خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در چارچوب خود اجرا نمی‌شود/ برای یارانه‌ها راهبرد مشخص در سطح ملی تدوین شود/ استانی شدن یارانه‌ها یک گام رو به جلو است

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۲۹۶

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها باید یک راهبرد مشخص در سطح ملی تدوین شود تا اقتصاد رقابتی شده و توزیع اینگونه یارانه‌ها را از دل اقتصاد خارج کنیم تا این منابع برای رفاه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر،...مورد استفاده قرار بگیرد که این نیازمند تدبیر است.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تداوم طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در سال پیش رو گفت: در ابتدای اجرای این طرح قرار نبود که به شکل فعلی و به صورت طولانی مدت تداوم داشته باشد، چون فلسفه هدفمندسازی یارانه‌ها که از نام آن مشخص است شناسایی گروه‌های هدف و نیازمند بود تا بخشی از منابع حاصل از یارانه‌ها به این گروه‌ها تخصیص یابد. البته بخش دیگر از این منابع نیز برای توسعه تولیدات و تزریق به بودجه است تا در اختیار دستگاه های دولتی باشد، این چارچوب کلی بود.

وی ادامه داد: اما به دلیل ضعف نظام‌های اطلاعاتی کشور و عدم شناسایی گروه‌های هدف، این پرداخت‌ها تمامی افراد جامعه را شامل شد. البته بعدا نیز قرار شد بتدریج افراد مستحق شناسایی شوند تا تنها به این گروه‌ها تخصیص صورت بگیرد.

معاون پیشین وزیر صنعت با بیان اینکه متاسفانه تخصیص منابع در چارچوب مذکور توزیع نمی‌شود، گفت: همانطور که گفتم بخشی از این یارانه‌ها باید به سمت تولیدات سوق یابد که غیر از این را شاهد هستیم و این موضوع به عنوان یک چالش، هم برای دولت پیشین و هم دولت فعلی مطرح بوده است. به نظر بنده برای این 142 هزار میلیارد تومان که در بودجه سال 98 در نظر گرفته شده است باید نگاه نوینی داشته باشیم تا هم نظام جامعه تامین اجتماعی ایجاد شود و هم حمایت لازم از تولیدکنندگان صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: برای منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها باید یک راهبرد مشخص در سطح ملی تدوین شود تا اقتصاد رقابتی شده و توزیع اینگونه یارانه‌ها را از دل اقتصاد خارج کنیم تا این منابع برای رفاه اقتصادی و ریشه کن کردن فقر،...مورد استفاده قرار بگیرد که این نیازمند تدبیر است.

این کارشناس اقتصادی تخصیص استانی یارانه‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در شرایط کنونی که توزیع منابع یارانه‌ها بصورت غیرکارمد است و افراد مستحق آنچنان که باید مورد توجه قرار بگیرند، قرار نمی‌گیرند بنابراین این طرح می‌تواند یک گام رو به جلو باشد تا منابع برای توسعه روستایی و استانی مورد استفاده قرار بگیرد. البته استان‌ها نیز باید از نظر کارشناسان و نخبگان برای فراهم کردن زیرساخت‌های این طرح استفاده کنند تا رشد تولیدات و کاهش فقر محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز