خبرگزاری کار ایران

ایران هشتمین تولیدکننده ابریشم در جهان/ تامین۴۰۰ هزار اصله نهال توت برای حمایت از نوغانداری کشور

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۶۸۲

رییس مرکز نوغانداری کشور از تامین ۴۰۰ هزار اصله نهال برای توتستان‌های کشور در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، عدیل سروی رییس مرکز نوغانداری کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: توسعه توتستان‌ها در اراضی شیبدار و مناطق مستعد و بهسازی و نوسازی توتستان‌ها، تامین منابع مالی و تسهیلات برای احداث این باغات را در حمایت از نوغانداری کشور پیگیری می‌کنیم.

وی تصویب بیمه نوغانداران، ایجاد صندوق حمایت از نوغانداری و تامین تخم نوغان را از دیگر اقدامات حمایتی از این تولیدکنندگان برشمرد.

سروی با بیان این که فعالیت نوعانداری به سرمایه کمی نیاز دارد، اظهار داشت: با عقد تفاهم‌نامه میان معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌توان از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی تحت پوشش این نهاد برای افزایش تولید پیله ابریشم و اشتغالزایی استفاده کرد.

وی افزود: ایجاد تشکل‌های کشاورزی مردم نهاد و مساعدت در بازاریابی، خرید تضمینی، ایجاد زنجیره‌های تولید، پرورش کرم ابریشم در مناطق جغرافیایی مساعد با اولویت استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان شمالی، کسب درآمدهای جانبی خانوارهای روستایی و شهری میان مددجویان مورد حمایت کمیته امداد با اولویت زنان سرپرست خانوار روستایی از زمینه‌ها و مفاد همکاری در این تفاهم‌نامه هستند.

رییس مرکز نوغانداری کشور ادامه داد: پرورش کرم ابریشم می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع فرش بافی، پزشکی، نظامی و الکترونیک را تولید کند و در عین حال بخشی از زنان روستایی و کودکان را مشغول و یک درآمد نسبی خوب ایجاد کند.

وی با اشاره به این که ۹۶ درصد پرورش کرم ابریشم در هفت استان کشور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: استان گیلان با ۴۰ درصد و خراسان رضوی با ۳۰ درصد به ترتیب رتبه‌های نخست و دوم نوغانداری را به خود اختصاص داده اند. ۲۲ استان کشور در زمینه نوغانداری فعالیت می‌کنند.

وی گفت: ۹۰ درصد تولید ابریشم جهان در کشورهای آسیایی تولید می‌شود و چین با تولید ۱۴۲ هزار تن در رتبه نخست، هند با تولید ۳۲ هزار تن در رتبه دوم و ایران با تولید ۱۲۰ تن در رتبه هشتم جهان قرار دارند.

گفتنی است، تفاهم نامه همکاری میان معاونت امور تولیدات دامی و معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) دارای ۱۱ ماده است و برای مدت دو سال اجرا می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز