خبرگزاری کار ایران

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک:

رکود حاکم در ساخت‌وساز، فروش داخلی را به شدت کاهش داده است/ کارخانه‌های کاشی با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند/ بازرگان‌ها به دنبال بازارهای جدید صادراتی باشند

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۲۷

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری و تولید در کشور تنها راه نجات این صنعت، صادرات است زیرا در شرایط رونق ساخت و ساز در داخل نیز ما باز هم مازاد تولید داریم.

بهنام عزیز زاده مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک در خصوص صادرات این محصول گفت: با اعمال تحریم های بین المللی و محدودیت در نقل و انتقالات بانکی صادرات کاشی و سرامیک با مشکل زیادی مواجه شد ضمن اینکه مصوبات ارزی و تعدد آنها در هشت ماه اخیر عملا باعث شده که دیگر صادرات این صنعت در سال‌های اخیر به بدترین وضعیت خود برسد.

وی ادامه داد: پیمان‌سپاری ارزی در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل فعالان این حوزه است.

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک اظهار داشت: هشت درصد صادرات ما به عراق و افغانستان بود در حالی که مبنای محاسبه ما ریال بوده و هیچ وقت قیمت دلاری حتی نمی‌دادیم اما این اجبار و دادن تعهد ارزی آن هم زمانی که هیچ ارزی دریافت نمی‌کنیم باعث شده که صادرکنندگان و تولید کنندگان ترجیح بدهند که فعلا از حضور در این بازارها خودداری کنند از طرفی دیگر رکود حاکم در ساخت و ساز فروش داخلی را به شدت کاهش داده است.

عزیززاده تصریح کرد: ما با وزارتخانه‌ها و مجلس مکاتبات فراوانی داشتیم که اگر در این حوزه کاری صورت نگیرد ما بازار عراق و افغانستان را از دست خواهیم داد. متاسفانه این‌قدر این تصمیم گیری‌ها زمان برد که ما دیگر بازاری که تا سال گذشته در این دو کشور داشتیم را امروز از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد:  بیش از 4 هزار میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری شده اما تعلل در تصمیم گیری و بروکراسی اداری خیلی راحت به ما ضربه زد.

عزیززاده خاطرنشان کرد: اکنون بیشتر کارخانه‌های کاشی و سرامیک با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند امروز چشم امید این صنعت فقط به صادرات است این درحالی است که ما نه دیپلماسی اقتصادی قوی داریم و نه حمایت‌های لازم از سوی دولت صورت می‌گیرد فقط به ظاهر در بخش‌های مختلف شعار می‌دهند که از صادرات حمایت می‌کنیم اما عملا هیچ اتفاقی صورت نمی‌گیرد به طور مثال اکنون چند سال است که مشوق‌های صادراتی را پرداخت نکرده‌اند و صادرات ما در مهر و آبان نزدیک به صفر شده است.

وی تصریح کرد: اگر مشکلات پیمان سپاری ارزی حل شود، بحث رقابت منفی صادرات به وجود می‌آید وقتی دولت از صادرات حمایت نکند و رایزنان بازرگانی ما بازارهای جدیدی برای ما پیدا نکنند همه برای حضور در عراق و افغانستان تلاش می‌کنند.

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان کاشی و سرامیک گفت: در سال 91 قیمت هر متر کاشی 4.5 دلار بود اما امسال به 2 دلار 30 سنت رسیده است در واقع همان بلایی که بر صنعت سیمان آمد سر تولید کاشی هم دارد می‌آید. متاسفانه در این صنعت آینده‌نگری صورت نگرفته و به هر کسی که درخواست احداث کارخانه داشت اجازه احداث دادند. همین وضعیت سبب شده 300 تا 400 هزار نفری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند در خطر بیکاری قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری و تولید در کشور تنها راه نجات این صنعت، صادرات است زیرا در شرایط رونق ساخت و ساز در داخل نیز ما باز هم مازاد تولید داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز