خبرگزاری کار ایران

مولاخواه اعلام کرد:

افزایش قیمت لاستیک و روغن‌موتور ۹ درصد تعیین شده است

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۹۳۲

مدیرکل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: قیمت کالاهایی همانند لاستیک خودرو و روغن‌موتور در گروه ‌کالاهای اولویت‌دار قرار دارند و دارای قیمت مصوب هستند که قیمت این دسته کالایی، تیرماه امسال با حدود ۹ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ تعیین شد.

به گزارش ایلنا، سید محمد حسین مولاخواه افزود: در زمینه لاستیک و روغن موتور حدودا ۴ سال افزایش قیمت صورت نگرفت اما به دلیل افزایش قیمت‌های تمام شده و برای حمایت از تولید کنندگان و با توجه به افزایش نرخ ارز و مواد اولیه تولید و بسته‌بندی و... این موضوع در کارگروه تنظیم بازار مطرح و افزایش ۹ درصدی مصوب شد.

وی با بیان اینکه بازرسی‌های متعددی هم از واحدهای تولیدی برای درج قیمت مصوب انجام می‌شود، افزود: تایرهای وارداتی سبک و سنگین وارداتی حتما باید در شبکه تعریف شده توزیع شوند و فارغ از اینکه واردکنندگان از ارز رسمی یا بازارثانویه برای واردات استفاده کرده باشند، مشمول ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای عمومی وارداتی خواهند بود.

مولاخواه تصریح کرد: غیر از این میزان افزایش قیمت که نرخ‌نامه‌اش هم در سامانه ۱۲۴ در دسترس است،‌ هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نمی‌پذیریم و اگر هم افزایش قیمت غیر معمولی در لایه‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی اتفاق بیفتد تخلف و گران‌فروشی محسوب و با آن برخورد می‌شود و هم اکنون هم در سطح بازار در حال اعمال هستیم.

وی یادآور شد: عوامل اجرایی سازمان حمایت بازرسین بازرسین اصناف و سازمان‌های صمت استانی هستند که بر انجام درست قیمت گذاری نظارت می کنند .

تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی بر ظروف یک‌بار مصرف

مولاخواه با اشاره به افزایش قیمت ظروف یک‌بار مصرف گفت: از آنجاکه واحدهای تولیدی مواد اولیه پتروشیمی را از بورس کالا تهیه می‌کنند و تغییرات قیمتی هم جهانی است و روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد این نوع کالاها افزایش حدود ۵۰ درصدی در قیمت‌ها صورت دادند.

وی ادامه داد: قیمت پلی استایرن در بورس برای ظروف یک‌بار مصرف حدود ۵۰ درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش قیمت داشته و تاثیر قیمت مواد پتروشیمی در ظروف یکبار مصرف و نایلون حدود ۸۰ درصد است و در نتیجه ظروف یکبار مصرف حدودا ۴۰ درصد افزایش قیمت دارند که افزایش هزینه های سایر عوامل تولیدی هم به این هزینه اضافه می شود .

مولاخواه افزود: قیمت مواد پتروشیمی بر اساس ارز رسمی حساب می شود و هر واحد تولیدی باید بر اساس قیمت خریداری شده مواد اولیه ازبورس نرخ محصولات خود را قیمت گذاری کرده و بر اساس ضوابط سازمان حمایت حداکثر سود مجاز برای واحد تولیدی ۱۷ درصد واحد تولیدی لحاظ شده است و از آنجا که قیمت واحد تولیدی متفاوت و متعدد و بر اساس ظرفیت تولید متفاوت است ، هر واحد تولیدی باید بر اساس هزینه های تولید واحد مربوطه ضوابط قیمت گذاری سازمان را اعمال کنند و به سازمانهای صمت استانها اعلام کردیم بر اساس هزینه های تولید در هر استان قیمت را اعلام و کنترل کنند .

ظروف یک‌بار مصرف جزو کالاهای اعلامی قیمت رسمی سازمان حمایت نیست

وی اضافه کرد: این کالا کالای رقابتی است و با افزایش تقاضا افزایش قیمت اتفاق می‌افتد اما سازمان حمایت طبق روال سال‌های قبل در ایام عزاداری ماه محرم به شرکت‌های پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی ابلاغ و اعلام کرد که عرضه محصولات پتروشیمی را در این ایام بیشتر کنند تا مشکل کمبود مواد پیش نیابد .

مولاخواه یادآور شد: ظروف یکبار مصرف جزو کالاهای اعلامی قیمت رسمی سازمان حمایت و مشمول قیمت‌گذاری این سازمان نیست و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما باید ضوابط سازمان رعایت شود و در غیر این صورت با تخلفات برخوردار خواهد شد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز