خبرگزاری کار ایران

کریمی قدوسی مطرح کرد:

چشم‌انداز بازی‌های رایانه‌ای در ایران

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۳۶۰

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خرسند است که نقش خود را به مثابه تسهیل‌کننده گردش چرخ‌های صنعت بازی در حد توان ایفا کرده است و می‌‌کوشد این نقش را پر رنگ‌تر از پیش به انجام برساند که البته در این مسیر به دلگرمی و حمایت مسئولان و مشارکت بخش خصوصی سخت نیازمندیم.

به گزارش، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در یادداشتی نوشت: 

در دنیای امروز، صنایع خلاق و ثروت آفرین جهان گردش مالی سالانه ۲۰۰۰ میلیارد دلاری دارند که گفته می شود  بین ۲ تا ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته را دربرمی گیرد و بیشترین سرعت پیشرفت را در میان صنایع جهان برای این صنعت پیش بینی کرده اند. در این میان، صنعت بازی های رایانه ای نیز با فروشی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال و دارا بودن مخاطبان ۲ میلیارد نفری خود در اقتصاد جهانی جایگاه ممتازی دارد.

از سوی دیگر، در کشورمان ایران نیز میانگین مدت زمان بازیکنان از ۷۹ دقیقه در روز در سال ۹۴ به ۹۰ دقیقه در سال ۹۶ رسیده است. این میزان افزایش زمان بازی به طرز معنی داری ما را به این نتیجه می‌رساند که ضریب نفوذ بازی‌های رایانه‌ای در میان خانواده ایرانی با سرعت زیاد در حال افزایش است. همچنین، تعداد بازیکنان از ۲۳ میلیون نفر در سال ۹۴ به ۲۸ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد و میانگین سن بازیکنان نیز از ۲۱ سال به ۱۹ سال کاهش یافته است و بالاخره از منظر بازار و اقتصاد بازی آمار نشان می‌دهد که درآمد بازار بازی‌های دیجیتال از ۴۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ به ۹۲۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ رسیده است.

آمارها می‌گوید که حدود ۳ هزار نفر در صنعت بازی‌سازی کشور مشغول به کار هستند و با ۲۸ میلیون کاربر ایرانی، بازار این صنعت سرشار از فرصت‌هاست. نقطه قوت این صنعت بازار مصرف بسیار بزرگ آن است و نقطه ضعفش کمبود سرمایه و نیز کمبود منابع انسانی آموزش دیده است. واضح است که شکل گیری یک صنعت نیازمند ایجاد زنجیره ای از زیرساخت ها ست. برخی از این زیرساخت ها عبارت اند از: ۱- وضع قوانین شفاف و حمایتی ۲- تزریق سرمایه ۳- حمایت از تولید داخلی در برابر رقبای خارجی. افزون بر این ها، آینده این صنعت به فضای دیجیتالی وابسته است زیرا بازی های آینده بیشتر به صورت آنلاین ارائه خواهند شد.

در این میان، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که به عنوان متولی حوزه بازی در کشور وظایف متعددی همچون حمایت، نظارت، صیانت و در نهایت تسهیل فعالیت بازی‌سازان و تولیدکنندگان بازی را بر عهده دارد، یکی از مهم¬ترین سیاست¬های یک سال اخیر خود را شفاف‌سازی عملکردها، حمایت ها و هزینه ها  قرار داده که رویکرد قطعی دولت دوازدهم نیز اعلام شده است.

 از مهم‌ترین اقدامات بنیاد در زمینه شفاف سازی می‌توان به انتشار کلیه حمایت‌های انجام شده از بازی‌سازان کشور از سال ۱۳۸۷تا ۱۳۹۶، انتشار کلیه هزینه رویدادها، انتشار نتایج نظر سنجی میزان رضایتمندی شرکت کنندگان رویداد TGC سال ۱۳۹۷ و همچنین انتشار گزارش عملکرد چند سال اخیر اشاره کرد که همگی در وب گاه این بنیاد در دسترس عموم مردم قرار دارند.

صنعت بازی می تواند بهترن نمونه و الگو در زمینه  اقتصاد مقاومتی باشد زیرا تمام فاکتورهای لازم برای این امر را داراست. دست کم چند مزیت مهم را می توان برای این صنعت برشمرد: اول این که اشتغال در آن صد درصد متعلق به بخش خصوصی است و در نتیجه کارآفرینی در این حوزه بسیار بالاست. دوم این که این صنعت اساساً جوان است و تقریبا تمام شاغلان حوزه بازی در رده های سنی جوان قرار می گیرند و در نتیجه با رونق این صنعت مشکل اشتغال جوانان تا اندازه زیادی رفع می شود. سوم این که کار در این حوزه بازدهی بسیار بالایی دارد و برگشت پذیری سرمایه در آن از صنایع دیگر بسیار بالاتر است. چهارم این که این صنعت قابلیت صادرات بالایی دارد و در نتیجه ارزآوری بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت. پنجم این که این صنعت چندوجهی است و رونق آن به معنای رونق صنایع زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات است. در نتیجه، رشد صنعت بازی افزون بر این که تابعی از رشد دیگر صنایع است، خودش نیز موجب رشد دیگر صنایع فناورانه می شود. در نهایت باید گفت دولت در این بخش احتیاج به تصدی گری ندارد و وظیفه اش محدود به نظارت و کنترل محتوایی و البته تامین سرمایه اولیه می شود.

ویژگی ممتاز صنعت بازی های رایانه ای ایران شادابی و پویایی آن است و ما در دو سال اخیر سه استراتژی اصلی را در دستور کار قرار داده ایم تا ضمن تقویت این دو ویژگی سعی کنیم مسیر موفقیت را برای بازی سازان ایرانی هموار سازیم.  

استراتژی نخست بنیاد تقویت صنعت داخلی است. صنعت بازی‌سازی ما به حمایت‌های مالی و غیر مالی شفاف و آموزش‌های حرفه‌ای نیاز دارد و  به همین دلیل نخستین اولویت بنیاد حمایت از تولید داخل است. از بدو تأسیس بنیاد تا کنون حمایت های متنوع و زیادی از این صنعت صورت گرفته اما شاید بتوان این نقد را وارد دانست که این حمایت ها با وجود کمک های شایانی که به رشد این صنعت داشته، چندان شفاف و مبتنی بر شایسته سالاری نبوده است. به همین سبب، امسال پس از دو سال کار مداوم موفق شدیم نخستین سند شفاف حمایتی صنعت بازی را تحت عنوان ساختار همگرا عرضه کنیم. این ساختار هم اکنون در وب گاه بنیاد در دسترس است

و ثبت نام اولیه از بازی سازان شروع شده و تمام شرکت های ایرانی به زودی شاهد اجرایی شدن آن خواهند بود.  

استراتژی دوم بنیاد بین‌المللی کردن صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کنار حفظ هویت بومی است؛ یعنی حمایت از صادرات بازی های رایانه ای ایرانی. در این زمینه اجرای سیاست هایی همچون برگزاری همایش بین المللی علمی-تجاریTGC  و نیز اعزام بازی سازان برگزیده به نمایشگاه های خارجی را در دستور کار قرار دادیم. زمانی که ما دو سال قبل و با برپایی رویداد TGC این سیاست را اعلام عمومی کردیم، خیلی ها بر ما خرده گرفتند که این سیاست راه به جایی نخواهد برد زیرا صنعت بازی ایران خیلی ضعیف تر از آن است که بخواهد قابلیت صادرات بازی به خارج از کشور داشته باشد. اما همگان دیدند که پس از تنها دو دوره از برگزاری این رویداد بین المللی، نگاه بازارهای جهانی به صنعت بازی ایرانی بیشتر شده است . همین امسال بازی ایرانی سرگذشت (ساجرن) توانست در نمایشگاه گیمزکام برنده یکی از جوایز نمایشگاه و موفق به عقد قرارداد با یک ناشر بین المللی شود؛ یا موفقیت بازی بیستون و پذیرش در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۸؛ یا درخشش بازی های ایرانی لین در لندن و فیلیپینگ فیلیپ در روسیه؛ همه این ها نشان می دهد که راه درستی برگزیده ایم و اگر بازی سازان ما خود را باور کنند، حرف های شنیدنی زیادی برای صنعت بازی جهان خواهند داشت.

استراتژی سوم محافظت از بازارهای داخلی است که از مهم ترین نمودهای آن الزام دریافت پروانه انتشار برای بازی های خارجی و همچنین پیگیری تصویب و اجرای قانون اخذ عوارض ده درصدی از بازی های رایانه ای خارجی است که مجلس محترم نیز همکاری کرد و در بودجه سال ۱۳۹۷ آن را به تصویب رساند. هدف نهایی و اصلی اخذ عوارض از بازی های خارجی پیش از هرچیز رقابت پذیر کردن محصولات داخلی و سپس حمایت از تولید داخلی است و بر این باوریم که این قانون در نهایت به سود بازار داخل خواهد بود.

به هر تقدیر، بنیاد ملی بازی های رایانه ای خرسند است که نقش خود را به مثابه تسهیل کننده گردش چرخ های صنعت بازی در حد توان ایفا کرده است و می کوشد این نقش را پررنگ تر از پیش به انجام برساند؛ که البته در این مسیر به دلگرمی و حمایت مسئولان و مشارکت بخش خصوصی سخت نیازمندیم.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز