خبرگزاری کار ایران

دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور:

نیمی از شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده بودند، حسابررسی نشدند/ فقط­ ۵ درصد از بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال حسابرسی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۰۵۰

دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور با بیان اینکه ضریب نفوذ حسابرسی در کشور بسیار پایین­ است، گفت:­ فقط­ ۵ درصد از بنگاه‌ها و شرکت‌های فعال در اقتصاد کشور حسابرسی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما، سید محمد علوی گفت: طبق آمارهای موجود هم اکنون­­650 هزار شرکت فعال در اقتصاد کشور وجود دارد و 300 هزار شرکت نیز هر ساله اظهارنامه مالیاتی ارائه می دهند با این حال از این تعداد فقط ­5 درصد شرکت ها،­ حسابرسی می شوند که این مسئله نشان دهنده ضریب نفوذ پایین حسابرسی در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه فراگیری حسابرسی و پاسخگویی­ مالی در کشور پایین است، گفت: اگرچه در این زمینه قوانین بسیاری موجود است اما زنجیره نظارت مالی،​ آنطور که باید پشتیبانی نمی شود و در این زمینه تقویت کننده‌ای که بتواند به کمک حسابرسان بیاید و اثربخشی و کارایی آنها را بالا ببرد،­ وجود ندارد.

دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور یکی از راهکارهای افزایش ضریب نفوذ حسابرسی در اقتصاد کشور را بورسی کردن شرکت‌ها، دولت الکترونیک و شفاف سازی تمام تجارت و مبادلات اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: این گونه اعمال،​­ اثربخشی و نفوذ حسابرسی در کشور را بالا می برد.

علوی با انتقاد از اینکه چرا شرکت‌های خصوصی در کشور حسابرسی نمی شوند؟­ گفت:­­ شرکت های خصوصی هم از منافع ملی­ و هم از­ منابع بانکی کشور­ استفاده می کنند اما متاسفانه هیچ پاسخگویی در زمینه­ عملکرد مالی خود­ و حسابرسی­ ندارند.

وی افزود: در آماری که جامعه حسابداران رسمی اعلام کرد از هزار و 700 شرکتی که امسال ارز دولتی دریافت کرده بودند تقریبا 50 درصدشان حسابرسی نمی‌شدند و این درحالیست که این شرکت ها نیز از منابع ملی و منابع ارزی کشور استفاده می کنند بنابراین ­باید حسابرسی شوند.

دبیر کل انجمن حسابداران رسمی کشور با بیان اینکه در حال حاضر طبق قوانین تنها شرکت هایی ملزم به حسابرسی هستند که گردش مالی­8 میلیارد تومانی دارند،­­گفت: باید این اعداد و ارقام تغییر کند و شرکت هایی که از تسهیلات ریالی و ارزی برخوردار می شوند نیز ملزم به پاسخگویی و حسابرسی شوند تا بتوان ضریب نفوذ حسابرسی در کشور را افزایش داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز