خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

سالانه 15 درصد مصرف آب شیرین دنیا به تولید انرژی اختصاص می‌یابد/ کمک تجدیدپذیرها به کاهش روند مصرف آب

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۱۴۶

وزیر نیرو با بیان اینکه تولید انرژی سالانه حدود 15 درصد مصرف آب شیرین دنیا را به خود اختصاص می‌دهد که از این میزان تقریباً11 درصد آن به منابع بازنمی‌گردد اظهار داشت: انرژی‌های بادی و خورشیدی به هیچ آبی نیاز ندارد و توسعه این فناوری منجر به کاهش روند مصرف آب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در سومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: در سال‌های اخیر با رشد روز افزون تقاضای انرژی، گرایش به سمت استفاده از منافع تجدیدپذیر به دلیل کاهش در هزینه آنها افزایش یافته است و انرژی‌های تجدید پذیر به عنوان اولویت سیاستگذاری کشورهای جهان جایگاه مهمی پیدا کرده است.

وی افزود: با نگاهی به بهای انواع انرژی می‌توان پیش‌بینی کرد که در دهه های آینده با کاهش منابع فسیلی و افزایش ارزش آنها و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های تولید انرژی از تجدیدپذیرها، از منابع فسیلی عمدتاً به عنوان مواد اولیه تولید سایر فرآورده‌ها استفاده شده و منابع تجدیدپذیر جایگزین آنها می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: یکی از عوامل موثر در تولید انرژی برق از سوخت‌های فسیلی بهای سوخت مصرفی آنها است بنابراین با افزایش بهای این حامل‌های انرژی قیمت برق نیز افزایش خواهد یافت. در خوشبینانه‌ترین حالت و با فرض ثابت ماندن تقریبی قیمت سوخت فسیلی و از سوی دیگر تجاری شدن فناوری‌های تجدیدپذیر و کاهش بهای آنها و همچنین افزایش بهره‌وری تجدیدپذیرها، بهای برق تولیدی از منابع فسیلی و تجدیدپذیر با هم برابر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به آمارهای جهانی انرژی در سال 2017 مشخص می‌شود که رکوردهای جدیدی در افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها به ثبت رسیده به طوری که در این سال با نصب 159 گیگاوات مجموع ظرفیت نصب شده به اضافه برق‌آبی ها به حدود 2195 گیگاوات رسید. سرمایه‌گذاری جدید در حوزه سوخت و تولید برق از تجدیدپذیرها نیز به 8/279 میلیارد دلار (2درصدافزایش) و با احتساب برق‌آبی‌ها به 8/319 میلیارد دلار رسیده است.

اردکانیان بیان کرد: در حال حاضر بیش از 50 گیگاوات به ظرفیت بادی اضافه شده و ظرفیت کلی به 539 گیگاوات رسیده که 11 درصد رشد داشته است.ظرفیت اضافه شده سیستم‌های فتوولتاییک به 98 گیگاوات رسیده که 33 درصد افزایش داشته و تا انتهای 2017 به 402 گیگاوات رسیده است.

وی گفت:‌‌‌‌‌‌ براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر سهم انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی دنیا تا سال 2030 تقریباً دو برابر می‌شود. یعنی 36 درصد انرژی مصرفی دنیا را تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تولید ناخالص داخلی در جهان بین 6دهم درصد تا 1/1 درصد نسبت به حالت عادی افزایش یابد که معادل 706 میلیارد دلار تا 1.3 ترلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دنیا در مسیری حرکت می‌کند که برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای محدودیت‌های جدی برای کشورها وضع شده است. در این راستا در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری به موضوع تغییرات اقلیمی و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید شده است و برنامه اقتصاد کم کربن به عنوان پیوست برنامه ششم در دولت تصویب شده است و سازمان‌ها برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند.

اردکانیان یادآور شد: در این زمینه باید از ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی استفاده کنیم به همین دلیل وزارت نیرو تلاش جدی خود را معطوف به گسترش‌ همکاری‌های بین‌المللی برای تحقق اهداف مورد نظر به کار بسته است.

وی در ادامه به بحث انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران پرداخت و گفت: براساس مطالعات انجام شده میزان پتانسیل فنی انرژی بادی در ایران بیش از 140 هزار مگاوات برآورد شده که از این میزان بیش از 30 هزار مگاوات به صورت عملی برآورد می‌شود. برآوردهای انرژی خورشیدی نیز نشان می‌دهد که در مساحتی بیش از  2 هزار کیلومتر امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور وجود دارد. در حوزه زمین‌گرمایی هم ایران دارای 15 منطقه مستعد زمین گرمایی است که فقط در مشکین‌شهر ظرفیت مخزن در حدود 1200 مگاوات تخمین زده می‌شود. همچنین برای شهرهای بالای 250 هزار نفر از منابع زباله نشان می‌دهد که بیش از هزار مگاوات ظرفیت انرژی زیست‌توده در کشور وجود دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به پتانسیل بالای ایران در تمام حوزه‌ها و تعرفه‌های جذاب خرید تضمینی برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری در تمام زمینه‌های یاد شده از جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی برخوردار است.

وی با اشاره به تمهیدات وزارت نیرو برای توسعه تجدیدپذیرها اظهار داشت: در زمینه خرید تضمینی برق از تجدیدپذیر از بخش خصوصی رویداد مهمی در کشور رخ داده که براساس آن در نظر تعرفه‌ای جدید برخلاف گذشته برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر با قیمت متفاوتی خریداری می‌شود. به این ترتیب که تعادلی در این عرصه ایجاد شده تا سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر و ریسک کمتر ورود کنند. به این ترتیب که در اردیبهشت 95 تعرفه‌های جدید اعلام شد و به اطمینان بیشتر برای خرید برق و متضرر نشدن شبکه برق و دولت انجامید.

وی با اشاره  به دستورالعمل حمایت از بومی‌سازی فناوری‌ نیروهای تجدید پذیر تصریح کرد: نیروگاه‌های تجدیدپذیری که از تجهیزات بومی استفاده کنند از ضریب تشویق در نرخ خرید تضمینی برق برخوردار می‌شوند و این نرخ تا 30 درصد نسبت به نرخ‌های پایه افزایش خواهد یافت.

اردکانیان گفت: مکانیزم خرید برق از جمله مشوق‌هایی است که وزارت نیرو فراهم کرده تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی ورود پیدا کند.

وی به دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه پایدار اشاره و اظهار کرد: براساس بند د تبصره 6 قانون بودجه 97 عوارض ماده 5 قانون حمایت از برق کشور به میزان 8 درصد مبلغ برق مصرفی در سقف 12هزار و 800 میلیارد ریال تعیین شد.

اردکانیان به مصوبه تعیین شرایط صادرات برق تجدیدپذیر جهت رفع نگرانی‌های بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: هدف این مصوبه حمایت از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای تولید برق خورشیدی و بادی در کشور و صادرات است. در این فرآیند سرمایه‌گذاران می‌توانند مستقیماً قرارداد خود را برای فروش برق با همسایگان منعقد کنند و وزارت نیرو نقش تسهیل‌گری داشته و فقط هزینه ترانزیت برق از سرمایه‌گذاران گرفته می‌شود و در این راستا سازمان انرژی تجدیدپذیر ظرف مدت یک هفته پروانه احداث نیروگاه تجدیدپذیر با هدف صادرات برق را بریا متقاضیان صادر می‌کند.

وی بیان کرد: نتیجه این سیاست‌های تشویقی استقبال شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری بوده است. به طوری که در مجموع میزان ظرفیت نصب شده در این حوزه تا انتهای شهریور 97 به 650 مگاوات رسیده است که مشتمل بر 65 واحد نیروگاهی در مقیاس مگاوات و 2هزار نیروگاه خانگی است. پیش‌بینی می‌شود که تا تابستان 98 به میزان500 مگاوات دیگر به بهره‌برداری برسد.

وزیرنیرو با اشاره به اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش 5 درصدی تجدیدپذیرها خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه به ظرفیت 5هزار مگاوات خواهیم رسید که منجر به افزایش ظرفیت اشتغال نیز خواهد شد.

اردکانیان گفت: در حال حاضر تولیدانرژی سالانه حدود 15 درصد مصرف آب شیرین در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد که از این میزان تقریبا 11 درصد به منابع بازنمی‌گردد و نیروگاه‌های برق، هسته‌ای و حرارتی بیشترین میزان مصرف آب را دارد.

وی ادامه داد: مطالعات جهانی نشان داده که کشورهایی که دارای سهم قابل توجهی از انرژی تجدیدپذیر در سبد انرژی خود هستند می‌توانند به طور متفاوتی از سیستم‌های متکی بر سوخت‌های فسیلی بر منابع آب تاثیر بگذارند این در حالی است که انرژی بادی و خورشیدی به آب نیاز ندارد و میزان مصرف آب در چرخه عمر این نیروگاه‌ها حداقل است که باعث می‌شود با توسعه این فناوری‌ها روند مصرف آب نیز کاهش یابد.

مقام عالی وزارت نیرو گفت: پیش‌بینی‌های جهانی در خصوص اثراث توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف آب نشان می‌دهد که در مقایسه با سیستم‌های متداول آب کمتری نیاز دارند و استخراج سوخت‌های فسیلی به آب تصفیه شده بیشتری نیاز دارد که به تقاضای بیشتر جهت شیرین‌سازی آب منجر می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز