خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران در گفت‌وگو با ایلنا:

حل مشکل پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان را به بازار برمی‌گرداند/ مشکلی در تامین بازار نداریم/ پرتقال شیرین از اول آذر به بازار عرضه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۸۳۳

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران گفت: از اول آذر ماه محصول اصلی پرتقال که طعم و شیرینی لازم را دریافت کرده به بازار عرضه خواهد شد که قند آن به حد مناسب رسیده است. امسال مشکلی در تولید نداریم و در تلاش برای صادرات پرتقال هستیم تا موانع آن برطرف شود و بازار با مازاد این محصول مواجه نشود.

محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص میزان تولید مرکبات در استان‌های شمالی کشور اظهار کرد: ما امسال کمبودی در تولید نداشتیم و حتی افزایش تولید هم داشته‌ایم. زمان برداشت پرتقال‌های تامسون و انواع مرکبات شروع شده و خوشبختانه با وجود وضعیت خوب آب و هوایی برداشت خوبی داشتیم البته بیشتر برداشت فعلی برای ذخیره به انبار و سردخانه می‌رود و بخشی از آن به میزان نیاز بازار به بازار تزریق می‌شود.

وی افزود: از اول آذر ماه محصول اصلی پرتقال که طعم و شیرینی لازم را دریافت کرده به بازار عرضه خواهد شد که قند آن به حد مناسب رسیده است. امسال مشکلی در تولید نداریم و در تلاش برای صادرات پرتقال هستیم تا موانع آن برطرف شود و بازار با مازاد این محصول مواجه نشود.

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم بحث مالی را حل کنیم می‌توانیم بخش عمده‌ای از این محصول را صادر کنیم. بخشی از مرکبات هم برای ایام پایانی سال و عید نوروز ذخیره می‌شود که امیدواریم برای پایان سال با برنامه‌ای که بخش خصوصی دارد بتوانیم ذخیره خوبی داشته باشیم.

وی در رابطه با میزان تولید مرکبات خاطرنشان کرد: نارنگی پیش‌رس به بازار عرضه شده و برداشت آن تمام شده است اما نارنگی انشو در حال حاضر حدود 50 درصد برداشت شده و پرتقال‌ها در ابتدای برداشت هستند و حدود 5 درصد از باغات برداشت شده است. برداشت اصلی آن از اول آذرماه است و تاکنون نوبرانه‌ها به بازار عرضه شده است.

شعبانی با اشاره به نارس بودن پرتقال‌های موجود در بازار عنوان کرد: متاسفانه برخی باغداران بسیار زودتر از زمان اعلام شده برداشت محصول انجام می‌دهند تا به سرمازدگی آذر و دی ماه برخورد نکنند.به علت این نگرانی‌ها برداشت زود هنگامی انجام شد و ماهم در اتحادیه رضایتی از کار آنها نداریم، این کار می‌تواند بازار محصول را کمرنگ کند. البته برخی هم به دنبال سودجویی هستند تا محصولشان به عنوان نوبرانه با قیمت بالاتری وارد بازار شود اما با این سرمای نسبی که شاهد هستیم مرکبات زودتر به قند می‌رسد و می‌توانیم تا هفته آینده محصول را برداشت کنیم.

وی در رابطه با صادرات مرکبات در سال‌های گذشته اذعان داشت: مرکبات در سال‌های گذشته هم به عراق، افغانستان، ترکمنستان و روسیه صادر شده و امسال هم برنامه‌ریزی شده که بیشتر از گذشته در بحث مرکبات صادرات داشته باشیم که باید مشکلات بانک‌ها حل شود و برگشت دلار برای صادرکنندگان که تعهد ارزی دارند و باید دلار را به دولت بازگردانند حل شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم. این موارد صادرات را از رونق می‌اندازد.

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران افزود: اگر دولت به جای تقاضای دلار از صادرکنندگان با تهاتر و دریافت آن از صرافی‌ها مشکل را حل کند می‌توان به بازگشت صادرکنندگان به عرصه تجارت امیدوار بود.

شعبانی با اشاره به افزایش تولید نسبت به سال گذشته تصریح کرد: ما پیش‌بینی کرده بودیم مانند سال گذشته 2/5 میلیون تن تولید داشته باشیم اما در زمان برداشت افزایش تولید هم داشته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز