خبرگزاری کار ایران

هزینه‌های حمل و نقل کالا باید کاهش یابد

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۱۳۹

وزیر صنعت ،‌ معدن و تجارت در مراسم امضای تفاهم نامه جایزه ملی لجستیک و زنجیره تامین با همکاری دانشگاه امیرکبیرگفت: باید به امر لجستیک و زنجیره تامین هم در سطح ملی و بنگاهی و هم منطقه ای و بین المللی توجه ویژه ای صورت گیرد.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، محمد شریعتمداری در این مراسم با بیان مطلب فوق افزود : نقش و هزینه لجستیک در کشورچند برابر کشورهای پیشرفته دنیاست و هم در سطح خرد و هم در سطح کشور بنگاهها گران اداره می شود ، این درحالی است که سعی شده این حوزه را از سطح آموزشی و پژوهشی صرف خارج و درستاد وزارت صمت ، هماهنگی برای تحقق این هدف ایجاد شود و بدین منظور 12 راهبرد ابلاغ شد که یکی از این ها توجه به تجارت الکترونیک و استفاده از این امکان ارزشمند در مجموعه لجستیک تجاری و زنجیره تامین کشور بود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مقررات و قوانین و سیستم حاکم بر امر صادرات و واردات افزود: این سامانه شفافیت در فرایند تجاری کشور ایجاد و زمینه از بین رفتن رانت را فراهم می کند .

وزیر صمت با اشاره به بهره مندی استفاده کنندگان از این امکان تصریح کرد: فرایند صادرات و واردات مبتنی بر این سامانه صورت می گیرد و به طور طبیعی تسهیل و سرعت در تجارت و فعالیت های تولید اتفاق می افتد که این دو بسیاربه هم وابسته اند، از سوی دیگر 85 درصد واردات را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای دربر می گیرند که طبیعتا در خدمت توسعه کشور است و در این زمینه برای حمایت از تولید مطلوب تر باید فعالیتهای لجستیک و زنجیره تامین را تسهیل کرد.

شریعتمداری ادامه داد: در همین موضوع استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای فعالیت ها در حوزه زنجیره تامین و ساماندهی لجستیک امر مهمی است و البته در شرکت مگفا کارمقدماتی در این زمنیه صورت گرفته تا با حداقل اطلاعات، خدماتی را ارایه بدهند چرا که ممزوج کردن فعالیت های نوین و پیشرفته به خصوص در حوزه آی. تی و آی .سی. تی برای فعالیتهای لجستیکی کمک کننده است .

توسعه زنجیره تامین و لجستیک در سطح بین المللی

وی باتوجه دادن به موقعیت سوق الجیشی کشور برای امر لجستیک افزود : کشور به لحاظ سوق الجیشی در موقعیت ویژه ای قرار دارد و اگر این زنجیره تامین و لجستیک را در حوزه بین المللی هم توسعه دهیم می تواند در تامین لجستیک دنیا و خروج از سطح بنگاهها و رفتن به سطح منطقه ای و بین المللی کمک کند و در دولت هم باید نگاه جدی تری باشد و به نتیجه این موضوع توجه شود .

شریعتمداری تصریح کرد: حتما این مهم باید به موضوع ملی تبدیل شود در این زمینه ایجاد فرهنگ و آموزش و ترویج ، جنبه های پر اهمیت تری دارد .

وی افزود: در سطوح ملی هم تامین لجستیک برای فعالیتهای عمومی برای همه فعالیتهای اقتصادی و حمل و نقل جاده ای باید توجه شود چرا که پر ریسک ترین و گران ترین نوع حمل و نقل در دنیا مهمترین راه حمل و نقل کالا در کشور نیز هست .

تاکید بر توجه به انرژی خورشیدی،بادی وسبز

شریعتمداری با توجه دادن به لزوم تغییر حمل و نقل بار از جاده به ریل و ذخیره منابع انرژی و توجه به انرژی خورشیدی و بادی و سبز گفت : 6.5میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حوزه فولاد نیاز هست تا بتوان 110 میلیون تن بار فولاد را از 38 میلیون تن فعلی از جاده به ریل تغییر داده و جان مردم را از حوادث جاده ای نجات داد .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت یاد‌آور شد : می توان با همکاری با بنگاههای بزرگ و تامین کنندگان نیازهای لجستیک ملی به توسعه و بهبود این حوزه کمک کرد یا در نحوه نگهداری بنادر و نحوه انتقال کالااز خشکی به دریا و مصرف کنندگان در سطوح ملی اقداماتی صورت بگیرد .

وی ادامه داد : آموزش و بالا بردن مهارتها وداشتن نگاه درستی به انبار داری و نقل و انتقال با روشهای بهتر و هزینه های کمتر و صحیح تر موضوع اصلی بنگاهها نیست و در بنگاههای بزرگ هم این امر جزو موضوعات کم اهمیت تر است.

شریعتمداری با تاکید بر اهمیت جذب متخصص در این حوزه گفت : بنگاهها برای این دانش احساس نیاز نمی کنند و در صورتی که به صورت تضمینی هزینه ها را کاهش می دهد ، بنگاهها بدون دانش مناسب نمی توانند موفق شوند و اهداف این موضوع مهم را عملی کنند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز