خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی مطرح کرد؛

شبکه هوشمند توزیع و مصرف آب و برق، در دستورکار وزارت نیرو و ارتباطات

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۷۷۰

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به سند اقدام مشترک وزارت نیرو و وزارت ارتباطات، گفت: یکی از اولویت‌های ما در این تفاهم، ایجاد شبکه هوشمند توزیع و مصرف در حوزه برق و آب است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مشاور برق و انرژی وزیر نیرو در نشست مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت نیرو اظهار داشت: بدون شک با توجه به منابع انسانی غنی که در دو وزارتخانه وجود دارد و همچنین باتوجه به افراد تحصیلکرده فعال در این حوزه‌ها، شاهد نتایج درخشانی از این تفاهم خواهیم بود.

فلاحتیان با اشاره به فرایند تبیین سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری های نوین یادآور شد: ایجاد اشتغال، توسعه اقتصاد دیجیتال و شکل‌گیری کسب و کارهای جدید از جمله اهداف وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در این تفاهم است.

وی اضافه کرد: ما برای اینکه بتوانیم برنامه هایی را طراحی کنیم که نتایج قابل قبولی در آینده از آنها به دست آوریم، لازم دیدیم مطالعات تطبیقی د خارج از کشور انجام دهیم که ببینیم در کشورهای دیگر چه مطالعات و تجربیاتی وجود دارد. در این راستا گزارشات موسسات و پروژه های مختلف جهان مورد مطالعه قرار گرفت. تولید نامتمرکز انرژی های تجدیدپذیر، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، امکان مبادله غیرمتمرکز و کنتورهای هوشمند از مواردی بود که ما از این گزارشات به دست آوردیم.

فلاحتیان با اشاره به نیازهایی که در حوزه شرکت های توزیع برق وجود دارد و سند اقدام مشترک می تواند به تحقق آن ها کمک کند، اظهار داشت: انتظارمان این است در حوزه این شرکت ها بتوانیم اطلاعات مرتبط با توزیع برق، سیستم های جغرافیایی، میریت سیستم خروج از مدار شبکه، کنتور های هوشمند و مسائلی از این قبیل به یک big data منتقل شود و بخش خصوصی هم بتواند اطلاعات را تولید کننده هم برای آن ها بازار پیدا کند و هم در حوزه تحولات اقتصادی موثر باشد.

وی افزود: ما در امریکا مشاهده کردیم که 8 میلیارد دلار در اجرای 99 پروژه هوشمند به شرکت های مختلف تخصیص داده شده است. در دنیا برای به‌کارگیری فناوری های ICT سرمایه گذاری های زیادی می شود.

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن اشاره به اینکه در حوزه آب هم برای نوشتن سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری های نوین مطالعات مختلفی صورت گرفته است، گفت: پروژه های مختلف جهان را بررسی کردیم. ایجاد پایگاه های اطلاعاتی تامین آب، مدیریت اطلاعات مرتبط با منابع آب، ایجاد گزینه های جدید قیمت‌گذاری آب، کاهش مصرف آب، کاهش بیش از 50 درصدی تقاضای انرژی مرتبط با آب و توسعه فناوری برای کاهش مصرف انرژی مرتبط با آب از جمله دستاوردهای حاصل‌شده از این پروژه هاست.

فلاحتیان با اشاره به محتوای سند بیان کرد: در این سند اهداف کلان صنعت برق در حوزه ICT احصا شده است که توسعه دولت الکترونیک از مهم ترین آن هاست. همچنین اهداف بخش آب هم احصا شده که بهبود جایگاه کشور در حوزه بهره‌وری آب و حرکت به سمت دولت الکترونیک از آن جمله است.

وی ادامه داد: در حوزه ICT نیز ایجاد 100 هزار واحد شغلی در این حوزه و ایجاد تعداد زیادی شرکت نوپا و متوسط، توسعه اشتغال و اقتصاد دیجیتال و زمینه‌سازی برای افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه ICT از اهداف کلان وزارت ارتباطات در این سند است.

به گفته فلاحتیان، ارتقای حوزه سیاستگذاری و رگولاتوری، تحول دیجیتال، توسعه کسب و کار دیجیتال در آب و برق، استفاده مشترک از زیرساخت ها به منظور توسعه مخابراتی و انتقال داده و فرهنگ سازی و ارتقای دانش درخصوص هوشمندسازی در صنعت آب و برق از جمله اهداف مشترک وزارت نیرو و وزارت ارتباطات در سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری های نوین است.

مشاور وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: پایلوت هوشمند توزیع و مصرف برق و شبکه هوشمند توزیع و مصرف آب یکی از اولویت های ما در این پروژه هاست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز