خبرگزاری کار ایران

نوبخت خبر داد:

چهار برنامه دولت برای ایجاد 270 هزار فرصت شغلی

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۸۴۸

رییس سازمان برنامه و بودجه 4 برنامه دولت برای ایجاد 270 هزار فرصت شغلی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم‌نامه «برنامه تولید و اشتغال سال 1397 در حوزه صنعت، معدن و تجارت» با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: این دومین تفاهم‌نامه است که در سال جاری در حوزه اشتغال امضا می‌شود. در تفاهم‌نامه پیشین که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی انجام شد مقرر شد 82 هزار فرصت شغلی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، نظام بانکی و خزانه ایجاد شود امروز هم از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت دعوت کردیم تا بر اساس این تفاهم‌نامه 270 هزار فرصت شغلی را برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: تولید و اشتغال یکی از اهداف برنامه ششم توسعه است و برنامه ششم در سال جاری با تکانه تحریم روبرو شده است اما ما سعی می‌کنیم اهداف تعیین شده در این برنامه را کنار نگذاریم بلکه خود را با شرایط جدید تطبیق داده و اهداف را دنبال کنیم تا خواست بدخواهان مردم ایران که کنار گذاشتن تولید و اشتغال است محقق نشود. در همین راستا باید از ظرفیت‌های رشد و توسعه کشور استفاده کنیم البته این تلاش بدخواهان در 40 سال گذشته همواره بوده است اما ما به رشد خود ادامه داده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر نقش اشتغال در کشور گفت: اقتصاد از سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکیل شده است و ما به نوعی در هر سه حوزه‌ تفاهم‌نامه‌هایی برای افزایش تولید و اشتغال داشته‌ایم که البته این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری است اما باید توجه داشت که تولید و اشتغال با توصیه انجام نمی‌شود بلکه نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذای است تا آثار آن در آمار و ارقام مشاهده شود. همان طور که در فصل آخر سال 96 شاهد افزایش اشتغال بودیم و حاصل برنامه‌های خوبی بود که قبل از آن برنامه‌ریزی شده بودند.

وی ادامه داد: با این تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد خواهد شد که بر اساس تبصره 18 است اما باید توجه داشت که افزایش اشتغال بدون افزایش تولید محقق نمی‌شود. تولید افزایش یابد تا اشتغال نیز افزایش یافته باشد.

نوبخت در مورد جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه برنامه‌ریزی شده تا 270 هزار فرصت شغلی با استفاده از منابع نظام بانکی، صندوق توسعه و خزانه سرمایه‌گذاری شود که این رقم 21 هزار میلیارد تومان است و قرار شده 10 هزار میلیارد تومان آن از صندوق توسعه به صورت ریالی، 10 هزار میلیارد تومان توسط نظام بانکی و هزار میلیارد تومان از طریق خزانه از مابه‌التفاوت سود تسهیلات پرداخت شود. همچنین نرخ سود تسهیلات در مناطق محروم 12 درصد و در مناطق غیرمحروم 14 درصد است.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن 270 هزار فرصت شغلی در چهار برنامه متمرکز هستیم .در برنامه اول 2066 واحد صنعتی و معدنی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را شناسایی و کمک خواهیم کرد و این اقدام وزارت صمت 130 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. برنامه دوم که شامل بازسازی و نوسازی واحده‌های صنعتی و معدنی است و 2165 واحد صنعتی و معدنی را در برمی‌گیرد که با 52 هزار فرصت شغلی نیز در این بخش ایجاد می‌کند.

نوبخت افزود: برنامه سوم ما تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی است که می‌تواند 87 هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در برنامه چهارم کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه‌های صنعتی انجام می‌شودو در این بخش منابع محدود و در حد 46 مییارد تومان است که پیش بینی می‌شود هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز