خبرگزاری کار ایران

افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت خارگ در 6 ماهه اول امسال/ ابوذر،‌ رکورد دار افزایش تولید نفت خارگ

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۹۲۵

میزان تولید نفت در منطقه عملیاتی خارگ در 6 ماهه اول امسال ، 6 درصد بیشتر از میزان افت طبیعی مخازن رشد داشته است که از این رهگذر میانگین تولید در همین مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 2 میلیون بشکه افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی نفت ایران، رییس منطقه عملیاتی خارگ از افزایش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت خارگ در 6 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: بیشترین سهم افزایش تولید مربوط به میدان ابوذر بوده است که با تعمیر چهار حلقه چاه، افزایش 4000 بشکه ای تولید نفت را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: با تعمیر سه حلقه چاه تولیدی میدان فروزان نیز تولید از این میدان مشترک به میزان روزانه 3100 بشکه افزایش داشته است.

رجب خانی در مورد توان تولید میدان درود نیز گفت: با تعمیر چاه های D15, D11, D29 و همچنین حفر یک حلقه چاه جدید در این میدان، ظرفیت تولید نفت این میدان به میزان 2500 بشکه در روز افزایش داشته است.

به گفته رجب خانی، طی 6 ماه نخست امسال، 6 دکل حفاری در منطقه خارگ فعال بوده است و بر این اساس تعمیر 11 حلقه چاه و حفر یک حلقه چاه جدید در حیطه فعالیت منطقه عملیاتی خارگ به انجام رسیده است.

وی تاکید کرد: با انجام فاز اول جمع آوری گازهای همراه میدان فروزان به میزان 40 تا 50 میلیون فوت مکعب در روز طی چند ماه آینده، ظرفیت تولید نفت این میدان مشترک حدود 5000 بشکه در روز افزایش می یابد.

برنامه ریزی برای به حداکثررسانی کیفیت نفت خارگ

رییس منطقه عملیاتی خارگ از برنامه شرکت نفت فلات قاره ایران برای به حداکثر رسانی کیفیت نفت تولیدی منطقه خارگ خبر داد و گفت: هم اکنون پروژه تغییر سیستم کنترل میدان درود 2 به کنترل DCS در حال انجام است که کیفیت نفت تولیدی این میدان را تا حدود زیادی افزایش می دهد.

وی متذکر شد: تغییر سیستم کنترل DCS میدان های فروزان و ابوذر نیز تا پایان سال به انجام می رسد.

وی گفت: بنابر برنامه ریزی های انجام شده، ظرف 2 تا 3 سال آینده در میدان ابوذردور ریز آب در سکو نخواهیم داشت و تمام آب استحصال شده همراه با نفت تزریق خواهد شد که از جنبه زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

رجب خانی در عین حال کیفیت نفت تولیدی میدان درود 3 را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: نفت تولیدی این میدان به دلیل کیفیت بالا به صورت مستقیم قابل صدور است.

صف، توسعه NGL خارگ را عهده دار شد

رییس منطقه عملیاتی خارگ در تشریح وضعیت طرح توسعه NGL خارگ نیز گفت: مدل طرح توسعه ان جی ال خارگ تغییر کرده است و قرار است این شرکت از طریق مناقصه مزایده واگذار شود.

وی توضیح داد: بر اساس این مدل، شرکت پیمانکار ضمن تحویل گرفتن پروژه، سرمایه گذاری های مرتبط را انجام داده و آن را به مرحله بهره برداری می رساند؛ در ادامه شرکت نفت فلات قاره ایران ضمن تامین گاز مورد نیاز پروژه، اجاره تاسیسات مربوطه را از شرکت پیمانکار دریافت می کند و شرکت پیمانکار نیز موظف است طی یک بازه زمانی تعریف شده از زمان شروع بهره برداری، تاسیسات پروژه ان جی ال را به شرکت کارفرما واگذار کند.

رجب خانی ادامه داد: از ابتدای امسال شرکت صف به عنوان مجری طرح توسعه NGL خارگ انتخاب شده و هم اکنون در حال سپری کردن مراحل تغییر و تحول از پیمانکار قبلی است.

جمع آوری پیت 50 ساله نفتی خارگ تا پایان سال

رجب خانی در تشریح اقدامات شاخص زیست محیطی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه خارگ گفت: یکی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در این حوزه، جمع آوری پیت نفتی 50 ساله خارگ است که از زمان تاسیس این شرکت وجود داشته است.

وی ادامه داد: این اقدام در زمینه تصفیه پساب های صنعتی صورت گرفته و پیش بینی می شود تا پایان سال به اتمام برسد.

رییس منطقه عملیاتی خارگ توضیح داد: از ابتدا پساب های صنعتی همراه نفت به یک پیت بزرگ منتقل می شد و در آن ته نشین می شد که ضمن آلودگی های زیست محیطی، بخارات نامطلوبی نیز از آن متصاعد می شد؛ شرکت نفت فلات قاره ایران در گام اول تاسیس کارخانه پساب صنعتی در مجاورت تاسیسات این شرکت را در دستور کار قرار داد و در گام دوم نسبت به ارتقای این سیستم اقدام کرده است.

رجب خانی در عین حال از امضای قراردادی با پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: بر اساس این توافق 250 میلیارد ریالی، پژوهشگاه صنعت نفت موظف شده است پس از تخلیه اسلج ها که طی مزایده ای به فروش خواهد رفت، خاک آلوده منطقه را به روش کشت باکتریایی احیا کرده و در آن نقطه فضای سبز ایجاد کند.

وی همچنین از همکاری مشترک با سازمان محیط زیست منطقه خارگ در انجام طرح حمایت از آهوان منطقه خبر داد و گفت: با کمک های مالی و عملیاتی شرکت نفت فلات قاره ایران، تعداد این آهوان از 850 راس در سال گذشته به 980 راس در سال جاری افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز