خبرگزاری کار ایران

مدیر کل مرکز واردات گمرک ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

مصوبه جدید برای جلوگیری از رانت است

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۲۵۲

معقولی اضهار داشت: البته این مصوبه وزارت صمت به پیشنهاد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جهت پیشگیری از رانت بود و گمرک هم تنها مجری آن است و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی از امروز لازم‌الاجراست.

علی معقولی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد مصوبه جدید هییت وزیران مبنی بر معافیت ۳۴۷۹ قلم کالا از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی گفت: براساس مقررات و قوانین تجارت خارجی کشور گمرک ایران مجری مقررات، قوانین و بخشنامه‌هایی است که از سوی سازمان‌های سیاست‌گذار به گمرک ابلاغ می‌شود. براساس مصوبه‌ای که هیات وزیران داشتند واردکنندگان کالاها با رویه بانکی از ۱۶/۵/۹۷ برای اخذ تاییدیه و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان معرفی می‌شود و  پس از ابلاغ تاییدیه این سازمان گمرک موظف به ترخیص این کالاهاست.

وی افزود: این موضوع براساس مصوبه شماره براساس بند ۵ مصوبه ۶۳۷۹۳/ ت ۵۵۶۳۳ ه ، در هیات وزیران تصویب شد و از سوی وزارت صمت که متولی  ابلاغ سیاست‌های تجارت خارجی است به گمرک ابلاغ شده است.

معقولی تصریح کرد: با توجه به اینکه این مصوبه مشکلاتی برای واحدهای تولیدی داشت و تولیدکنندگان هم اعتراضاتی نسبت به آن داشته‌اند  مقرر شد که اصلاحاتی انجام شود تا پس از انجام اصلاحات برخی از مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود. نهایتا منجر به تصویب اصلاحیه از سوی هیات وزیران و براساس اصلاحیه مفاد ۵ و اضافه شدن تبصره ۱۱ مصوبه ۱۶/۵/۹۷ گردید.

وی ادامه داد: با عنایت به بند ۵ اصلاحیه مقرر شد که در صورت ارائه اعلامیه تامین ارز از بانک‌های عامل اظهارنامه‌هایی که از طریق رویه بانکی به صورت برات اسنادی، حواله ارز، اعتبار اسنادی وارد می‌شدند با اخذ تعهد ترخیص شوند که این اخذ تعهد به جهت دریافت مابه‌التفاوت ارز است به استثنای کالاهای موضوع بند ۱ همان مصوبه که شامل کالاهای گروه ۱ است.

 مدیر کل مرکز  واردات گمرک ایران با اشاره به کارکرد گمرک در این زمینه گفت:  گمرک ایران تمامی کالاها را براساس جداول تعرفه‌ای ترخیص می‌کند و جهت شفاف‌سازی  مقرر شد که تعرفه‌هایی که مشمول اخذ این تعهد می‌شوند و کالاهایی که نیازی به اخذ این مابه‌التفاوت ارزی نیست به صورت شفاف و روشن به گمرک اعلام شود.

وی اضافه کرد: براساس نامه ۴/۶/۹۷ رئیس صمت به رئیس بانک مرکزی مکاتبه کرده و فهرست اقلام وارداتی معاف از مابه‌التفاوت به صورت شفاف در چهارچوب ردیف‌های تعرفه‌ای کالایی اعلام شد که تعداد آنها ۳۴۷۹ ردیف تعرفه‌ای معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی است که بیشتر  آنها از کالاهای اساسی و اقلام ضروری  مانند قطعات خودرو، لوازم پزشکی، حمل و نقل و  وسایل مورد نیاز در تولیدات الکترونیکی هستند.

معقولی در مورد زمان اجرای این مصوبه گفت: بخشنامه‌ها از زمان تصویب لازم‌الاجرا است اما تا زمان ابلاغ چند روز طول می‌کشد که البته مبالغ این چند روز نیز استرداد می‌شود. البته این مصوبه وزارت صمت به پیشنهاد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جهت پیشگیری از رانت بود و گمرک هم تنها مجری آن است و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی از امروز لازم‌الاجراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز