خبرگزاری کار ایران

در جلسه اعضای اتاق اصناف با مقیمی مطرح شد؛

انتقاد از نحوه نظارت تعزیرات بر بازار/ تصویب مصوبات ۸ گانه برای حل مشکلات بازاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۱۱۳

جلسه اعضای اتاق اصناف تهران با استاندار تهران پیش از ظهر امروز در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاسم نوده فراهانی (رئیس اتاق اصناف تهران) در این جلسه ضمن انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها در مصلای امام خمینی تهران گفت: تمام تلاش ما این است که در بازار مشکلی پیش نیاید و کسبه اعتراضی نداشته باشند.

او با اشاره به نحوه نظارت بر بازار از سوی تعزیرات و انتقاد در این زمینه گفت: توقع ما این است که اتحادیه‌ها و اصناف در جریان بازدیدهای تعزیرات باشند و اگر هم برخورد و بازداشتی صورت می‌گیرد، در جریان قرار بگیرند.وقتی نابسامانی در بازار ایجاد شود، این امر بهانه به دست گروه‌های معاند می‌دهد تا از وضعیت سوء استفاده کنند. اکنون زمان دامن زدن به مسائل این چنینی نیست ما مخالف نظارت و بازرسی نیستیم و خودمان اتفاقا به شدت حامی آن هستیم، اما جو درست کردن شرایط بدی را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا مواردی هست که بنا بر آنها، حتی در هنگام بازرسی‌ها نماینده صنف حتما باید حضور داشته باشد.

پیشنهاد تشکیل کارگروه میان اتاق اصناف و استانداری

خسرو ابراهیمی (نائب رئیس دوم اتاق اصناف تهران) در ادامه گفت: ما کاملا موافق نظم‌دهی به نحوه توزیع کالا هستیم و به هیچ عنوان قاچاقچی محتکر و گرانفروش را تایید نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: در همین خصوص تشکیلاتی به نام بازرسی اصناف داریم، پیشنهاد ما این است که استانداری به همراهی اتاق اصناف یک کارگروه را زیر نظر خود بازرسی اصناف برای جمع‌بندی و هم‌افزایی تشکیل دهند.

ابراهیمی یادآور شد: همانطور که می‌دانید بعد از فاجعه پلاسکو فروشندگان در مجتمع نور مستقر شدند و قرار شد تا یک سال و نیم از آنها پول گرفته نشود و بانک‌ها هم به این مساله تمکین کردند.در جلسه‌ای که با نمایندگان بانک‌ها داشتیم از سوی آنها مطرح شد که یک سال و نیم مهلت به اتمام رسیده است و آنها می‌پرسیدند از چه کسی پولشان را باید بگیرند. پیشنهاد ما در این زمینه این است که استانداری جلسه‌ای را با بنیاد مستضعفان، بانک‌ها و اتحادیه‌ها داشته باشد تا به این مساله رسیدگی شود.

شرایط کنونی بازار در شان نظام و مردم نیست

محمدحسین مقیمی (استاندار تهران) همچنین به ذکر نکاتی در این جلسه پرداخت و گفت: توقع ما از اتاق اصناف این است؛ از آنچه که در قانون برای آنها در قالب اختیارات در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ما در چارچوب قانون کار می‌کنیم و دولت در چارچوب قانون فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. طبق قانون اختیاراتی به اصناف داده شده که حائز اهمیت هستند. توقع ما این است که اصناف در حد اختیاراتشان به مسائل و مشکلات بازار ورود پیدا کنند هر چقدر آنها فعال‌تر باشند ما نیز کار کمتری خواهیم داشت. ما دنبال این نیستیم که وارد اجرای مسائل مربوط به بازار بشویم. قبل از اینکه قوانین مربوط به اصناف تصویب شود، دولت خودش اموراتی از این دست را انجام می‌داد که خیلی هم موفق نبود.

او ادامه داد: طبیعی است که در زمینه نظارت شما به عنوان اتاق اصناف باید حضور فعال‌تری داشته باشید. دولت و اصناف همه باهم یکی هستند.

مقیمی تصریح کرد:‌ واقعیت این است که شرایط کنونی بازار مناسب حال و در شان نظام و مردم نیست. بازاری فردی بوده که زمانی خودش علاوه بر حضور در جلسات درس روحانیون و آگاهان به مسائل، خودش فردی آگاه به مسائل دینی بوده است، اما در شرایط فعلی با یک سری افرادی طرف هستیم که کل اختیار بازار را با چند کانال تلگرامی و مسیرهای دیگر از شبکه‌ها و فضای مجازی در اختیار دارند. افرادی که هیچ ریشه و اصالتی ندارند و قائل به تعهدی هم نیستند.

80 درصد خیریه‌های بزرگ را بازاری‌‌ها اداره می‌کنند

استاندار تهران اظهار داشت: با کمک شما می‌توانیم مسائل را حل کنیم، اما با یک عده کسانی که بی‌ریشه هستند و نحوه فعالیت و جایگاه آنها مشخص نیست چگونه می‌توان کار کرد؟ البته که ما بر این باور هستیم که در بازار هنوز انسان‌های شرافتمند بسیاری وجود دارند، 80 درصد خیریه‌های بزرگ کشور را همین بازاری‌های شرافتمند اداره می‌کنند، اما من فکر می‌کنم شما حضورتان را باید بیشتر کرده و از اختیارات‌تان بهتر استفاده کنید. فکر نکنید که دولت، استانداری و فرمانداری اختیارات بیشتری برای انجام کارها دارند. به نظرم این بازار را تنها با قدرت می‌توان اداره کرد.

وی افزود: چرا در بازار ما این همه افراد باید پرونده قضایی داشته باشند، اگر بتوان مدیریت خوب در این زمینه اعمال کرد، شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود. باید کاری کنیم تخلف و متخلف در بازار نباشد. بنابراین تاکید می‌کنم ما از شما حمایت می‌کنیم.

استاندار تهران گفت: مشکلاتی که اخیرا در بازار پیش آمد، مشکلاتی نبود که به صورت آنی به وجود آید، آنچه که در بازار شایعه شده بود که دولت توانایی تامین نیازهای بازار و جبران کالاها را ندارند حقیقت نداشت. ما می‌دانستیم که این گونه نیست، اما شایعه و ترسی که ایجاد شد موجب به هم ریختگی و کمبود کالا در بازار شد و متاسفانه مردم و بازاری‌ها این شایعات را باور کردند.

مقیمی تصریح کرد:‌ خوشبختانه به کمک خداوند دولت توانست خودش را جمع و جور کند، صدا و سیما هم در این قضیه ورود خوبی داشت و به کمک شما و دیگران شرایط بهبود پیدا کرد. اکنون آرامش ایجاد شده و مشکلات رفع شده است. نباید بگذاریم دیگر یک چنین اتفاقاتی رخ دهد. در دوران جنگ هم البته چنین مشکلاتی را داشتیم، اما در آن زمان و با توجه به شرایط جنگی و نیازهای جبهه همه برای رفع مشکلات آمادگی داشتند. در دوران جنگ تمامی صنایع کشور درگیر تامین نیازهای جنگ بودند.

وی تاکید کرد: شما به عنوان اتاق اصناف باید تلاش کنید که نگرانی‌های بازار را کاهش دهید و راهکاری برای مشکلات آنها بیابید. آنچه هم که به دولت مربوط می‌شود، ما انجام خواهیم دارد و بقیه هم به عهده شما خواهد بود. یک بازاری نباید از جای دیگری از لحاظ فکری، تامین شود. مشکلات اخیری که پیش آمد به این خاطر بود که بازاری‌ها آمادگی مقابله با بیرونی‌ها را نداشتند.

استاندار تهران در پایان تصریح کرد: دولت هشت مصوبه را در راستای حل مشکلات بازاری‌ها گذرانده است، انتظار ما این است؛ با توجه به اینکه ما همیشه از بازار دفاع کرده‌ایم خود بازاری‌ها هم بتوانند جواب یک سری مسائل و انتقادات را بدهند. اکثر مصوباتی که دولت آنها را برای حمایت از بازار گذرانده از بحث‌ها و گفت‌وگوهایی نشات گرفته که پیشتر در استانداری مطرح شده بود، بنابراین خواهش من این است که از اختیارات‌تان کاملا استفاده کنید و ما هم حامی شما هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز