خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:

روزی 15 میلیون دلار ارز وارد بازار می‌کنیم/ پتروشیمی‌ها چوب کمک به دولت را می‌خورند/ در شش ماه گذشته به 111 صرافی ارز فروخته‌ایم/ تهمت‌ها قابل پیگیری است

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۰۹۲

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه ما در فروش ارز به هیچ وجه انحصاری عمل نکردیم، گفت: برخی تهمت‌ها مبنی بر این که پتروشیمی‌ها ارز را عرضه نمی‌کنند قابل پیگیری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در نشست خبری با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقتصاد مسئله اصلی کشور بوده است، اظهار داشت: طی چند سال اخیر رهبری شعار اصلی را اقتصادی قرار دادند که نشان‌دهنده این است که همه نگاه‌ها در حوزه قانونگذاری باید معطوف به اقتصاد باشد.

وی افزود: حوزه اقتصاد یکی از مهم‌ترین مسائل اشتغال و درآمد ارزی است که پتروشیمی در هر دو موضوع پیشتاز است اما متاسفانه طی چند سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و خروج آنها در برجام با یک جنگ اقتصادی اعلام شده مواجه هستیم. بنابراین به حوزه اشتغال و تولید و ارزآوری و صادرات باید با دید بهتری نگاه شود.

وی افزود: اگر قبول داریم که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم نیاز به سرباز، لشگر و افسر داریم که همین کارگران شاغل در شرکت‌های تولیدی و صادراتی سربازان این عرصه هستند. یکی از خواست‌ها این بود که متناسب با نقش این سربازان از آنها حمایت شود. آنها نیاز به پشتیبانی دارند چرا که همه همت خود را صرفه جنگ با دشمن می‌کنند. دشمنانی که می‌خواهند صادرات و ارز کشور ما کم شود، التهاب به وجود آید و کالا کمیاب شود و مردم در معیشت مشکل داشته باشند.

ربیعی خاطرنشان کرد:‌ اگر صنعت پتروشیمی یکی از بزرگترین لشگرها است لازم است از تصمیم‌گیران تا مردم این موضوع را درک کرده و از آن حمایت کنند تا بتوانیم از این صحنه سربلند بیرون بیاییم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه با بیان اینکه امروز سرمایه هلدینگ از 5 هزار میلیارد تومان به 9 هزار میلیارد و 150 میلیون تومان رسیده است افزود: یعنی سهامداران میزان سهم‌شان از هر صد سهم به 183 سهم تبدیل شده است.

وی گفت: طی چند ماه گذشته در ادامه تلاش‌های سال گذشته سعی کردیم که ارتباط با بازار سرمایه را عمق ببخشیم. بنابراین اکنون ما بزرگترین شرکت بورسی کشور هستیم و از نظر حجم بازار با فولاد مبارکه رقابت داریم.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته بازارگردانی هلدینگ شمایل بهتری پیدا کرده و روند نقدشوندگی بهبود یافته است و قیمت سهام رشد خوبی داشته است. به طوری که کسانی که سهام خلیج فارس را خریده‌اند سود قابل توجهی داشته‌اند. مثلاً در تیرماه یکی از سودآورترین پتروشیمی‌ها وارد بازار سرمایه شد. کسانی که سهم این پتروشیمی را خریدند صددرصد بازدهی داشتند و این نشان می‌دهد که ما پتانسیل داریم شرکت‌های جدیدی را وارد بازار کرده تا عمق بیشتری پیدا کند و اکنون این پتروشیمی (پارس) 180 هزار نفر سهامدار دارد و این راه ادامه دارد.

وی همچنین گفت: پتروشیمی نوری، بوعلی و بندر امام نیز در مسیر حضور در بورس هستند و پتروشیمی نوری ظرف یک ماه آینده وارد بورس خواهد شد.

عرضه 2 میلیارد و 400 میلیون دلار ارز از ابتدای سال تاکنون

ربیعی بابیان اینکه ما از ابتدای سال همه ارز حاصل از صادرات را به بازار رسمی عرضه کردیم، اظهار داشت: از تاریخ 97.122تا 97.5.16 با نرخ 4200 تومان و از 97.5.16تاکنون با نرخ 7500 تومان ارز را وارد بازار ثانویه کرده‌ایم. به این ترتیب از ابتدای سال تا 25 مهرماه 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از سوی شرکت‌های تابعه خلیج فارس به بازار عرضه شده است و این نشان می‌دهد که تمام آنچه را که صادر کردیم به نیما داده‌ایم البته بخشی نیز خرج تامین هزینه‌های خودمان شد.

وی با تاکید بر اینکه ما در فروش ارز به هیچ وجه انحصاری عمل نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از اشکالاتی که به ما وارد می‌کنند می‌گویند ارز را به خریداران خاص می‌فروشیم در حالی که ما طی شش ماه گذشته به 111 صرافی مختلف ارز فروخته‌ایم.

بهره‌برداری از سه پروژه جدید پتروشیمی با 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا یک سال آینده

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه حجم مالی در دست اجرای توسعه این هلدینگ اکنون 8.5 میلیارد دلار است یادآور شد: تلاش می‌شود براساس برنامه‌ریزی و اولیت‌بندی روی پروژه‌هایی که پیشرفت زیادی دارد تمرکز شود تا زودتر به بهره‌برداری برسد که از بین آنها سه پروژه لردگان، الفین ایلام و گاز بیدبلند که ظرف یک سال مالی آینده به بهره برداری می رسند برای این سه پروژه چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده به این معنا که 4 میلیارد دلار ظرفیت جدید وارد پتروشیمی خواهد شد.

هلدینگ رتبه 9 دنیا در زمینه سرمایه‌گذاری را دارد

وی همچنین به رتبه‌بندی پتروشیمی‌ها از سوی یک موسسه معتبر بین‌المللی اشاره و اظهار داشت: هلدینگ در حوزه فروش رتبه 38 دنیا و در خاورمیانه دوم است در زمینه سرمایه‌گذاری نیز رتبه نهم دنیا را داریم و در عین حال به دنبال توسعه هم هستیم.

وی ادامه داد: بنده ادعا می‌کنم رابطه دولت و هلدینگ پتروشیمی هم در زمینه تامین خوراک، نرخ خوراک و هم در زمینه فروش ارز در سطح خوبی بوده و بهتر از هرزمان دیگری است.

قرارداد 1.2 میلیارد دلاری برای جمع‌آوری گازهای فلر

ربیعی همچنین به پروژه جمع‌آوری گازهای فلر اشاره و تصریح کرد: ما یک 1.2 میلیارد دلار قرارداد داریم که گازهای همراه نفت خوزستان جمع‌آوری شده و به عنوان خوراک پتروشیمی استفاده شود و این یک تعامل برد-برد است. اکنون در این پروژه در فاز مطالعاتی هستیم که ظرف دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و 20 میلیون متر مکعب در روز گاز غنی معادل 4 واحد متانول بزرگ به دست می‌آوریم.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص تعدد پتروشیمی در هلدینگ افزود: در این خصوص کسی مقصر نیست به طور طبیعی سال‌ها قبل اتفاق افتاده و اکنون خیلی از این پتروشیمی‌ها سهامداران خرد دارند که یک‌شبه نمی‌توان آنها را جدا کرد.

وی با اشاره به لزوم تجمیع پاپیکو با هلدینگ خلیج فارس تصریح کرد: ما برای این پروژه بنا داریم به نحوی انجام شود که سهامداران خرد دچار زیان نشوند. اکنون 70 تا 80 درصد آماده اجرا است و منتظریم که با روی کار آمدن وزیر جدید رفاه ظرف یک سال آینده به نتیجه برسند و کلیه پتروشیمی‌های شستا و بازنشستگی کشوری وارد هلدینگ خلیج فارس شوند.

ربیعی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها هماهنگ با NPC تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: ما با توجه به سیاست‌های ارزی کشور ارز را عرضه می‌کنیم بر همین اساس ابتدا ارز را با نرخ 4200 و سپس در بازار ثانویه 7500 تومان عرضه کردیم مجدداً هفته گذشته تصمیم گرفته شد که با نرخ 8هزار تومان باشد. البته ممکن است برخی عرضه نکرده باشند ولی این اتفاق زیاد نبوده است و حجم سنگینی نیست. از دیروز نیز  با نرخ 7700 تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه بازار نیما از ابتدا بر مبنای عرضه و تقاضا بوده و نرخ دستوری نبوده است، خاطرنشان کرد: همواره نرخ عرضه پتروشیمی‌ها نسبت به نرخ متوسط نیما کمتر بوده است یعنی سعی کرده‌ایم ارز ارزان‌تری را ارائه کنیم تا از التهاب بازار جلوگیری شود.

روزی 15 میلیون دلار به بازار ارز عرضه می‌کنیم

وی تصریح کرد: آنچه برای هلدینگ خلیج فارس برای عرضه ارز صادراتی تعیین شده بعد از کسب مواردی مثل تامین تجهیزات باید 4 میلیارد و 200 میلیون دلار تا پایان سال عرضه کنیم که تا تاریخ 9.725 2 میلیارد و 400 میلیون دلار عرضه شده است؛ یعنی به طور متوسط روزی 15 میلیون دلار توسط هلدینگ خلیج فارس به بازار تزریق شده است.

گفتن عدم عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها تهمت و قابل پیگیری است

وی در ادامه بیان کرد: برخی می‌گویند پتروشیمی‌ها ارز خود را نمی‌آورند این تهمت جدی است و قابل پیگیری است. سهم پتروشیمی‌ها در صادرات غیر نفتی 12 میلیارد دلار از 48 میلیارد دلار است یعنی 25 درصد صادرات را شامل می‌شود که طبق آمار بانک مرکزی 70 درصد ارز عرضه شده متعلق به پتروشیمی‌ها بوده است و این نشان می‌دهد که ما کامل عرضه کرده‌ایم و دیگران کار خود را انجام نداده‌اند.

پتروشیمی‌ها چوب خوش‌حسابی و کمک به دولت را می‌خورند

وی در ادامه اظهار داشت: ما ارز را از روش‌های عجیب وارد کشور می‌کنیم و هیچ انگیزه‌ای برای نگهداری آن در خارج از کشور نداریم چرا که برای خرید خوراک احتیاج به ریال داریم بنابراین باید ارز را وارد کنیم. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های ما بورسی هستند. پتروشیمی‌ها زیر ذره‌بین هستند و این تهمت‌ها صحت ندارد و بیش از بقیه ارز را وارد کشور می‌کنند. اینان چوب خوش‌حسابی و کمک به دولت را می‌خورند.

وی درباره میزان فروش و سود هولدینگ بیان کرد: کل فروش ما 10.5 میلیارد دلار بوده که 1.5 تا 2 میلیارد دلار سود است مابقی یعنی 95 تا 98 درصد هزینه خوراک است که 7 تا 8 میلیارد دلار را شامل می‌شود. یعنی شرکت‌های گازی 80 درصد هزینه مربوط به خوراک و شرکت‌هایی با سود مایع 95 تا 96 درصد هزینه‌هایشان مربوط به خوراک است.

ربیعی اظهار داشت: براساس توافقی که با وزارت نفت داشته‌ایم اجازه داریم در سه بخش تامین قطعات یدکی، کاتالیزها و تجهیزات، مواد شیمیایی، پرداخت بدهی‌ها و هزینه پروژه‌ها ارز را برای خودمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به جز بدهی به نفت حدود 6 درصد درآمد صادراتی صرف پرداخت بدهی و 3 تا 3.5 درصد خرج تجهیزات پروژه‌ها می‌شود. در مورد هلدینگ 15 درصد درآمد صادراتی خرج خودمان می‌کنیم و بقیه را به نیما می‌دهیم.

ربیعی یادآور شد: تا ابتدای مهر نرخ خوراک 3800 تومان بود و ما ارز را 4200 تومان فروختیم. اما از ابتدای مهر ارز را با قیمت 7500 تومانی که خوراک می‌خریم می‌فروشیم. یعنی حاشیه دید ما کم شده که سعی می‌کنیم با کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید و ظرفیت آن را جبران کنیم.

وی درباره سهامداران خارجی نیز گفت: پتروشیمی فیلیپین 20 درصد سهام ما را دارد و 80 درصد آن نیز متعلق به خودمان است و غیر از آن در مورد یک پتروشیمی دیگر 60 درصد مربوط به ایران و مابقی به متعلق به کنسرسیومی از کشورهای مختلف از جمله ژاپن و تایلند است.

وی درباره اشکالات سامانه بهین‌یاب اظهار داشت: بعد از راه‌اندازی شاهد بودیم که حجم وسیعی از تقاضا وارد بورس کالا شد یعنی 300 درصد (3 برابرسال گذشته) و این در حالی بود که نه اقتصاد کشور رشد کرده بود و نه صادرات و این باعث شده بود که رانت وسیعی ایجاد شده و بورس کالا از ماهیت اصلی خارج شد.

وی تاکید کرد: هرکس که از بورس خرید می‌کند باید در سامانه بهین‌یاب به عنوان تولیدکننده ثبت نام کند. برای حل شدن موضوع این سامانه وزارت صنعت تصمیم گرفت سقف رقابت کالا را بردارد و این باعث شد که تولیدکنندگان اصلی خریداری کنند و تولیدکننده نماها از بازار خارج شوند. بنابراین ظرف یک ماه گذشته تقاضا سیر نزولی داشته و میزان قیمت کالایی که به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: یکی از راه‌حل‌هایی که ما پیشنهاد دادیم این بود که  ما به عنوان عرضه‌کننده اعلام کردیم اگر وزارت صنعت و NPC به نتیجه برسند بخشی از محصولات پتروشیمی را به صورت مستقیم به مصرف‌کنندگان بزرگ بفروشیم اما در هر حال اینکه کالا در بورس عرضه شده و یا مستقیم به فروش برسد برای ما فرقی ندارد.

وی تاکید کرد: پتروشیمی‌ها یکی از عوامل ثبات بازار ارز هستند. 85 تا 87 درصد تولید نسبت به ظرفیت داشته‌ایم و هدفگذاری ما رسیدن به 90 درصد است.

وی با بیان اینکه صادرات ما نسبت به سال گذشته قیمت بالاتری داشتند تولید تجمعی هلدینگ را 11 میلیون و 100 هزار تن اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز