خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خبر داد

برداشت روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی

asdasd
کد خبر : ۶۹۵۴۳۲

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: هم اکنون یک میلیارد فوت مکعب معادل ۲۸ میلیون مترمکعب در روز از فاز ۱۴ میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام، روز سه‌شنبه (۲۹ آبان‌ماه) به همراه مجریان، مدیران و پیمانکاران طرح‌های در حال اجرای پارس جنوبی با حضور در پروژه مخازن ذخیره‌سازی میعانات گازی، بندر خدماتی تنبک، فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۴-۲۲، در جریان آخرین جزئیات ساخت و راه‌اندازی طرح‌های توسعه پارس جنوبی قرار گرفت.

وی با اشاره به پایان عملیات راه‌اندازی سکوی اقماری ۱۴C و آغاز برداشت گاز ترش از موقعیت مخزنی این سکو در ماه گذشته گفت: اهداف تعیین شده برای سال ۹۷ از طرف وزارت نفت، تولید ۳ میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۴-۲۲ بوده است که خوشبختانه بلوک نخست آن با راه‌اندازی دو سکوی دریایی فاز ۱۴ محقق شده و هم اکنون روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز از موقعیت فاز ۱۴ گاز برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره آخرین مراحل توسعه فاز ۱۳، افزود: با توجه به بارگیری دو سکوی ۱۳B و ۱۳D از یارد شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) و تکمیل عملیات حفاری چاه‌های این دو سکو، عملیات جداسازی یکی از دکل‌های حفاری به پایان رسیده است و عملیات تکمیلی حفاری دکل دوم نیز در چند روز آینده تکمیل می‌شود، بنابراین با مساعد شدن شرایط جوی در دریا، سکوهای یادشده برای انجام عملیات نصب، راه‌اندازی و تولید گاز روانه موقعیت مخزنی خود خواهند شد.

مشکین‌فام با اشاره به این‌که فازهای ۲۴-۲۲ به دلیل این‌که سکوی ۲۲ در موقعیت نصب است شرایط بهتری دارد، تصریح کرد: با توجه به آمادگی بخش خشکی این فاز برای دریافت گاز، با جداسازی دکل حفاری، این سکو با فاصله زمانی یک ماه، به تولید ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی در روز خواهد رسید.

وی با اعلام خبر تکمیل عملیات حفاری موقعیت ۲۴A در هفته آینده عنوان کرد: سکوی ۲۴A در یارد صدرا آماده بارگیری برای انتقال به دریاست که با انتقال سکوهای فاز ۱۳ و برگشت دوباره آن به یارد صدرا بارگیری شده است و برای نصب و راه‌اندازی روانه موقعیت مخزنی خود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره تامین کالاهای مورد نیاز این طرح‌ها نیز گفت: به دلیل پیشرفت فیزیکی بالای فازهای ۱۳و ۲۴-۲۲ و رو به اتمام بودن آنها، همه اقلام مورد نیاز از پیش تهیه شده و در انبارها موجود است، در فاز ۱۴ نیز همه تجهیزات تهیه شده است.

مشکین‌فام اظهار کرد: هم اکنون به صورت میانگین روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که قابلیت افزایش ظرفیت برداشت تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز را هم دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز