خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تصمیمات خلق الساعه اقتصاد را فلج می‌کند/ ممنوعیت‌های صادراتی، محصولات کشاورزی را راهی بیابان کرد

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۹۰۶

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در ۳ هفته گذشته ممنوعیت‌هایی که در صادرات محصولات کشاورزی به وجود آمد بسیاری از محصولات کشاورزی را راهی بیابان‌ها کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه صبحانه کاری با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در هر کشوری بخش کشاورزی از بخش‌های حیاتی اقتصاد آن کشور محسوب می‌شود و در جمهوری اسلامی ایران هم این اهمیت دو چندان است.

وی ادامه داد: ایران دارای شرایط خاص و ویژه اقلیمی است و موضوع امنیت غذایی کشور بسیار حائز اهمیت است.

شافعی اظهار داشت: از مشکلات اصلی ما در کشور مشکل کمبود آب است که مستقیماً با بخش کشاورزی در ارتباط است و می‌دانیم که در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام شده است اما نیاز به تلاش بیشتر داریم.

شافعی در ادامه تصریح کرد: برخلاف آنچه شعار داده می‌شود که برنامه‌ریزان به بخش کشاورزی توجه دارند اما در ده سال گذشته سیاستگذاران پولی کشور به بخش کشاورزی جفای بسیاری کرده‌اند.

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۵ سهم مانده تسهیلات بانکی در کشاورزی مرتب رو به نزول بود، در سال ۸۵ سهم بخش کشاورزی ۱۴ و ۸ دهم درصد بود، در سال ۹۲ به ده و چهار دهم درصد رسید و در سال ۹۵ به ۸ و ۸ دهم درصد رسید که نشان می‌دهد هدایت منابع کشور به سمت بخش‌های مختلف باعث جفا به بخش کشاورزی شده است، البته مهندس حجتی در شورای پول و اعتبار مرتباً درخواست تخصیص تسهیلات بانکی را به بخش کشاورزی داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در تصمیم گیری های مهم اقتصادی تعجیل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در شرایط خاصی که به وجود آمده در مسائل ارزی تعجیل در تصمیم‌گیری‌های آنی مسائل اقتصادی کشور را به وضع بدی سوق می‌دهد مسئولین فکر می‌کنند اگر تصمیمات خلق الساعه و بدون پشتوانه کارشناسی را ۲ هفته به تاخیر بیندازند برای کشور مشکل پیش می آید.

وی افزود: ما بخش اعظمی از صادرات غیرنفتی را در بخش کشاورزی داریم و با این تصمیم‌گیرهای خلق الساعه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: در ۳ هفته گذشته ممنوعیت‌هایی که در صادرات محصولات کشاورزی به وجود آمد بسیاری از محصولات کشاورزی را راهی بیابان‌ها کرد.

وی ادامه داد: طبق قانون هر تصمیمی در دولت باید توسط رسانه‌ها به اطلاع فعالان بخش‌های اقتصادی برسد اما این چنین اتفاقی نمی‌افتد.

شافعی در رابطه با پیمان ارزی گفت: هیچ کس منکر این نیست که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما روش‌هایی که اعمال می‌شود صادرات را از دست حرفه‌ای‌ها می‌گیرد و غیرحرفه‌ای‌ها را وارد کار می‌کند.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته به دلیل اینکه دولت در قیمت پایه‌های صادراتی مداخله کرد و جوایز صادراتی اعمال کرد باعث شد قیمت پایه‌های صادراتی بالا برود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما امیدواریم شما بر این نکات تاکید کنید و با پافشاری بر این موارد جلوی از دست رفتن بازارهای صادراتی را بگیرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز