی سی و بای‌بک به همین صورت است. بنابراین پیمانکار همواره به دنبال تولید و بازپرداخت سرمایه بوده است.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیون دلاری توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی، با خروج این شرکت از توسعه این فاز در ایران می‌ماند.

مشکین فام در ادامه گفت: تا اواسط بهمن ماه ظرفیت تولید پارس جنوبی ۸۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد که به معنای تحقق اهداف تعیین شده از سوی وزارت نفت است.

وی تصریح کرد: 13 پالایشگاه پارس جنوبی در منطقه عسلویه هم اکنون به بهره‌بردار تحویل شده است و ۵ پالایشگاه دیگر پارس جنوبی در منطقه تنبک به جز فاز ۱۴ تا پایان امسال تکمیل می‌شود همچنین عملیات اجرایی فازهای پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ سال ۹۸ به پایان می‌‌رسد و پیش‌بینی ما این است که پیمانکار فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان سال مشخص شود‌.

این مقام مسئول اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های داخلی یکی از اهداف این شرکت است و ۴۰ شرکت ایرانی به عنوان جایگزین شرکت‌های خارجی در طول فعالیت پارس ثبت و فعال شدند.

برنامه توسعه فرزاد بی

وی درباره توسعه فرزاد بی گفت: مذاکره با شرکت «او ان جی سی» هند برای توسعه میدان گازی فرزاد بی که MDP آن تکمیل شده،  اگرچه کند، اما در حال انجام است.

ماجرای رشوه به مقام ایرانی

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس درباره رشوه به یکی از مقامات ایرانی اظهار داشت: ما مستندی درباره دریافت رشوه از سوی توتال که مربوط به فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی و سال ۱۹۹۷ میلادی است، دریافت نکرده‌ایم.

سی ان پی سی رسما از فاز 11 خارج نشده است

وی درباره خروج سی ان پی سی از فاز 11 نیز اعلام کرد: شرکت سی ان پی سی هنوز به‌صورت رسمی خروج خود را از فاز ۱۱ پارس جنوبی اعلام نکرده و ما از طریق رسانه‌ها آن را شنیدیم.

مشکلی بابت احداث ایستگاه تقویت فشار فاز 11 نداریم

مشکین فام ادامه داد: مقدمات ساخت سکوی فشارافزا در داخل کشور فراهم شده است و توتال در مدت همکاری، روی موضوع تقویت فشار و طراحی این سیستم  کار کرده و کل مدارک به شرکت چینی سپرده شده است.

وی درباره رقم سرمایه گذاری در پارس جنوبی گفت: از زمان توسعه میدان پارس جنوبی تاکنون ٨٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که از این میزان ۱۴ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله ساخت جاده و فرودگاه شده است.

مدیر عامل نفت و گاز پارس درباره عایدی از پارس جنوبی نیز اظهار داشت: تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی برداشت شده که اگر ارزش هر هزار فوت مکعب  ۱۸ سنت در نظر گرفته شود،  80 میلیارد دلار خرج کردیم و ۲۵۰ میلیارد دلار عایدات این میدان بوده است‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز