خبرگزاری کار ایران

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل:

دریافت 2 یا 3 درصد بهره ربا نیست / بین المللی شدن دلار توطئه آرامکو و آمریکا بود

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۹۴۶

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: اینکه دلار پول بین المللی باشد توطئه آرامکوی عربستان و آمریکا است و انشاالله با استفاده از پول ملی در مبادلات بین المللی این توطئه اقتصادی برطرف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر ولایتی در مراسم رونمایی از تمبر و سکه یادبود نودهمین سالروز تاسیس بانک ملی ایران گفت: این بانک، بانک مردمی است و نتیجه مبارزات مردم ایران در دوران مشروطه است و به همین دلیل از خصوصی سازی استثناء شده‌ است.

وی افزود: برای اولین بار در کتاب مذهبی ایران یعنی اوستا عنوان پول و سکه آمده است و در زمان کوروش سکه دریک ضرب شد که در همه جای ایران رایج بود.

وی ادامه داد: بانک شاهنشاهی که برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها تاسیس شد و پس از آن روس‌ها و عثمانی‌ها نیز بانک‌هایی را ایجاد کردند مردم ایران تصمیم گرفتند بانکی را تاسیس کنند و در سال 1309 و پس از تاسیس بانک ملی چاپ اسکناس به این بانک سپرده شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: توقع نظام این است که بانک‌ها بنگاه‌داری را رها و به وظایف خود عمل کنند ما شاهد این هستیم که در کشورهای خارج وام‌های 2 یا 3 درصدی اعطا می‌کنند و این ربا نیست بلکه کارمزدی است که در قبال آن دریافت می‌شود در حالی که در کشور ما این به عنوان کاسبی شده است و اصلا قابل دفاع نیست و امیدواریم بانک‌ها بنگاه‌ها را به مردم واگذار کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با کاهش نرخ بهره، نقدینگی به تولید هدایت شود، یادآور شد: دریافت 2 یا 3 درصد بهره ربا محسوب نمی‌شود ربایی که در اسلام حرام شمرده شده است.با تحولاتی که در بانک‌ مرکزی و ملی صورت گرفته امیدواریم اتفاقات خوب صورت بگیرد.

وی در مورد حذف دلار از مبادلات بین المللی گفت: با صحبتی که با آقای پوتین شد توافق شد که بخشی از مبادلات به جای یورو و دلار از روبل و ریال استفاده شود و در نشست اخیر هم این موضوع مصوب شد و آقای همتی نیز اعلام کردند که برای پیگیری این تصمیم به مسکو سفر خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر چین و هند بخشی از مبادلات خود را به پول‌های ملی انجام می‌دهند حتی 60 درصد مبادلات کشورهای بریکس با پول ملی است اینکه دلار پول بین المللی باشد توطئه آرامکوی عربستان و آمریکا است و انشاالله با استفاده از پول ملی در مبادلات بین المللی این توطئه اقتصادی برطرف شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز