خبرگزاری کار ایران

قرارداد با «توتال» استعماری نیست

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۳۶۲

اخیرا موضوع خروج توتال از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی منجر به بروز نگرانی‌هایی شده است و همه مسئولان و کارشناسان به بحث و تبادل نظر درباره آینده قرارداد با این شرکت فرانسوی و همچنین طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی پرداخته‌اند.

محمد خالدی سردشتی- عضو کمیسیون انرژی مجلس در روزنامه تجارت نوشت: در گذشته عده‌ای از نمایندگان خواهان ارائه یک طرح به منظور زیرسوال بردن قرارداد با شرکت توتال به عنوان یک قرارداد استعماری بودند که اینجانب در این باره روشنگری کردم و اعلام نمودم که قرارداد استعماری تعریف خاص خودش را دارد، امروز هم معاملات در دنیا با زمان استعمارگری تفاوت دارد، مسئولان هر کشوری هم با نسبت به این مسئله آگاهی دارند و کشورهای تولیدکننده صاحب دانش فنی، تکنیک و ابزار شده‌اند و مانند اوایل قرن بیستم نیست که کشورها هیچ دانش و ابزاری برای استخراج نفت و گاز نداشته و نیازمند به قدرت‌های استعماری و صاحب تکنیک بودند.

در زمینه قرارداد با توتال هم این شرکت و دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی شرکت‌هایی فنی، اقتصادی و تا حدی سیاسی هستند به طوری که مسائل سیاسی هم بر روی فعالیتهایشان تاثیر دارد چون حجم سرمایه گذاریشان بالاست.

هر شرکتی هم از غول‌های بزرگ نفتی گرفته تا شرکت‌های کوچک و چندملیتی به دنبال سود خود هستند و در جایی اقدام به سرمایه گذاری و فعالیت می‌کنند که برایشان منافع به همراه داشته باشد.

حضورشان در ایران هم از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به اینکه قرارداد امضا شده با این شرکت هم به نفع ایران و همه به نفع شرکت فرانسوی است نسبت به حضور در فاز11 پارس جنوبی اقدام به عمل آورده است.اما اگر برجام بخواهد نقض شود، حرفی که رییس‌جمهور آمریکا زده عملی شود و تحریم‌ها دوباره برگردد که بعید است با توجه به اینکه برجام یک معامله برد-برد بوده شرایط جهانی دوباره به این سمت بازگردد، مطمئنا توتال تا زمانی که تحریم‌ها برنگشته با ما همکاری خواهد کرد و نه تنها توتال، هر شرکتی هم که باشد اگر ببیند سرمایه گذاری‌اش به جایی نمی‌رسد قطعا پا پس می‌کشد.

در خصوص خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ادامه برجام بدون حضور آمریکا نکته‌ای که قابل تامل بوده این است که آمریکا سهامدار بسیاری از شرکت‌های اروپایی است یا معادلاتی وجود دارد که نظر آمریکا بر سود و زیان آنها تاثیرگذار است ولی باید شرایط جهان را پس از خروج آمریکا از برجام سنجید چون ممکن است شرایط به حدی به هم بخورد که دیگر اصلا نشود به این مسائل فکر کرد اما بر هم خوردن برجام به راحتی نخواهد بود.آمریکایی‌ها هم خود می‌دانند که خروج از قراردادی که پذیرفته‌اند و از لحاظ دیپلماسی هم قرارداد بدی نیست برای آنها مناسب نیست و این اظهارات دولت جدید آمریکا مبنی بر خروج از برجام بیشتر به منظور امتیاز گرفتن از ایران صورت می‌گیرد.

اگر هم قرار باشد برجام به هم بخورد با توجه به تعاملات آمریکا و اروپا، حتما با هماهنگی آمریکا با اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

البته توتال کار خود را در فاز 11 پارس جنوبی آغاز کرده است و مدت‌ها قبل حداقل 1.5 میلیارد دلار سرمایه با خود برای توسعه این فاز آورده است و تجهیزاتی هم که قراراست بیاورد مناسب است به طوری که دکلی که قرار است در این فاز نصب شود دکلی است که تفاوت زیادی با دکل‌های قدیمی‌دارد و ساخت آن طوری است که با گذشت زمان فشار چاه افت پیدا نمی‌کند.

مسئله دیگری که نگرانی‌هایی را ایجاد کرده این است که توتال در سمت قطر هم در پروژه پارس جنوبی فعال است و ممکن است با طرف قطری زد و بند کند، اطلاعات ما را به آنها بدهد، وقت کشی کند و به منافع ملی ما آسیب بزند اما به نظر من این نگرانی‌ها بی اساس است چراکه شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال به منافع خود توجه دارند و از آنجایی که هم ایران و هم قطر برای این شرکت سودده هستند این شرکت کار خود را با جدیت در دو طرف انجام می‌دهد تا وجهه خود را حفظ کرده و نفع بیشتری هم ببرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز