خبرگزاری کار ایران

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

فرآورده‌ها و ال.پی.جی مسیرهای میانبر را بلدند/ برای فروش بی‌دردسر نفت، خارج از کشور پالایشگاه بسازیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۶۷۳

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت ، گاز و پتروشیمی گفت: اگر بتوانیم در خارج از کشور پالایشگاه بسازیم، می‌توانیم نفت را بدون دردسر بفروشیم چون رقم زیر 30 درصد مشمول تحریم نمی‌شود.

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره صادرات گاز به عنوان آلترناتیوی برای محدودویت‌های فروش نفت اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر گاز تولیدی در کشور را قربانی کرده و می‌سوزانیم و چیزی برای صادرات باقی نمی‌گذاریم.

وی افزود: ما اکنون بیشتر از حدود 40 و نهایتا 60 میلیون متر مکعب گاز برای صادرات نداریم در حالی که می‌توان از این کالا 5 هزار کالای دیگر تهیه کرد ولی ما همه را می‌سوزانیم و حدود 620 میلیون متر مکعب در کشور مصرف می‌کنیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه به لزوم صادرات گاز از مسیر ال.پی.جی اشاره و  تصریح کرد: جمع گاز ال.پی.جی ما در سال حدود 6 میلیون تن است که تقریبا تماما صادر می‌شود و از این لحاظ وضع خوبی داریم ولی جایگزین نفت نمی‌شود. اگر نفت پالایش شده و تبدیل به فرآورده شود مثمر ثمرتر است و خروجی خوبی داشته و درآمد آن برای کشور عالی است. 

وی یادآور شد: اگر بتوانیم در خارج از کشور پالایشگاه بسازیم، می‌توانیم نفت را بدون دردسر بفروشیم چون رقم زیر 30 درصد مشمول تحریم نمی‌شود.

خسروجردی تاکید کرد: می‌توانیم از پالایشگاه‌ها در کشورهای مختلف برای صدور نفت استفاده کنیم، اما اکنون از سوی مسئولان و نه بخش خصوصی انگیزه چندانی برای این کار وجود ندارد. 

وی یادآور شد: اگر پالایشگاه‌ها در کنار آب احداث شده و مقصد صرفا صادراتی داشته باشند، می‌توانیم از خام فروشی نفت جلوگیری کرده و بیشتر در زمینه تولید برق و صادرات پروپان و بوتان و ال.پی.جی فعال باشیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: اکنون هم در ایران و هم خارج از کشور گاز برای سوختن و گرمایش استفاده می‌شود و این جنایتی به بشریت است، باید واحدهای پتروشیمی را زیاد کنیم و به جای همان گازی که برای سوختن می‌رود، ال.پی.جی صادر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امکان تحریم فرآوره نسبت به نفت کمتر است، گفت: ما برای نفت نهایتا 50 تا 60 مشتری داریم اما در مورد فرآورده 2 هزار مشتری داریم که امکان رصد و تحریم آنها خیلی سخت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز