خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در شورای عالی فرش:

تحریم فرصتی برای توسعه صادرات فرش دستباف/مالیات علی‌الراس از فرش منطقی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۵۹۵۰۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط تحریم یکی از پتانسل‌های صادراتی که با حداقل نیازمندی به خارج می تواند اشتغال خوبی در کشور ایجاد کند فرش دستباف است.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در نشست شورای عالی فرش با اشاره به تحریم‌های خارجی افزود: معمولا صنعت فرش با موضوع تحریم‌ها و ارز و صادرات دچار افول می‌شده اما امروز به دلیل اتفاقات ناشی از تحریم فرصتی برای صادرات فرش دستباف به وجود آمده که فرصت بی‌بدیلی برای موضوع فرش در کشور هست البته در شرایطی که بازار متنوع باشد و رقابت‌های مخرب کنترل شود .

وی افزود‌: یکی از مشکلات صنعت فرش در سطح بین‌الملل این بوده که برخی با تضعیف قیمت‌ها شرایط را برای فعالان این حوزه و رقبا سخت کرده‌اند و این عده هیچ‌گاه منافع جمعی فرش را در نظر نگرفته‌اند.

شریعتمداری تصریح کرد: نگرانی ما در مسئله فرش این است با اینکه ارز صادرات روند افزایشی دارد و می‌توان فرش را با قیمت بالاتر در بازارهای جهانی فروخت، قیمت جهانی به دلیل رقابت‌های مخرب کاهش یابد و یکی از اقدامات شورای عالی فرش اقدام در این زمینه خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر درست از این فرصت استفاده کنیم، اقدام پیشگیرانه در این تحریم‌ها برای فرش می تواند به فرصت تبدیل شود .

وی در پاسخ به سوالات و چالش‌های مطرح شده از سوی اعضا گفت: مالیات علی‌الراس از فرش منطقی نیست و باید موادی از قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاح شود اما حذف یکجای مالیات از حوزه فرش امکان‌پذیر نیست هرچند می‌توان برای اصلاح قانون لایحه یا طرح به مجلس شورای اسلامی فرستاد.

شریعتمداری افزود: عوارض گمرکی فرش‌های برگشتی باید اصلاح شود و در این زمینه وزارت اقتصاد و گمرک می‌توانند همکاری لازم را داشته باشند .

وی همچنین در زمینه تبلیغات فرش گفت: در این زمینه باید اتحادیه‌ها و تشکل‌ها پیشقدم شوند، برنامه‌ریزی با اتحادیه‌ها باشد و دولت می‌تواند کمک کند اما نمی‌تواند مستقیم وارد عمل شود در این زمینه تبلیغ داخلی باید فرهنگ‌سازی و استفاده از فرش باشد و در قالب تبلیغ غیرمستقیم به عنوان محصول فرهنگی مورد توجه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از فرصتی که افزایش نرخ ارز برای صادرات پیش آورده بهره ببریم و اگر سودی در این حوزه هست باید در همه بخش‌های تولیدی فرش توزیع شود و عدالت در توزیع سود طوری باشد که اقشار فرودست و هنرمندانی که در پیدایش این هنر نقش اساسی دارند بهره‌مند شوند. اگر لازم باشد مرکز ملی فرش را در جایگاه خودش تقویت می‌کنیم.

رونمایی از فرش صلح و دوستی در نمایشگاه بین المللی فرش دستباف 

در این نشست همچنین رییس مرکز ملی فرش با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف گفت: این نمایشگاه از ۳ تا ۹ شهریور ماه با برپایی ۷۰۰ غرفه داخلی در ۳۰ هزارمتر مربع در محل نمایشگاه‌های بین الملی تهران برگزار می شود .

به گفته فرشته دستپاک در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور معاون‌اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت،  برگزار می‌شود رونمایی از فرش صلح و دوستی انجام می‌گیرد.

وی افزود: همچنین در این نمایشگاه دو برنامه رونمایی دیگر هم از سامانه صدور کارت شناسایی مشاغل قالی بافی و کتاب حفظ کیفیت در تولید فرش ملی صورت می‌گیرد.

نشست با روسای سازمان‌های صمت استانی و نشست با سازمان مالکیت فکری "وایپو" برای ثبت نشان جغرافیایی و شناسنامه‌دار کردن و استاندارد سازی مناطق فعال فرش،‌ نشست BTB با تجار خارجی، نشست کارگروه‌های طرح مشکلات تامین و توزیع مواد اولیه، نمایش فرش‌های ثبت شده در وایپو، ده کارگاه آموزشی و مراسم معرفی فرش برتر ازجمله برنامه های جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز