خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازار ارز تمام اخبار منفی را پیش‌خور کرده است/ تحقق وعده‌های اروپا نرخ دلار را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۳۱۹

شقاقی شهری اظهار داشت: اگر اروپایی‌ها به وعده‌های داده شده خود عمل کنند دلار به ده هزار تومان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. مخصوصا راه‌اندازی سوئیفت اروپایی یا بانک ویژه می‌تواند در برابر فشارهای آمریکا موفق باشد و این هسته سخت را بشکند

وحید شقاقی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد روند کاهش نرخ دلار در بازار آزاد ارز گفت: این ثبات نسبی در بازار ارز حاصل چند عامل است. یکی از مهمترین عوامل پیش‌خور کردن تمام اخبار منفی در نیمه نخست سال است به طوری که دیگر خبر منفی نمانده که بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. عامل دیگر فروکش کردن تقاضای ارز از سوی مردم است.

وی ادامه داد: یکی از انواع تقاضا برای ارز، تقاضای سفته بازی است که می‌توان گفت با خریدهای پیشین مردم دیگری ریالی در دست مردم نمانده که آن را وارد بازار ارز کنند. از سویی هم واردات نسبتا کاهش پیدا کرده و هم تقاضای وارداتی به سمت سامانه نیما هدایت شده است البته با اقدامات صورت گرفته میزان واردات قاچاق نیز کاهش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه عامل دیگر ایجاد ثبات در بازار آزاد را اقدامات صورت گرفته در سمت عرضه دانست و افزود: در این مدت طرف عرضه نیز توانست اقدامات مناسبی انجام دهد و با ارائه بسته ارزی دوم به نوعی بر کارکرد سامانه نیما تاکید شده است. اگر صادرکنندگان غیرنفتی دلارها و یوروهای خود را به سامانه نیما عرضه کنند با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا ثبات نسبی در بازار حاکم می‌شود.

شقاقی شهری تصریح کرد: اگر بدبینی‌ها و ابهام نسبت به آینده اجازه کاهش پایین‌تر را ندهد، اقدامات انجام شده نیز اجازه افزایش بیشتر نرخ را نیز نخواهد داد و به نظرم نرخ دلار در این محدوده 12 یا 13 هزار تومان در نوسان خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به تاثیر تحقق وعده‌های اروپایی‌ها بر نرخ ارز گفت: اگر اروپایی‌ها به وعده‌های داده شده خود عمل کنند دلار به ده هزار تومان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. مخصوصا راه اندازی سوئیفت اروپایی یا بانک ویژه می‌تواند در برابر فشارهای آمریکا موفق باشد و این هسته سخت را بشکند. البته نباید فراموش کرد که دلار هشت هزار تومانی نیز با توجه به قدرت خرید مردم بالا است چه برسد به دلار سیزده هزار تومانی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز