خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:

تحرکات سازمان یافته برای بازگشت امضاهای طلایی به بازار پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۹۶۶

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که خبرهایی در خصوص تلاش عده ای برای بازگشت امضاهای طلایی و حواله ای شدن سیستم معاملات پتروشیمی به گوش می رسد که به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

حمید گرمابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: استفاده از روش های منسوخ شده برای تنظیم بازارها باعث شده تا دولت نتواند برای تعادل بازار کالا قدم های مثبت و منظمی بردارد. در این شرایط عده ای نیز قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند و به بهانه های مختلف زمینه غیر شفاف شدن مبادلات با نیت سودهای شخصی را فراهم کنند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه مجلس و دولت تحت هیچ شرایطی به خروج معاملات پتروشیمی ها از بورس کالا که برخی همچنان برای تحقق آن تلاش می کنند، تن نخواهد داد، افزود: با توجه به نزدیکی تحریم ها، همه باید برای سربلندی اقتصاد کشور کمک کنیم اما متاسفانه افرادی در تلاش هستند تا به زیان منافع ملی و به بهانه هایی همچون تامین ارز، تامین مواد اولیه و ... شاهراه دلالی و رانت را باز کنند که با مدیریت صحیح و هوشیاری مسوولان این افراد به نیت خود نخواهند رسید.

گرمابی با بیان اینکه شفافیت معاملات بازار سرمایه و بورس کالا به نفع صنایع و نظام اقتصادی کشور است، افزود: بورس کالا یک فضای رقابتی و شفاف را در اختیار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان قرار می دهد چرا که بورس کالا تنها مکانی است که می توان در آن روند معاملات و قیمت محصولات را رصد کرد و هر لغزشی از سوی پتروشیمی ها یا مصرف کنندگان در روند عرضه و تقاضا قابل مشاهده و پیگیری است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تامین نیاز صنایع پایین دستی از بورس کالا به مراتب سهل تر و اصولی تر انجام می شود در شرایطی که اگر بورس وجود نداشته باشد قیمت های متفاوت و رفتارهای سلیقه ای صنایع بالادست آغاز می شود و تولید مستقیما ضربه می خورد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بار دیگر بر لزوم شفافیت معاملات کالاها تاکید کرد و گفت: اگر محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج شود دیگر نمی توان بر معاملات آن کنترل و نظارت های دقیق  انجام داد و به طور یقین شاهد به وجود آمدن رانت ها و فسادهای کلان و ‌سازمان یافته در این صنعت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ارائه محصولات در بازار آزاد، باز گذاشتن مسیر دلالی است تصریح کرد: ارائه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد بدون شک قیمت محصولات را افزایش می دهد و آن زمان ابزاری برای تنظیم بازار در اختیار نخواهیم داشت.

گرمابی در پایان با بیان اینکه اگر مشکلی در روند معاملات بورس کالا وجود دارد، باید در خود بورس و با همفکری فعالان صنعت برطرف شود، گفت: اگر بر خروج پتروشیمی ها از بورس کالا اصرار شود به طور یقین کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای جلوگیری از این امر ورود خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز